• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • GOBLIgobli

Ett annat tips är Vanish White eller vad den heter. Jag fick bort röd färg som hade "blödit" mot det vita. Däremot lyckades jag inte få S&S tandtyg att blir vitt igen så visst kan det variera. Men kan vara värt ett försök mot "vita" vävtyger.

Tyras föräldrar skrev 2008-08-08 10:56:28 följande:

Tyra vägrar ta av sig sina volangklänningar ens på natten så jag rotar igenom mitt tygförråd och lägger ut tyger på golv och bord för att få ihop snygga volanger. Jag stör mej mest på att loppistygernas vithetsgrad varierar något så otroligt. mönster som ser schyssta ut tillsammans passar ändå inte för att bakgrunden varierar mellan gråvitt och gulvitt. vad mkt lättare det är att sy till tjejer! Alla trikåplagg och tunnare plagg kan fållas med rullfåll, smocksöm är det enklaste som finns men blir ruggigt effektfullt och alla blir så otroligt glada av att få klänningar.
  • lilllinda
    Tyras föräldrar skrev 2008-08-07 19:58:31 följande:
    googla på "ikea skillingaryd" så får du upp det.schysst dröm!
    aha det känner jag ju igen väldigt väl!
  • Tygtiiger
    GOBLIgobli skrev 2008-08-08 12:13:34 följande:
    Ett annat tips är Vanish White eller vad den heter. Jag fick bort röd färg som hade "blödit" mot det vita. Däremot lyckades jag inte få S&S tandtyg att blir vitt igen så visst kan det variera. Men kan vara värt ett försök mot "vita" vävtyger.Tyras föräldrar skrev 2008-08-08 10:56:28 följande:
    Då var det inte bara jag som plötsligt fått brunt på beige, då... Får prova med en klorinomgång, faktiskt.
  • first timer

Bruna manar håller jag med om!

Tyras föräldrar skrev 2008-08-08 10:47:25 följande:
    brunnu har jag inte sytt sen midsommar men jag måste få klart ett par presenter innan imorgon kväll. Inget är så inspirerande som halvpanik
    Amen to that!!

Hur får man smocksömmen att dra ihop sig mer? Ska man rulla hårdare eller lösare på spolen då? Eller så kanske jag hade för mycket tyg helt enkelt för jag fick det inte att dra ihop sig så mycket som jag ville...

Jag brukar köra loppistyger i klorin, tycker inte att övriga färger bleks.
  • Minmin

Hej efter semester!

Stämmer in i klorinandet, övriga färger brukar vara färgäkta om det är "något att ha", kantband brukar dock inte klara behandlingen.

Har hittat en rund duk på loppis som är lite solblekt, lägger in bild i galleriet. Om du var intresserad Lin?

• Milla07

Är det någon som beställt symaskin från utlandet? Har hört nån som beställt från England och de hade jättebra priser, vet dock inte vad stället hette. Nån som kanske vet?

• TeDrickaren

Kan man använda interlock jesey som mudd?

MOA
  • Tygtiiger
    TeDrickaren skrev 2008-08-08 19:26:38 följande:
    Kan man använda interlock jesey som mudd?
    Det blir nog mer en avslutning än en mudd, det har inte alls samma giv som en mudd. Men om man tittar på tex Molos kläder har de ofta en "mudd" i interlock.
    Tycker jag.
  • TeDrickaren
    Tygtiger: nää, jag känner det. Ska hade tänkt att använda det som mudd i byxa och till en tröja. Hade det hemma i den färgen,.....ja,ja, får dra iväg och köpa helt enkelt. Tack för svaret.
    MOA
  • O aimeN N

Ihh jag klättrar på väggarna just nu, jag har massor med syprojekt men ingen symaskin. Vart kan man få tag på en BRA symaskin för en billig peng och som inte ligger 50 mil från gotland?? Postorder går bra, men den måste ännu vara billig. Gärna begagnad de gör inget..

Finns de ingen somm säljer begagnade maskiner affär eller postorder?

Mamma åt 3 barn och 4 änglar.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle