• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Gekko
    Dora skrev 2008-06-18 08:11:53 följande:
    Puffar lite för min fråga om coverpron. Är det inte grymt trångt under pressarfoten? Dubbelt fleecetyg går bara under med våld.
    Jag kan hålla med om att det inte är vansinnigt gott om plats men du vet väl att man kan lyfta pressarfoten högre upp? Dra upp spaken så åker den upp medan du lägger under tyget (den måste hållas uppe, stannar inte där av sig själv).
  • Mimmi 71

mage06:

Jag har en megagammal (15-20 år)Bernia Bernette 004D som jag nöjd med, men å andra sidan har jag ju inte testat någon nyare variant. Det kan ju vara förödande för plånboken

Mitt råd är att köpa nytt om pengarna finns, då har man ju garanti och ma vet ju aldrig riktigt hur en begagnad maskin fungerar.

• Mimmi 71

Mått på ploika storlekar kan man hitta i en diskussion på "sytokig" sytokig.forum24.se/sytokig-about39.html .

Annars brukar man ju om man inte klipper från färdigt mönster utgå från ett köpeplagg och lägga till/dra ifrån så att man ändrar storleken. Om man ritar mönster från grunden så är det ju bra att ha en tabell för olika mått.

• Dora
    Gekko skrev 2008-06-18 09:28:18 följande:
    Jag kan hålla med om att det inte är vansinnigt gott om plats men du vet väl att man kan lyfta pressarfoten högre upp? Dra upp spaken så åker den upp medan du lägger under tyget (den måste hållas uppe, stannar inte där av sig själv).
    Jodå, det vet jag men det är ändå trångt tycker jag.
  • Gekko
    Dora skrev 2008-06-18 09:45:50 följande:
    Jodå, det vet jag men det är ändå trångt tycker jag.
    Hehe, fatta hur trångt jag tyckte det var då som inte insåg den fiffiga mekanismen förrän jag haft maskinen i flera månader!
  • yrväder
    mage06 skrev 2008-06-18 09:12:35 följande:
    Den här:www.blocket.se/vi/16759867.htm, den här:www.blocket.se/vi/16810029.htm någon? Har, uppenbarligen, fortfarande inte hittat/köpt någon maskin och börjar bli otålig. Ju längre jag väntar desto mer osäker... Ni brukar vara så snälla här...
    Jag har berninan, exakt samma modell och jag är superkanonnöjd med den. Nu har jag förvisso inte provat någon annan modell mer än nån minut, men den klarar bra många lager trikå innan den börjar strula och det är superenkelt att trä den, samt byta sömmar (även till rullfåll). Att fälla upp kniven är oxå kanonlätt. Så satsa på den om du har pengarna.
  • yrväder
    miniliten skrev 2008-06-18 09:20:41 följande:
    hejhej allesammans jag ska sy en present i form aven T-shirt men den ska vara i stl 122. o det har jag absolut inga mått på =)nån som har det??- bredden nertill?- längden från armhålan och ner.- bredden rakt över på halsringningen =)ja det va väl de =)nån med råd?
    ska gå och kika.
  • yrväder

14 tvärs över halsen utan mudd
    10 tvärs över halsen med mudd
    31 tvärs över under armarna (och nertill) (detta är dock på mitt mönster anpassat för H, som är lite smal, han har nog 116 på bredden, så du kan nog lägga till 1 cm, dvs 32, om barnet i fråga är lite mer normalhullig )
    30 från armhålan och ner

• miniliten
    yrväder skrev 2008-06-18 11:43:21 följande:
    14 tvärs över halsen utan mudd10 tvärs över halsen med mudd31 tvärs över under armarna (och nertill) (detta är dock på mitt mönster anpassat för H, som är lite smal, han har nog 116 på bredden, så du kan nog lägga till 1 cm, dvs 32, om barnet i fråga är lite mer normalhullig)30 från armhålan och ner
    tack du är en ängel =) då ska vi se om vi kan få till den presenten =)
  • sarahl

kan någon förklara för mig, varför mina halsringningar inte blir bra!

de blir liksom utåtstående.

ämdå har ajg klippt de ganska korta! kan inte göra kortare för då går de ej över huvudet! använder stoff och stil mudd.

är mudden för bred kanske

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle