• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Stratus

Å, den här tråden är bara SÅ kul. Och SÅ dålig för plånboken. Man får så många bra tips. Jag kommer att tokbeställa både från Snapsourse och Superbuzzy, bara jag får in lite pengar... Och så blir det Jofotexbesök i juli och augusti, och jag hoppas på dåligt väder någon dag på semestern så jag får anledning att utflykta till S&S i Malmö.

• spenatmamman

Jag har jobbat med att sälja bilbarnstolar och rådet är som yrväder skriver att inte byta ut klädseln. Det är ju det där med flamskyddet, att det dröjer viktiga sekunder innan klädseln börjar brinna om du har sån otur så kan det rädda liv. Sen kan man ju fundera på andra saker när det gäller flamskyddsmedel, hur hälsosamt det är osv (jag är definitivt tveksam...). Så inte pimpa!

En ny klädsel kostar nog mellan 500 och 800 nånstans skulle jag tro. Ruggigt dyrt.

• spenatmamman

Mstery - tack för tipset! Det får bli en sväng förbi Åhléns. Har presentkort att lösa in så det blir ju... gratis :D

• yrväder
    spenatmamman skrev 2008-06-17 17:59:40 följande:
    Jag har jobbat med att sälja bilbarnstolar och rådet är som yrväder skriver att inte byta ut klädseln. Det är ju det där med flamskyddet, att det dröjer viktiga sekunder innan klädseln börjar brinna om du har sån otur så kan det rädda liv. Sen kan man ju fundera på andra saker när det gäller flamskyddsmedel, hur hälsosamt det är osv (jag är definitivt tveksam...). Så inte pimpa!En ny klädsel kostar nog mellan 500 och 800 nånstans skulle jag tro. Ruggigt dyrt.
    jo fast om man då räknar med att flamskyddsmedlet kostade 311 kr (ex frakt) och så tillkommer tyg, och arbete, så är det inte så långt ifrån en ny. sen får man ju förvisso välja tyg om man syr en egen, men ändå.
  • Indratvillingmamma
    Mstery skrev 2008-06-17 14:48:55 följande:
    åhlens har ett nytt retrotyg för 99kr/m *tips*
    Ooooh *dreglar* måste till Åhlens ser jag!
  • Kakan83

Tack för alla tips ang klädseln. Tyg har jag redan så det ända jag behöver köpa är flamskyddsmedlet. Men ska kolla lite på barnens hus vad en ny klädsel kostar här i Norge. Är kanske ännu dyrare här. Annars får vi väl stå ut med fläckarna, risken är ju ändå rätt stor att det kommer nya

• Småkottarna

Hej!

Är en trogen spanare i er braiga tråd men aldrig skrivit förr! Nu har jag ett problem med min symaskin som kanske ni kan hjälpa mig med vad ni tror det kostar att laga den!

Den slutade för lääänge sedan att mata bakåt när man använde backen, så man fick själv mata den för hand. Nu har även matningen framåt lagt av så nu får man mata själv hela tiden vilket resulterar i mycket jobb och ojämna stygn. Maskinen är gammal och skulle kanske må bäst på soptippen, men det är en jättegammal husqvarna, en grön ni vet, som ligger mig varmt om hjärtat så om det går att laga detta för inte allt för dyra pengar vill jag ha kvar den. Den är en jäkel på att sy också! Har ni någon hum om vad det skulle kosta? För det är inget man kan göra själv va?

• AMDA
    Småkottarna skrev 2008-06-17 19:35:03 följande:
    Hej!Är en trogen spanare i er braiga tråd men aldrig skrivit förr! Nu har jag ett problem med min symaskin som kanske ni kan hjälpa mig med vad ni tror det kostar att laga den!Den slutade för lääänge sedan att mata bakåt när man använde backen, så man fick själv mata den för hand. Nu har även matningen framåt lagt av så nu får man mata själv hela tiden vilket resulterar i mycket jobb och ojämna stygn. Maskinen är gammal och skulle kanske må bäst på soptippen, men det är en jättegammal husqvarna, en grön ni vet, som ligger mig varmt om hjärtat så om det går att laga detta för inte allt för dyra pengar vill jag ha kvar den. Den är en jäkel på att sy också! Har ni någon hum om vad det skulle kosta? För det är inget man kan göra själv va?
    Tycker du ska lämna in den på service. De gröna huskvarna maskinerna är suveräna. Service kostar lite olika beroende på var man bor och hur stort utbud det finns. Ring runt och kolla där du bor.
  • Pochahontas

Jag har en urgammal Husqvarna jag också. En vinröd. Den blev också knäpp, så jag lämnade in den. Det gick på 600 kronor och nu är den hur bra som helst!

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle