Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Lallan skrev 2008-07-08 00:11:56 följande:
    Nejdå, har bara varit lite off här och satsat på att måla om tre rum här hemma och om nån timme så är vi klara med sista rummet
    okej Det är ingen brådska eller så.

Härligt att snart vara klar.
  • yrväder
    Kyssen skrev 2008-07-08 07:46:52 följande:
    Yrväder: Underbara troll!!!!!!!!!! Så snyggt det blir med screentryck!! Får man lov att fråga vad den stora skillnaden mot "vanligt" tryck är? Är det att man har en ram där man häller ut färgen istället för att stämpla??
    Supertack till alla fina kommentarer, både här och i bloggen!
    Jag ska ta och göra en tutorial nästa gång jag gör tryck så får ni se. Men på det stora hela så går det ut på att man har en ram med finmaskigt nät. På denna stryker man på en fotoemulsion, som färg ungefär. sen ska det torka. (jag har i förväg skrivit ut trollen i svart på oh-papper) när emulsionen har torkat, lägger man ohpappret på ramen, och sen lyser man med en speciell lampa ovanför. Där trollens svarta delar är kommer inget ljus igenom, medan resten av emulsionen blir belyst, Sen när det är klart, spolar man med vatten och emulsionen lossnar där trollen blockerade ljuset. Voila, en schablon med små detaljer. Det går att göra med ram utan all emulsion och så, det gjorde jag och klippte då ut tex stjärnor i bokplast, fördelen med ramen är att det blir jämt och fint. Men med bokplast kan man inte göra små detaljer, såsom trollets armar och ögon.

Hoppas ni blev någe klokare
  • yrväder
    Småkottarna skrev 2008-07-08 16:22:45 följande:
    Är det någon som vill hjälpa mig spekulera om vad som är fel på min symaskin?När jag börjar sy, längst upp på kanten på tyget, så vill tyget åka ner under nålen och fastna där. Eller så vill den inte mata fram tyget där i början så den syr massor med stygn på samma ställe tills den kör ihop sig och fastnar där.Mitt i en söm kan nålen stanna. Maskinen vill inte sy mer. När jag trycker på pedalen låter den som bara den men ingenting händer. Det går att rucka på "veven" lite gran åt båda håll men nålen vill inte gå upp. Så får man göra så ett tag tills man får upp nålen och kan ra ut tyget som sitter fast undertill. Ibland går tråden sönder helt plötsligt. Övertråden. Kan tillägga att maskinen är 2 veckor gammal. Någon som vet varför den gör så här? Är det fel på maskinen eller är det jag som gör något fel?
    har du provat trä om den?
  • yrväder
    Pillan81 skrev 2008-07-08 21:01:49 följande:
    Vart köper ni era tryckknappar ifrån?Har hittills köpt från stoff & stil, men tycker att jag ofta får göra om med de knapparna. Anväder tången från prym så S&S knappar passar ju inte helt i dem.
    det är tyvärr bara pryms knappar som passar i prymtången, dock upplever jag att inte ens dessa sitter bra när man sätter fast dom med tången. Jag efterbankar alltid om jag använder tången.
  • yrväder

pillan
    jovars, men har man svårt att passa ihop knapparna när man sätter fast dom med hammaren är ju tången bra. annars ska den billiga tången som bibbi har passa med S&S knapparna, men jag vet inte om den var så värst bra, man fick efterbanka med den med. Tror det är svårt att få knapparna att sitta ordentligt genom en tång, blir ju inte samma kraft som med hammaren.

• yrväder
    Gummsan82 skrev 2008-07-10 11:52:18 följande:
    Ingen som kan hjälpa mig?
    etiketter blir nog blekta, och du bör nog använda handskar. Vad gäller mängden och tiden har jag dock ingen aning.
  • yrväder
    PajaS skrev 2008-07-10 20:19:51 följande:
    mamma på vift skrev 2008-07-10 20:05:13 följande:Hmmm...ska prova mixtra lite. Det är såna här kvällar man funderar på att kasta symaskinen rakt j-a rätt ut genom fönstret! (ja, jag är ARG!)
    om jag inte ser fel är det en overlocksöm va?
    Då ska du ändra på differentialmatningen. Är det i stretchiga tyger, typ velour brukar jag ha den på 1.5-2
  • yrväder
    Idizen skrev 2008-07-10 21:06:13 följande:
    e det fler än jag som tycker att tryckknapparna är väldigt hårda. alltså att öppna och stänga? jag är rädd att tyget ska gå sönder. ändå är det på en body med 3 lagers mudd där de sitter. men det känns inte bra. är alla knappar lika tröga i början eller finns det några man kan köpa som är bra?
    jag tycker stoff och stils är rätt bra, men å andra sidan stoppar jag alltid nageln emellan och sprättar upp den.
  • yrväder
    PajaS skrev 2008-07-10 21:24:13 följande:
    Aha??? Visst, den står på N. (säger en som egenligen borde gå en kurs i hur sin egen symaskin fungerar).Kanske har du räddat livet på både maskinen och fönsterrutan
    Då är det det som är felet, jag har provat själv
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle