Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

madebyinferno skrev 2008-07-23 19:07:27 följande:
    Måste bara få fråga er kunniga...Har sett i mångas bloggar att de kantar med typ muddväv lr dyl, går det att göra med en vanlig symaskin utan tillsatser lr krävs det andra grejer då??? Gärna en pedagogiskt förklaring hur man går tillväga också (om någon kan och orkar) för jag är inte helt överrens med vanliga kantband heller Andra frågan är vad ni har för maskiner (och tillbehör till dem)?? Av ren nyfikenhet
    Nej, man behöver bara en helt vanlig symaskin. Ska du ha kantband i halsringning kan det dock vara bra att ha nån form av elastisk söm, men man kan lika gärna köra med zickzack.

Jag gör så att jag syr på en muddremsa räta mot räta på den del som ska kantas. Sedan viker jag över, nålar och syr. Dock viker jag inte över så att det stramar mot sömmen eller hur jag ska förklara, utan jag låter muddväven ligga ann mot tyget lite, för då syns inte overlocksömmen på baksidan.

Jag har en overlock - bernina, och en pfaff hobbyline 1132.
  • yrväder
    madebyinferno skrev 2008-07-23 19:07:27 följande:
    Måste bara få fråga er kunniga...Har sett i mångas bloggar att de kantar med typ muddväv lr dyl, går det att göra med en vanlig symaskin utan tillsatser lr krävs det andra grejer då??? Gärna en pedagogiskt förklaring hur man går tillväga också (om någon kan och orkar) för jag är inte helt överrens med vanliga kantband heller Andra frågan är vad ni har för maskiner (och tillbehör till dem)?? Av ren nyfikenhet
    nu har jag gjort en kort bildvisning i min blogg
    smayrvader.blogspot.com
  • yrväder

cirrus
    tja, i storlek 116 är bröstmåttet 60 har jag för mig, Hampus har 61 i storlek 116/122. det låter stort, men samtidigt ska singoalla vara lite vid, och då går den ju dessutom använda som tunika senare om den är lång från början. Men kanske minska lite, säg att bröstmåttet på klänningen är 8 cm bredare per del än bröstvidden på barnet.

• yrväder
    madebyinferno skrev 2008-07-23 20:16:11 följande:
    Nämen tack, gulle dig Viker du in mudden lite på baksidan också (som ett vanligt kantband) innan du syr??? Dum fråga kanske
    varsågod nej det gör jag inte. tycker bara det blir tjockt och klumpigt då.
  • yrväder

cirrus
    det kan du göra. tänk dock på att ottobres storlekar oftast är en storlek större än butiksstorlekarna. Jag skulle nog iaf ta in lite i vidden på bröstmåttet.

• yrväder

cirrus
    det tror jag blir bättre. Nog för att singoallor ska vara vida, men det är ju inte snyggt om den är för vid.

• yrväder

det ser inte likadant ut på fram - och baksidan , bilderna visar bara framsidan, jag försökte illustrera det faktum att jag inte drar mudden mot sömmen innan jag viker runt den.

• yrväder

tedrickaren
    jo det har jag. men jag har nog aldrig nånsin försökt vika in på baksidan, då jag som sagt tycker det blir klumpigt och svårt att få snyggt. Men tydligen ser det snyggt ut iaf

• yrväder

Näe, nu är det läggdags i huset. Sambon har ju börjat jobba som sagt så nu är det tidiga mornar igen
    Godnatt!

• yrväder
    TeDrickaren skrev 2008-07-23 22:13:10 följande:
    Ahha okej Så du viker alltså bara över mudden och syr fast...måste testat här hemma, tycker att det är svårt. Mudden trasslar inte sig?
    ja, precis, så det blir råkant på baksidan. jag gör oftast mudden lite för bred och så klipper jag rent på baksidan när jag sytt klart, då är det ingen risk att den är lite för smal nånstans. Näe, jag har inte varit med om att den trasslar sig, bara lite ibland, när jag kantat med singeljersey.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle