• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Småkottarna
    Amdadesign skrev 2008-06-17 19:40:58 följande:
    Tycker du ska lämna in den på service. De gröna huskvarna maskinerna är suveräna. Service kostar lite olika beroende på var man bor och hur stort utbud det finns. Ring runt och kolla där du bor.
    [/citat]
    Pochahontas skrev 2008-06-17 19:42:19 följande:
    [citat]
    Jag har en urgammal Husqvarna jag också. En vinröd. Den blev också knäpp, så jag lämnade in den. Det gick på 600 kronor och nu är den hur bra som helst!
    Tack! Ja, jag tror jag ska göra det. Tydligen har vi bara en enda symaskinsaffär här i stan så kanske de är svindyra! Ska ringa dom och fråga. Den är ju annars helt suverän, har aldrig någonsinn krånglat förr och den är säkerligen 20 år liksom.
  • Dora
    NettaniGbg skrev 2008-06-17 11:18:01 följande:
    Någon zom vill zambeztälla från www.snapsource.comDet borde väl bli billigare/knapp.Har ni erfarenhet av dezza knapparna? Är de bra? Lätta att zätta fazt?
    Jag har precis fått mina knappar därifrån. Jag har bara använt några och de verkar bra. Däremot verktygen var inget vidare.
    Men jag undrar om det lönar sig att sambeställa. Man betalar frakt utifrån köpesumma så ju större beställning desto dyrare frakt. Kanske som någon skrev att man går ihop 3 och 3.
    Ett tips bara, det är billigare att beställa tex 50 än 40 eller 30. 50 storlek 14 eller 16 kostar 7.80$ medans 30 kostar 7.50$.
  • Dora

Ni som har Janome Coverpro 1000. Upplever inte ni att det är grymt dåligt med plats under pressarfoten? Jag har iochförsig bytt till clear View men det tror jag inte spelar nån roll. Tycker det är svårt att få under tex dubbel fleece och det är ju inte så jättetjockt. Ett stort problem faktiskt.

• Minmin

Ja, tack igen Dora för sambeställningen! Ser fram emot att få prova. För jag måste ju säga att Pryms verktyg (de där plasttrianglarna) inte var någon höjdare alls till stoff och stils knappar. Och Prym har alldeles för dyra knappar.. jag vill inte planera att använda knappar i det jag syr om det ska kosta fem spänn knappen!

Nu blev ju min frakt 59 kronor för 50 knappar och ett verktyg. Hade jag beställt själv hade jag först och främst fyllt 12,50-fraktkvoten upp till 30 dollar, dvs 90 kronor, och sen hade frakten kostat 75 kronor. Så jag har definitivt sparat pengar på samfrakten!! SÄRSKILT om verktygen inte var bra. Dåliga verktyg blir dyra!

Har uppdaterat bloggen med Pigans väska minmina.wordpress.com och kommer ha rockat några ugglor på torsdag tror jag! Smaskiga ugglor!

• Botilda

Dora, klarar man sig utan verktyget tror du? Jag beställde ju till de minsta knapparna, men tänkte kanske köpa de som är aningen större om de är bra. De fanns ju i betydligt fler färger. Det största värdet för mig är nog att hitta just de små tryckknapparna och alla färgerna. Att det blir rätt billigt är ett extraplus.

• Sopheia

Lite fler funderingar om flamskyddet; Finns det kvar ens efter det att man tvättat klädseln? ( för det kan man ju göra enl tillverkarna)

• Stratus

Jag har velat mellan att beställa från Snapsource eller Snapstore. Lutade åt Snapsource eftersom de just hade ett billigt verktyg, men om det är dåligt så var det kanske inget argument. Hos Snapstore köper man en liten klump som jag antar att man kan sätta i en kampress om man har. Men jag tänkte att det går kanske lika bra att banka på dem med en hammare. Det verktyget jag har till mina S&S-knappar är en sån. Är det någon som har beställt från Snapstore?

Dora. Vet du om verktyget du köpte funkar till capped snaps också? Jag är lite sugen på såna knappar också, de är så snygga.

• Dora
    Botilda skrev 2008-06-17 20:25:40 följande:
    Dora, klarar man sig utan verktyget tror du? Jag beställde ju till de minsta knapparna, men tänkte kanske köpa de som är aningen större om de är bra. De fanns ju i betydligt fler färger. Det största värdet för mig är nog att hitta just de små tryckknapparna och alla färgerna. Att det blir rätt billigt är ett extraplus.
    Nu har jag bara provat verktyget till storlek 16 och i det glappade knapparna så de blev snedpressade. Provad och la i en 14 i sitt verktyg nu och det glappade lite men inte lika mycket. Jag vet inte riktigt om jag ska rekomendera det eller inte.
    Jag beställde både 14 och 16. Storlek 16 är som våra svenska knappar och finns ju som du säger i massor med färger.
    Stratus skrev 2008-06-17 20:40:27 följande:
    Jag har velat mellan att beställa från Snapsource eller Snapstore. Lutade åt Snapsource eftersom de just hade ett billigt verktyg, men om det är dåligt så var det kanske inget argument. Hos Snapstore köper man en liten klump som jag antar att man kan sätta i en kampress om man har. Men jag tänkte att det går kanske lika bra att banka på dem med en hammare. Det verktyget jag har till mina S&S-knappar är en sån. Är det någon som har beställt från Snapstore?Dora. Vet du om verktyget du köpte funkar till capped snaps också? Jag är lite sugen på såna knappar också, de är så snygga.
    Jodå, verktyget passar till capped snaps också. Håller med om att de är ursnygga!
  • Kaja
    Pochahontas skrev 2008-06-17 19:42:19 följande:
    Jag har en urgammal Husqvarna jag också. En vinröd. Den blev också knäpp, så jag lämnade in den. Det gick på 600 kronor och nu är den hur bra som helst!
    Alla modeller på symaskiner, bilar och andra mekaniska saker behöver sig en genomgång då och då. Lite städning och smörjning och byta ut delar. Det brukar löna sig!
  • muldebaer

Jag köpte en prymtång för ett par månader sedan och använder den till Stoff och stils knappar, och det funkar hur bra som helst. Den ena delen sitter fast som orginalknapparna, men den taggiga delen måste ligga neråt så tyngdlagen hjälper till, eftersom den ligger löst. Så jag förstår inte att det inte funkar för andra?!

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle