Inlägg från: Bibabba |Visa alla inlägg
  • Bibabba

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

För ett par veckor sedan diskuterades trådfärg som passar till SoS limegröna o turkosa trikå, och när jag var där i onsdags så kollade jag. Enligt mitt tycke har inte SoS någon tråd som passar klockrent till dessa tyger. De trådar jag har som passar absolut bäst är en Gütermann nr 736 till den turkosa och en Mölnlycke nr 9611 till den limegröna. Jag hittade lite nyheter på S&S som jag blev väldigt glad över, muddväv i starka klara färger, mycket stretchigare än deras vanliga muddväv/stretchjersey. Det fanns en gul som passade kanon till elefanterna!

• Bibabba

Villevalle: å vad roligt du ska ha imorgon då! Jag hann faktiskt med 2 besök där på 1 vecka, både på vägen till och från tyskland. Jag skulle bara ha lite tråd o blixtläs men det blev en del tyg oxå, totalt landade båda besöken på dryga 1000:- lappen, som vanligt alltså.

• Bibabba

Ang namnmärkning av kläder så har jag nyss beställt sådana från www.namnband.se Jag valde band att stryka fast och med både förnamn o efternamn (vi har ett -son namn som är rätt vanligt)

Jag har fått mail från minanamnband idag, så imorgon eller senast torsdag räknar jag med att det dyker in 100st nya band i min brevlåda. Eftersom Happy Hippo redan är reggat hos PRV har jag valt att byta sy-identitet, igen! Jag undrar om nån vet om man kan byta namn o adress till bloggen utan att starta en helt ny.

• Bibabba

Dora: Det kommer en ny muddväv hos S&S i höstkatalogen. Den är i klara färger o samma kvalitet som mudden på Jofotex. Jag skulle nog väntat på den om det inte är kris. Katalogen kommer i september, men mudden finns i butiken i Malmö redan.

• Bibabba

Jag skulle behöva hjälp med en sak. Jag sydde en tröja i E-slöjds tyg igår o den blev lite för kort i armarna (mönstret var visst avsett för mudd) problemet är att jag sydde av en stuvbit o den är helt slut Är det någon som har en liten bit av den blå som har nr 40 på e-slöjds sida? Det räcker med 10 cm hög, 40 cm bred. Om ingen har så kan jag ju beställa, men just nu har jag varken plats, råd eller behov av mer tyg.

• Bibabba

Yrväder o Pejgan:
    Jag har redan gjort den i två färger. Det är en raglantröja med fram o bakstycke i randigt, nr 38, och ärmarna + halsmudd i nr 37. Båda tygerna är slut för jag hade bara små stuvbitar. Har tyvärr inte en endaste mudd i blått/turkost som kan passa till o jag vill inte blanda in en färg till.

Det blir nog en liten beställning till E-slöjd i alla fall då, trånar efter deras gröna tyger.

• Bibabba

Igår vågade jag mig på täcksömmen på min overlock efter en längre paus. Jag blev så sur sist när den bara gjorde hoppstygn att jag gav upp o använde tvillingnålen. Igår provade jag igen och det funkade perfekt. Inte ett hoppstygn i sikte på sonens tröja. Skillnaden? Jag sydde sakta, riktigt sakta!

• Bibabba

Yrväder: Ang kommentaren i min blogg, du råkar inte veta hur man gör?? Var det något du kunde fixa själv? Jag är ju inte supersugen på att flytta alla inlägg direkt.

• Bibabba

Jag har inte kunnat komma in på FL sen nån gång i lördags, men ni har tydligen inte haft samma problem. Jag fick i alla fall lite sytt, och det kan beskådas i bloggen.

• Bibabba

AMDA o Yrväder: Så konstigt. Jag har tyvärr inte en susning om vad det beror på, eller om jag kan göra något åt det.

• Bibabba

Jag har oxå fått katalogen. Hundarna var ju ursnygga. Sen har det ju kommit velour i petrol o det tror jag inte jag sett innan. Jag har trikån i petrol o har tänkt matcha den men bruna ugglor. Velourbrallor i petrol skulle sitta fint till. På lördag kommer 3-4 tjejjer hit o tittar på mina tyger. De vill beställa kläder o filtar. Känns ju kanon att jag fått nya katalogen innan deras besök, så jag kan beställa det de vill ha.

• Bibabba

Är det förresten någon som sett färgprov på de gröna elefanterna som kommer snart? Grönt är ju en svår färg o vissa nyanser är gräsliga medan andra är supersnygga.

• Bibabba

När jag var på S&S för en månad sen hade de fått in ny muddväv som är mer lik Jofotex mudd i strukturen, lite grövre, mer stretch o bättre formfasthet efter att den töjts ut. Den fanns i en mörk gul nyans som matchar kanon till elefanterna.

• Bibabba

Har just lusläst katalogen o de nya muddarna är inte med. Skummt!

• Bibabba

Caeruleus: Muddväv/stretchjersey är det tyget som funnits med tidigare och det har jag handlat av flera ggr. De nya muddarna är rundstickade, grövre o i andra nyanser samt andra priser. Jag kan ju kolla om jag hittar kvittot, för där brukar art.nr stå.

• Bibabba

Det stod inte art nr på kvittot

Jag fodrade sonens fleeceoverall med en bomullstrikå., har även fodrat tunna manchesterbyxor med det. Till byxorna kan ju bomull vara ett alternativ annars.

• Bibabba

Caeruleus: nej, de är inte singeljersey jag använt. Kolla i min blogg. Kanintröjan, elefanttröjan och båda uggletröjorna har ärmar i strecthjersey från stoff och stil. Det tyget jag köpte i augusti ÄR INTE samma tyg, utan en rundstickad, grövre, mer elastisk muddväv. Det är inte heller den som heter kraftig muddväv för den är mkt tjockare och mer anpassad till jackor än till halskanter på babykläder. Jag var helt säker på att den skulle komma med i nya katalogen, annars hade jag ju fotat alla tygerna o skrivit upp art nr på dem.

• Bibabba

mimmi: jag vill ha nästan samma som du kanske kan kopiera din beställningslapp
    Fast jag skulle vilja utfärda en varning för bomullsvoilen. Jag köpte den i våras i aqua-färgat o den var jättetunn. Man kunde se igenom den. Om du inte har superbråttom föreslå jag att du ringer idag o beställer ett tygprov. De brukar skicka dem samma dag. Det är ju inte säkert att den är lika tunn i vitt, men man vet ju aldrig.

• Bibabba
    Caeruleus skrev 2008-09-05 08:12:19 följande:
    Happy Hippo skrev 2008-09-05 06:36:46 följande:
    Oups jag var visst lite otydlig. Jag menade om det var singeljerseyn som du använt till fodret av overallen.Mimmi71 - Tack för listan. Jag satt hela kvällen igår och försökte bestämma mig vad jag skulle beställa men inte kom jag till något beslut. Det finns alldeles för mycket som jag vill ha .Tygprover lät ju toppen. Hur många tror ni dom skickar?
    Aha, då förstår jag. Jag började nästan undra om jag var extremt dålig på att förklara skillnaden mellan stretchjerseyn och mudden jag hittade i butiken. Till overallen använde jag en billig, tunnare bomullsribb som jag köpt på Stoff o Stil i deras fyndhörna (där de har 1½ m trikåbitar för 29.95 st). Jag tror att det skulle funka lika bra med en singeljersey, det viktigaste är ju att det är mjukt o gosigt för den lille bebisen.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle