Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Lines underbarn skrev 2008-08-31 12:25:48 följande:

Ääääntligen har jag hunnit med att sy något igen! OCH hunnit med att kolla läget lite här inne! Jag har sytt en miniksötväska, kolla gärna om ni har lust!underbarn-underbarn.blogspot.com
    Väldigt väldigt läckra skötväskor! Sådana ska jag sy nästa gång någon kompis får barn.
  • Tygtiiger

Den här tråden är ju livsfarlig! Jag skulle utan problem kunna spendera en vecka med att vandra mellan datorn och symaskinen, och leva på glass och smörgås.

Varför tar inte maken sonen och åker iväg och gör något grymt roligt med honom i några dagar, hyr en städerska åt mig och ser till att jag får pizza hemkört??

• Tygtiiger
    PajaS skrev 2008-08-31 20:54:09 följande:
    AMDA - den utvalde , visst var det du som fått S&S katalog redan?Hade de några intressanta nya tyger? Bomullstrikå? Nya velourer?
    Jag var på SoS härom veckan och de har fått in ett rätt sött trikåtyg med glada tecknade hundar på. Men jag gillar inte riktigt deras trikå, den är lite för sladdrig och tvättar för dåligt för min smak... *gnällig*
  • Tygtiiger
    sarahl skrev 2008-09-01 12:31:01 följande:
    Jag är inte riktigt förtjust i mitt tyg med de blå ugglorna. Vad ska jag ta till för färg för att piffa upp, på ärmar och halsmudd. Samma sak med elefanterna. har gula och röda. med vill göra någon kul färgkombo av de. MEn har så dålig fantasi. Bild på lite ideer någon?
    Knallgrön mudd tror jag hade varit fräckt till båda elefanttygerna! Eller svart, om man ska ha svarta byxor till.
  • Tygtiiger

car: jag förstår inte riktigt hur du menar. Vill du kanta kragen i annan färg?
    Jag tar en remsa av trikåtyg eller hellre muddväv. Sedan kan man göra på två sätt:
    1: vik biten dubbel och sy den räta mot räta på kanten av tröjan, så att tröjkanten och den ovikta kanten ligger kant-i-kant. Då får du helt enkelt en sömsmån inåt mot halsen. Då måste muddväven vara lite mindre än tröjans öppning så att den inte viker sig utåt.

Annars gör du så här:
    Vik INTE remsan, men sy den precis som ovan, räta mot räta och kant i kant. Vik den sedan över halsringningen. Nu har du dubbelt på framsidan och enkelt på baksidan. Se till att det är mer på baksidan än framsidan. Sy fast halsremsan från FRAMSIDAN så det blir snyggt där, med en raksöm (då blir det inte elastiskt) eller tvillingnål eller coversöm. Klipp bort den extra sömsmånen på avigan.

• Tygtiiger
    AMDA skrev 2008-09-03 22:34:26 följande:
    Är det någon som vet var jag kan hitta mönster på BOXERkallingar i strl 98/104??Hittar bara i större storlekar
    Det vill jag också hitta, funderar på att bara kopiera ett par som sonen redan har och provsy i billig trikå.
  • Tygtiiger
    Minmin skrev 2008-09-04 09:55:17 följande:
    Frågade igår, men jag upprepar mig. Kan man sy om en klänning som är för lång i ryggen så att man får som en extrabulle av tyg och dragkedja i midjehöjd bakpå? (jag har för kort rygg alltså...svårt att skönhetsoperera va? =))
    Utan att ha sett klänningen så skulle jag försiktigt sprätta bort blixtlåset och tråcklat i ett kortare, och passat på att ta in lite extra i sömsmånen där det behövs, ffa i glappet som blir mellan slutet på blixtlåset och där sömmen börjar. Men om det var en klänning jag var rädd om skulle jag ta den till en skräddare och fråga.

Möjligen är ju problemet inte att den är för lång i ryggen utan att den är lite trång över höften, så att tyget inte kan falla ner över rumpan utan bulsar upp sig. Jag tycker det är svårt att ta bort extratyg i vertikalled, då pratar jag med skräddare. Men snart kan jag nästan lika bra själv - learning by doing!!
  • Tygtiiger

Mari78 m pojktriss skrev 2008-09-05 12:03:36 följande:

Oh jag blev inte överväldigad utav något ur Stoff & Stil. Hittade lite randigt jag vill ha, men det är nog allt. Hundarna gav inget habegär
    Så skönt, jag började känna mig som ett ufo - jag bor rätt nära SoS och när jag såg hundarna var det mer av "jaha - gäsp".
  • Tygtiiger

StinaW: jag är långt ifrån någon mästare på overlock - men jag har lyckats lära min treårige son ordet "skitapparat!" till hans stora förtjusning, trots att jag har en lätt maskin - men för mig hjälper det dels att se till att alla trådar ligger ordentligt "neddragna" i trådspänningsrattarna och att jag har trätt alla trådar i rätt ordning. Kolla in den här, den kanske kan vara någon hjälp?
    www.singerco.com/pdf/14SH654_threading.pdf

jag vet inte om det är rätt maskin men ibland kan det funka ändå!

• Tygtiiger

Gnäll:
    Jag har NÄSTAN sytt färdigt sonens andra par guitarjeans, lite mjukare och lite mer elastisk denim den här gången.
    Insidan på linningen blev kanonsnygg med knappresår i, och storlekslapp! men som vanligt så klippte jag linningen efter mönstret och då tycker jag att den blir för kort, och tyget är ju lite elastiskt så nu drar eländet sig när jag ska sticka ner linningen mot ytterbyxan... jag blir knäpp.
    Så jag mutade den uttråkade sonen och mig själv med kärleksmums från gårdagen, det verkar ha hjälpt.

Färdiggnällt.

HUR syr man en snygg linning på ett enkelt sätt? Jag har ffa svårt med kortsidorna i avslutet, där blixtlåset tar vid.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle