Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

spenatmamman skrev 2008-06-16 21:33:56 följande:
    Tjohej igen, här kommer adressen till min blogg dårå:minapyssel.wordpress.comDen är precis nyss uppdaterad med ett pudedyr aka kuddkatt och en beppehatt. Sen har jag två enkla frågor:1. Jag är så himla sugen på att sy vuxenkläder. Skulle vilja ha en bok med grundmönster typ Meedoms Börnetöj 0-3 år, finns det någon som vet någon bra och till och med kanske har testat mönstren?2. Någon som vet var jag hittar sån där trikå med spets på? I Stockholm eller på nätet. Alltså mjuk liten uddspets på ett trikåband, som man kan ha i ärmslut och liknande. Fick med en bit när jag beställde tyger från Sewzannes fabrics och använde det när jag sydde singoallaklänning till min lilla tjej, det blev så fint! Nu vill jag ha mer *ett habegär är väckt* i alla möjliga färger helst tack så mycket :)

Det finns en bok, som egentligen handlar om mönsterkonstruktion av damkläder, men till den följer det med grundmönster. Dock vet jag inte om den är så mycket att ha dock, om man inte orkar rita om utifrån dom, för dom har rätt så udda form. Men det är en bra grund om man vill rita själv, och det står väldigt utförligt hur man gör, och hur man gör om. Ska gå och kolla vad den heter. Kostade iaf 250-300 nåt på adlibris.
  • yrväder
    sarahl skrev 2008-06-16 22:48:13 följande:
    hur räddar man ett för stort halshål?har sytt en t-shirt till stora killen ikväll och halsrigningen vart alldeles för stor vill inte gärna kasta tröjan då vi gjort ett fint tryck på den!Tips!
    bred mudd?
  • yrväder

Tyras föräldrar skrev 2008-06-16 22:34:04 följande:

eller kanske "lappen bak" helt enkelt Min man kom in på samma linje som du "bak" var hans konkreta förslag
    jag röstar för "lappen bak". Det låter superskoj
  • yrväder
    spenatmamman skrev 2008-06-16 23:10:30 följande:
    yrväder - tack! Jag tror dock jag har de där grunderna i mina mönsterkonstruktionspärmar och du har helt rätt i så fall, det är rätt skumma modeller :D. När jag gick beklädnadsteknisk linje en gång i forntiden var jag till och med så ambitiös att jag hade grundmönster för liv och kjol uppritat för mina egna mått på hård plast så var det bara att ta fram och modifiera. Men det är mycket jobb! Skulle vilja ha typ tight t-shirt, mellantight t-shirt och vid t-shirt som i Börnetöj-boken :). Fast jag kanske får börja från grunden med grundmönster och exprimentera mig fram... göra en egen bok helt enkelt :).
    det är nog risk för det, jag har inte sett någon dylik bok för vuxna, utan det är ottobre woman som kommer 2 ggr per år, och så har väl burda och vad dom nu heter litegrann. Och så såna man köper löst förståss..

Men har du mönsterkonstruktion i bakgrunden borde det inte vara så svårt att göra egna mönster, det är mycket jobb förvisso som du säger, men å andra sidan har man ju helt efter egna mått istället.
  • yrväder
    Botilda skrev 2008-06-17 14:16:15 följande:
    Apropå att beställa från USA, kan jag berätta att Superbuzzy fått in elefanttyget igen. De har också en annan variant av elefanter och dessutom flodhästar och pingviner som var nästan oemotståndliga.
    man får inte säga sådär, när jag har lite pengar Tur jag köpt mig min tryckram, kan jag trycka egna pingviner och flodhästar
  • yrväder
    Kakan83 skrev 2008-06-17 15:27:21 följande:
    Halloj!Är det någon här som har klätt om en bilbarnstol? (Acta graco) Tvättade klädseln idag och där är fläckar som inte går bort, så tänkte då pimpa till stolen.Något man bör tänka på när man ritar av klädseln? Kan jag göra det utan att klippa sönder ogiginal klädseln? Är ju lite trist att sitta där utan klädsel om jag inte får ihop det
    tänk på att orginalklädseln är flamskyddsbehandlad. (dock tycker jag hela den biten är lite flum med tanke på att barnen oftast har mycket fleece och andra dylika kläder på sig i stolen ändå, men jag ville ändå påpeka det)
  • yrväder
    Kakan83 skrev 2008-06-17 15:31:10 följande:
    Så långt hade inte jag tänkt nej. Kan man flamskyddsbehandla själv tror du? Eller är det värsta industriupplägget?
    hm, ingen aning, har för mig att det går, men jag vet inte vart man köper sånt.
  • yrväder
    spenatmamman skrev 2008-06-17 17:59:40 följande:
    Jag har jobbat med att sälja bilbarnstolar och rådet är som yrväder skriver att inte byta ut klädseln. Det är ju det där med flamskyddet, att det dröjer viktiga sekunder innan klädseln börjar brinna om du har sån otur så kan det rädda liv. Sen kan man ju fundera på andra saker när det gäller flamskyddsmedel, hur hälsosamt det är osv (jag är definitivt tveksam...). Så inte pimpa!En ny klädsel kostar nog mellan 500 och 800 nånstans skulle jag tro. Ruggigt dyrt.
    jo fast om man då räknar med att flamskyddsmedlet kostade 311 kr (ex frakt) och så tillkommer tyg, och arbete, så är det inte så långt ifrån en ny. sen får man ju förvisso välja tyg om man syr en egen, men ändå.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle