Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

MillyMollyMandy skrev 2008-07-15 20:56:31 följande:
    Vad använder ni för tryckknappar i trikåkläderna? Har precis slagit i sju knappar i en body och när jag skulle öppna dem gick tyget sönder och dessutom var knapparna väldigt hårda att få upp. Är det någon som har erfarenhet av Pryms tryckknappar för jersey eller (gärna) några billigare alternativ? Brukar ni sätta en bit tyg på mellan knappen och plagget för att förstärka? Jag hade tänkt att göra det men glömde bort det när det väl var dags att sätta fast dem.
    stoff och stil använder jag, tycker inte det är särskilt svårt att få upp dem, och har trots typ snart 1000 islagna knappar (500 set) aldrig varit med om att dom haft sönder tyget. eller att dom lossnat. köper man 500 set så kostar dom 60 öre setet.
  • yrväder
    Lisenlisen skrev 2008-07-15 20:58:44 följande:
    Är det någon här inne som syr dynor till vagnar, typ Urban Jungle och Bugaboo?
    du får inte fråga sånt härinne.
  • yrväder
    Tygtiiger skrev 2008-07-15 21:11:21 följande:
    Inte ens om hon bara vill ha tips om hur man gör?
    jo då får hon såklart fråga Jag bara antog att hon ville ha tips på vem som sålde *sorry om så var fallet*
  • yrväder

tedrickaren
    varsågod
    japp det där är en mailingbag. sök på det på tradera får du upp.

• yrväder

alltså, nu har jag snart slut namnband igen och måste beställa fler. men jag funderar på färg. Jag har haft vit text på brun, och nu senast vit på orange. Men jag skulle vilja ha en till färg. Funderar på vit på turkos, men det kanske ser fjesigt ut?

Ska beställa från minanamnband

• yrväder

Jag var tvungen gå in på husqvarnabutiken och köpa tråd idag för den färgen var slut på ohlssons, tänkte att jag kunde fråga om dom hade nån kombinerad och vad den kostade. Fick en broschyr, ett pris och kommentaren, "du vet väl att du kan få såna sömmar med tvillingnålen?"

Vad är det för försäljare som INTE vill sälja en symaskin för 13'?

Förra gången jag frågade innan jag hade overlocken ens sa hon att det bara var företagare som köpte så dyra maskiner

Så nej, nån husqvarna blir det inte

• yrväder
    Kyssen skrev 2008-07-16 21:56:19 följande:
    Pillan: Om jag inte minns fel har även du en brothernv50, och med den behöver man faktiskt inte bara sy raksöm med tvillingnålen- det finns några fler stygn att välja på enligt instruktionsboken - fast själv har jag bara använd raksöm då jag tycker det blir snyggast. idag har jag hämtat elefanter men rockat ugglor !! Sugen som attans att klippa till något i den gula elefanten men får nog hålla mig tills i morgon eller på fredag.

på de flesta maskiner jag vet om går det bara sy raksöm med tvillingnål för både pressarfoten och stygnplattan har för smala "hål" för att tvillingnålen ska kunna gå i sidled. Den går av istället. Men jag har ju aldrig sett en brother å andra sidan.
  • yrväder
    muldebaer skrev 2008-07-16 23:07:55 följande:
    Ja det där med att läsa ikapp känner jag till Är själv nyss hemkommen och har ett par dagar på mig att försöka läsa ikapp innan det bär iväg igen...Jag har sett både den limefärgade och den lila fleecen hos S&S, och jag tycker att de är tydliga och fräscha i färgerna, alltså inget åt pastellhållet om du förstår hur jag menar. Men det är ju ganska svårt att förklara. Jag ska dock dit imorgon för att köpa tråd, så jag kan ta mig en extra titt på fleecen.
    om du nu råkar läsa det här innan du åker, skulle du då kunna kolla vilken av SoS trådnr som passar till deras limefärgade mudd?
  • yrväder

Mari78 m pojktriss skrev 2008-07-17 08:34:36 följande:

På min PFAFF kan man också sy fler sömmar än raksöm med tvillingnål, bl a zigzag faktiskt. Det kommer upp en ikon i displayen som visar när man kan använda tvillingnål och inte.
    jo det kan jag tänka mig, vet att när jag tittade på den dyrare pfaffen så sa han att den hade en zz på 9 mm bredd. Så då borde ju "hålet" vara bredare på dom liksom. Min har ju bara 5 mm som maxbredd så det går som inte köra så mkt i sidled
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle