• Dora

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Lallan skrev 2008-06-25 22:42:37 följande:
    Dora: Får man fråga vilken färg du använde till dina gröna ugglor? Mina blev mer olivgröna *läs militärgröna* och jag blev inte helt nöjd med dom.
    Färgen är Herdins olivgrön. Jag färgade endast 600 gram och trodde det skulle bli mycket starkare färg. Men jag är glad att det inte blev det.
  • Dora
    passau skrev 2008-06-26 15:20:13 följande:
    har fått tipset att ha en tvål som nåldyna å då glider nålarna lättare oxå, kanske funkar :)
    Det kan man ju prova. Har dock bara flytande tvål hemma och det är kanske inte så bra.

Tycker det verkar som om uggletyget är lite extra besvärligt. Någon annan som erfarit detta? Man fick ju ta i som en bäng när man klippte i det och overlocken får jobba hårt. Hade nästan behövt plåtsax.
  • Dora

Måste gnälla lite till vad gäller uggletyget. Som jag skrev tidigare är det nästan omöjligt att få igenom en knappnål. Och det var tungt att klippa i. Lite hårt. Och overlocken fick verkligen jobba. Covern går det knappt att sy med alls. Fick mata med handhjulet mest hela tiden.
    Är det någon mer som upplever detta? Kan det ha blivit av färgningen?

• Dora
    Kyssen skrev 2008-06-27 08:16:45 följande:
    En liten fråga, vart hittar man sådana där märken som man stryker fast på kläder, som är bra att sätta över små hål och fläckar?? Har en kompis som undrar jag hade ingen aning! Känner bara till märken som man syr fast.
    Jag har sett på Lekhuset här i norrköping. På kassadisken.
  • Dora
    Mimmi 71 skrev 2008-06-28 07:57:35 följande:
    Jag har tänkt att stå och sälja på lokal marknad och skall sy upp en liten kollektion till detta. Jag har tänkt att sy kläder i dubbelstorlekar (62/68, 74/80, 86/92, 98/104). Min kollektion hade jag tänkt bestå av muddbyxa (velour), vindbyxa, tajts, t-shirt och klänning. Vad tror ni bli en lagom mängd att sy upp? Hade även tänkt att ha ett gäng påsväska och dagiskasse med mig.Min fundering är att sy ett plagg i var storlek i samma tyg och använda mig 3 tyger vardera till muddbyxa och t-shirt (mao 3 olika i var storlek), 2 tyger till vindbyxa, klänning och tajts (mao 2 olika i var storlek) och 4 tyger till påsväska och dagiskasse.Tror ni detta blir för lite produkter att stå med i ett marknadsstånd? Marknaden är i augusti och jag vill ju göra något annat än att sy över semestern.
    Är du insatt i vad det finns för regler ang marknadsförsäljning? Jag ska själv sälja på en marknad för första gången i augusti. tex måste man lämna kvitto? Måste man ha personnummer och namn synligt?
    Jag får själv inte ihop så jättemycket saker så jag fyller ett helt bord så jag tänkte fylla ut med lite begagnade kläder.
  • Dora
    Tyras föräldrar skrev 2008-06-30 09:04:47 följande:
    det värsta med att vabba är att vara hemma men inte kunna sy. Är de sjuka nog funkar det men med 38 grader är det mest smågnälligt.
    Känner igen det där. Minstingen har vattkoppor men piggare än nånsin.
  • Dora

När jag tvättar nyinköpta bomullstyger, typ, lakansväv så blir det massor med skrynklor som inte går att få bort. Den här gången körde jag tom utan centrifugering och hängde ut dem direkt. Men det blir ändå skrynkligt. Har vid nåt tillfälle provat att stryka direkt efter tvätt utan att låta det torka emellan men det blir samma resultat. Vad ska man göra? Det är ju så slätt och fint när man köper det.

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle