• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Tygtiiger

Stratus: om du beställer från england så går den på 7500 inkl frakt. Var har du sett den på nätet? Min lokala pfaffbutik ska ha 8800 och dessutom är det en kass butik, så nej... Nu ska jag läsa din blogg!

Jag har för övrigt skaffat mig en hel del blivande ufo:n idag. Var på stoff och stil och köpte svart denim (jeans till mig och son), vitt viskos/linnetyg till mig, vitt borstat silke till blus (testsy), en sjujävla massa slöjtyll i vitt och svart till underkjolar (och det vita är utmärkt som myggnät) och lite bomullstyg med små elefanter i brunt och benvitt som ska bli en kjol - men det behövs ett matchande brunt tyg och det har jag inte hittat. (Tänkte ha den till mammakjolsmönstret - men som vanlig kjol - från senaste vuxenottobre). Och lite rött blankt tyg som ska bli drakdetalj till sonens riddardräkt!
    Och tio blandade blixtlås. De tar tio kr styck även för 60-cm:s blixtlåsen, löjligt billigt.

• yrväder

Är det någon som vet om SoS har sytråd som matchar deras limegröna mudd samt deras turkosa mudd. Och numret på dom. Är ju så svårt att utgå från nätets bilder, beställde en grön därifrån och den är NEONgrön, vet inte vad jag ska använda den till

• MillyMollyMandy

Vad använder ni för tryckknappar i trikåkläderna? Har precis slagit i sju knappar i en body och när jag skulle öppna dem gick tyget sönder och dessutom var knapparna väldigt hårda att få upp.

Är det någon som har erfarenhet av Pryms tryckknappar för jersey eller (gärna) några billigare alternativ?

Brukar ni sätta en bit tyg på mellan knappen och plagget för att förstärka? Jag hade tänkt att göra det men glömde bort det när det väl var dags att sätta fast dem.

• Lisenlisen

Är det någon här inne som syr dynor till vagnar, typ Urban Jungle och Bugaboo?

• yrväder
    MillyMollyMandy skrev 2008-07-15 20:56:31 följande:
    Vad använder ni för tryckknappar i trikåkläderna? Har precis slagit i sju knappar i en body och när jag skulle öppna dem gick tyget sönder och dessutom var knapparna väldigt hårda att få upp. Är det någon som har erfarenhet av Pryms tryckknappar för jersey eller (gärna) några billigare alternativ? Brukar ni sätta en bit tyg på mellan knappen och plagget för att förstärka? Jag hade tänkt att göra det men glömde bort det när det väl var dags att sätta fast dem.
    stoff och stil använder jag, tycker inte det är särskilt svårt att få upp dem, och har trots typ snart 1000 islagna knappar (500 set) aldrig varit med om att dom haft sönder tyget. eller att dom lossnat. köper man 500 set så kostar dom 60 öre setet.
  • yrväder
    Lisenlisen skrev 2008-07-15 20:58:44 följande:
    Är det någon här inne som syr dynor till vagnar, typ Urban Jungle och Bugaboo?
    du får inte fråga sånt härinne.
  • Tygtiiger
    yrväder skrev 2008-07-15 21:10:46 följande:
    du får inte fråga sånt härinne.
    Inte ens om hon bara vill ha tips om hur man gör?
  • Stratus
    MillyMollyMandy skrev 2008-07-15 20:56:31 följande:
    Vad använder ni för tryckknappar i trikåkläderna? Har precis slagit i sju knappar i en body och när jag skulle öppna dem gick tyget sönder och dessutom var knapparna väldigt hårda att få upp. Är det någon som har erfarenhet av Pryms tryckknappar för jersey eller (gärna) några billigare alternativ? Brukar ni sätta en bit tyg på mellan knappen och plagget för att förstärka? Jag hade tänkt att göra det men glömde bort det när det väl var dags att sätta fast dem.
    Jag köper knappar på S&S och de är jättebra tycker jag. När jag bankar i dem i bodies är det ju så många lager tyg att det inte är något problem att hålla tycker jag. Slår jag i dem där det bara är ett lager så förstärker jag. Antingen med en dubbelvikt liten bit trikå, eller med ett stadband i bommul.
  • yrväder
    Tygtiiger skrev 2008-07-15 21:11:21 följande:
    Inte ens om hon bara vill ha tips om hur man gör?
    jo då får hon såklart fråga Jag bara antog att hon ville ha tips på vem som sålde *sorry om så var fallet*
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle