• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Pillan81

Kyssen: Tack!! Börjar få lite kläm på maskinen nu och det är kul Har fått mins första plagg syda på den nu ikväl och ni vet var de finns

• Cirrus
    Gekko skrev 2008-07-16 21:50:18 följande:
    Som vanligt ligger jag hopplöst efter i att läsa tråden men jag tänker inte ge mig, jag ska hinna läsa ikapp! Jag tänkte höra om någon har köpt lime polarfleece från Stoff och Stil och kan säga något om färgen? Är den snygg? Är den lime? Jag har tidigare köpt lime stretchjersey och den var fadd och tråkig i färgen, dock gillar jag deras lime babymanchester. Någon som köpt den eller sett den i butik och vill uttala sig? Hur är den i kvaliten förresten? Jag har ju varit nöjd med deras bruna men jag vet ju att vissa inte är nöjd med kvalitén i alla färger.
    Jaha, så i värsta fall skiljer det sig i kvalitet mellan de olika färgerna?
  • Tygtiiger

Ni som har elefant-tyget - kan ni inte lägga ut ett kort så man kan se färgerna? Jofotex har ju bara det bruna uppe, och det är SÅ snyggt, tänkte nog slå till på lite brun elefant och röd uggla - man kan väl ha röd uggletröja som mamma??

• muldebaer
    Gekko skrev 2008-07-16 21:50:18 följande:
    Som vanligt ligger jag hopplöst efter i att läsa tråden men jag tänker inte ge mig, jag ska hinna läsa ikapp! Jag tänkte höra om någon har köpt lime polarfleece från Stoff och Stil och kan säga något om färgen? Är den snygg? Är den lime? Jag har tidigare köpt lime stretchjersey och den var fadd och tråkig i färgen, dock gillar jag deras lime babymanchester. Någon som köpt den eller sett den i butik och vill uttala sig? Hur är den i kvaliten förresten? Jag har ju varit nöjd med deras bruna men jag vet ju att vissa inte är nöjd med kvalitén i alla färger.
    Ja det där med att läsa ikapp känner jag till Är själv nyss hemkommen och har ett par dagar på mig att försöka läsa ikapp innan det bär iväg igen...

Jag har sett både den limefärgade och den lila fleecen hos S&S, och jag tycker att de är tydliga och fräscha i färgerna, alltså inget åt pastellhållet om du förstår hur jag menar.
    Men det är ju ganska svårt att förklara. Jag ska dock dit imorgon för att köpa tråd, så jag kan ta mig en extra titt på fleecen.
  • Lines underbarn

Hej hej! En till som varit bortrest och har en massa att läsa ikapp! Tar sin lilla tid! Men jag har hunnit sy lite också, kika gärna in i bloggen om ni vill!

underbarn-underbarn.blogspot.com

• Stratus
    AMDA skrev 2008-07-16 13:38:31 följande:
    Vad heter trikå på engelska??
    Knit
  • Stratus

TygTiger, GUUUUUUUUUUUUUUUUUU vad avis jag blir. Men jag blir också stärkt i min övertygelse om att det är den maskinen jag vill ha. Det låter ju kanon att du fick till en bra söm direkt, utan en massa krångel. Och jag tycker absolut som du, vad gällde att köpa den i butik. Men jag tycker att du fick ett bra pris. Det var ju med extra fötter och allt. Min symaskinsgubbe skulle ha 8900 för den, och sen fötter på det. Men å andra sidan så prutade jag ju inget denna gång, det kanske jag kan göra...

• Stratus

TygTiger, GUUUUUUUUUUUUUUUUUU vad avis jag blir. Men jag blir också stärkt i min övertygelse om att det är den maskinen jag vill ha. Det låter ju kanon att du fick till en bra söm direkt, utan en massa krångel. Och jag tycker absolut som du, vad gällde att köpa den i butik. Men jag tycker att du fick ett bra pris. Det var ju med extra fötter och allt. Min symaskinsgubbe skulle ha 8900 för den, och sen fötter på det. Men å andra sidan så prutade jag ju inget denna gång, det kanske jag kan göra...

• yrväder
    muldebaer skrev 2008-07-16 23:07:55 följande:
    Ja det där med att läsa ikapp känner jag till Är själv nyss hemkommen och har ett par dagar på mig att försöka läsa ikapp innan det bär iväg igen...Jag har sett både den limefärgade och den lila fleecen hos S&S, och jag tycker att de är tydliga och fräscha i färgerna, alltså inget åt pastellhållet om du förstår hur jag menar. Men det är ju ganska svårt att förklara. Jag ska dock dit imorgon för att köpa tråd, så jag kan ta mig en extra titt på fleecen.
    om du nu råkar läsa det här innan du åker, skulle du då kunna kolla vilken av SoS trådnr som passar till deras limefärgade mudd?
  • Tygtiiger
    Stratus skrev 2008-07-16 23:31:26 följande:
    LITE krångel - det är inte självklart hur man ska trä och fippla med trådspänningar, men det är långtifrån ett sådant mysterium som med andra overlockers jag har sett. Och när jag har gjort det tio gånger kommer jag att kunna det utan att titta i boken, alla fem trådarna, svårare än så är det inte!Det är inte tekniskt svårt heller.
    Sömmarna blev inte riktigt så fina på baksidan som de blir i boken men jag ska försöka prova att sy något nu på förmiddagen och se hur den beter sig!
    I coverstylepaketet ingår två pressarfötter, en för hällor och en för att rynka. Så de kan du väl tjata till dig iallafall!! På min maskin så låg de redan i paketet. Kolla hos din handlare, annars kan han säkert beställa hem en nyare maskin där de ingår. Tråd var bra att få - den är ju svindyr, upptäckte jag!!

Lycka till. Återkommer med ordentlig recension om en vecka eller så.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle