• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Kyssen
    TeDrickaren skrev 2008-08-09 19:43:25 följande:
    Har varit på Skoten i Kinna idag och fyndat supersnygg stretch velor ska fota snart
    Åååå nu blev jag avis =).. Själv har jag köpt lite E-slöjds trikå på marknaden här i Bollnäs där vi är på semester idag. Kul att träffa dem live, och kul med den lilla stuvlådan de hade, där kunde man köpa några fina små bitar som räcker till muddar o dyl. Blev dock bara två stycken bitar - men jag var bra sugen på mer!!
  • first timer
    Kyssen skrev 2008-08-09 20:35:19 följande:
    Åååå nu blev jag avis =).. Själv har jag köpt lite E-slöjds trikå på marknaden här i Bollnäs där vi är på semester idag. Kul att träffa dem live, och kul med den lilla stuvlådan de hade, där kunde man köpa några fina små bitar som räcker till muddar o dyl. Blev dock bara två stycken bitar - men jag var bra sugen på mer!!
    Åh.. Nu blev jag avis!
    Vet du om det marknad imorgon med? Jag vill med handla trikå......
  • Kyssen
    first timer skrev 2008-08-09 20:48:52 följande:
    Åh.. Nu blev jag avis! Vet du om det marknad imorgon med? Jag vill med handla trikå......
    Japp, marknaden är i morgon oxå mellan 11 - 17 tror jag det stog. De hade inte hela sortimentet med sig, men en hel del iaf! Kul att se alla tyger live och slippa frakten dessutom. De hade även en del annan trikå, typ Eiser-trikå liknande med lite bredare ränder. Lyckades dock behärska mig och spara pengarna till den stundande Jofotex resan senare i sommar!
  • bimmer

Heja alla glad här kommer jag med en fråga

Vad kostar det att beställa tygprover från e-slöjd?

• Pillan81

Bimmer: När jag beställde kostade det ingenting.

• bimmer

Okej ja då är det säkert så fortfarande, tack för det snabba svaret

• mian71

Från Skänninge onsdag-torsdag till Bollnäs lördag söndag, vad de är ute och far från E-slöjd! Men kul när man kan handla utan frakt och klämma på tygerna innan man bestämmer sig!

Idag har jag äntligen kommit mig för att börja sy igen efter semester. Det blev en höstmössa i brun velour och Jofotex elefanter. Imorgon ska jag slutföra projekten jag påbörjade i början av semestern, tänkte jag.

• Tygtiiger

Morr... jag har fått fin velour från neanobelle, och har ägnat kvällen åt att sy en tröja åt sonen, gul med bruna muddar. Jättefin, riktigt 70-tals retro. Planerar att sy på en lejonapplikation (har glatt kopierat ett lejon från en av hans småfolktröjor).

MEN: den är gigantisk! Man kan klä en tanig tonåring med den! Sydde enl 110, hans riddardräkt är sydd i 110 och sitter faktiskt hyfsat (sonen är nästan precis 104 cm lång) men den ser ut som 122.
    Blä.

Vad göra tycker ni - sy in sidosömmarna och fusksyin raglanärmen, eller sprätta bort all mudd och krympa den enligt konstens alla regler (så TRÖTTSAMT), eller bara höra efter om femåriga gudsonen är sugen på en gul tröja och sy en ny?

• Cirrus
    Tygtiiger skrev 2008-08-09 23:10:08 följande:
    Morr... jag har fått fin velour från neanobelle, och har ägnat kvällen åt att sy en tröja åt sonen, gul med bruna muddar. Jättefin, riktigt 70-tals retro. Planerar att sy på en lejonapplikation (har glatt kopierat ett lejon från en av hans småfolktröjor). MEN: den är gigantisk! Man kan klä en tanig tonåring med den! Sydde enl 110, hans riddardräkt är sydd i 110 och sitter faktiskt hyfsat (sonen är nästan precis 104 cm lång) men den ser ut som 122. Blä. Vad göra tycker ni - sy in sidosömmarna och fusksyin raglanärmen, eller sprätta bort all mudd och krympa den enligt konstens alla regler (så TRÖTTSAMT), eller bara höra efter om femåriga gudsonen är sugen på en gul tröja och sy en ny?
    Har du tyg så skulle jag har sytt en ny. Tröttsamt att sprätta och greja, det tar ju nästan längre tid än att sy en ny dessutom. Synd med storleken
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle