• Gekko

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Pillan81 skrev 2008-06-25 21:20:52 följande:
    Sandra G: Det är sömmen som visas som nr 5 nedre raden från vänster.
    Hehe, tycker jag känner igen den bilden, kan det stämma?
    (Fast jag vet inte om jag lyckas få med bilden i min citering?)
  • Gekko
    Pillan81 skrev 2008-06-26 07:38:58 följande:
    Gekko: Tjuvade din bild lite, hoppas att det är ok...
    Klart det är ok, jag blev bara nyfiken då den kändes precis lika snedvriden som den i bloggen!
  • Gekko

Sandra G skrev 2008-06-26 20:31:09 följande:

Har lite trikåtyg över. Någon som kan tipsa om nåt snyggt jag kan sy? Har en tjej som är 9 år och en kille som är 3. Eller om ni kan tipsa om nåt som man kan sy åt sig själv.
    Mössor!
    (Jag vet inte om du redan fått svar, håller på att läsa mig ikapp...)
  • Gekko
    Dora skrev 2008-06-26 21:53:17 följande:
    Måste gnälla lite till vad gäller uggletyget. Som jag skrev tidigare är det nästan omöjligt att få igenom en knappnål. Och det var tungt att klippa i. Lite hårt. Och overlocken fick verkligen jobba. Covern går det knappt att sy med alls. Fick mata med handhjulet mest hela tiden.Är det någon mer som upplever detta? Kan det ha blivit av färgningen?
    Vad konstigt! Jag tycker det är skönt att sy i! Både med cover och overlock. Däremot hade jag gärna haft det i en tunnare kvalitet men det är ju en annan fråga.
  • Gekko

hewa skrev 2008-06-26 22:03:18 följande:

Hoppar in här med en fråga, ser att ni just pratat om trikå. Jag brukar kunna använda min mammas overlock men just nu har jag en Atlant mellan mig och symaskinen så jag är hänvisad till en vanlig maskin. Är det någon som sitter med en sådan och syr i trikå? Tips och tricks? Måste man tex använda stretchsöm i alla sömmarna, även längsgående, tex sidsömmarna på en tröja? Tycker inte jag riktigt får till det och vill så gärna sy lite mer till barnen!
    Jag skulle nog sy med fuskoverlocksömmen om du har någon sån, även i längsgående. Trist att inte ha tillgång till overlock när man är van vid det! (säger jag som senast jag hälsade på familjen i Norge faktiskt tog med mig min overlock!)
  • Gekko

Jag har förresten rockat ugglor på riktigt idag. Och nu skall jag sluta spamma tråden och gå och göra något vettigt (läs: sy på mitt evighetsprojekt som ändå kommer gå åt skogen)!

• Gekko

Sandra G skrev 2008-06-27 09:43:02 följande:

Vad kostar ett mönster ungefär?
    Det beror på!
    Man kan köpa ett enskilt mönster eller så kan man köpa en tidning, som Ottobre eller Allt om handarbete och då får man ju många mönster. Många bibliotek har Allt om handarbete. Sen finns ju mönsterböcker med massor av basmönster. Biblan är gratis och bra! (Fast för mig har det inte riktigt blivit gratis, jag har en tendens att glömma återlämningsdatumet...)

Nu måste ni skälla på mig, jag har inte alls ägnat mig åt evighetsprojektet utan jag har klippt dreggellappar och myst med Mille!
  • Gekko

Tack Yrväder! Nu sover ju Mille så då kan jag inte skylla på att jag bara måste mysa lite! Evighetsprojektet är en klänning till mig själv i trikå som är på väg att gå helt åt skogen och har en grymt hög UFO-faktor. Om jag inte tar tag i det kommer det bli uuffoo (alltså väldigt ufo om man kan gradera )

Sandra G: kolla på pressbyrån om du vill köpa senaste numret, ottobredesign.com om du vill bläddra i gamla nummer och beställa, eller på biblan då som sagt. (Fast nu kan jag ge mig på att Yrväder redan har svarat eller hur? )

• Gekko
    car skrev 2008-06-27 10:10:07 följande:
    Tänkte åka på biblioteket och se ifall se har några roliga mönster i sina tidningar. Här vet jag att de har "föräldrar och barn" (kanske inte så mycket mönster, men ändå en retroklänning) och "Allt om handarbete"Känner ni till några mönster i de som kan vara roliga att ha till barnkläder?
    Tyvärr, vet inte i några av de. Eller det vill säga, i Föräldrar och Barn 6 eller 7/07 fanns mönster på en Beppehatt som jag använt.
  • Gekko

Tack för UFO-peppning. Nu har jag kommit lite längre iaf men nu är det dagishämtning som gäller, slut på mina två timmars egentid med mille!

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle