• Dora

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Stratus skrev 2008-08-11 21:48:37 följande:
    Jag kan knappt inte köpa kläder längre, eftersom jag syr så mycket. Men mormor och farmor får köpa så mycket de vill, och det gör de ibland. I förra veckan råkade jag dock in på Lindex slutrea, och allt kostade typ 25-40 kr. Det blev några onödor måste jag säga, men Storasyster var salig. Idag har vi dock städat i henne byrå, och sorterat ut alla klänningar som ska få en hänganordning. 22 st, hrmm. I användbar storlek alltså. Det är ju pinsamt. Och det är bara klänningar. Jag får helt enkelt inte sy mer till henne nu, för hon kan ju knappt använda det hon har. I och för sig brukar hon byta kläder 2-4 gånger per dag.
    Känner igen det där... Jag har bestämt mig för att bara sy till mina egna ett tag nu eftersom allt annat bara blir liggande osålt. Men de har ju så sabla mycket kläder redan. Typ 45 långärmade tröjor... Vardera... Så vad ska jag sy då? Storan behöver (ja faktiskt) en ny fleecejacka då hennes börjar bli bra sunkig. Men jag hittar inget bra mönster. Nån som vet? det ska vara ett enklet mönster. En rak jacka med dragkedja. Helst utan luva men det går bra med också.
  • Dora
    sarahl skrev 2008-08-11 23:10:52 följande:
    kan man lägga in nån sort kommantar koll på blogger. tex att det kommer mail när man fått en ny kommentar till nåt inlägg?
    det kan man. Tyvärr kan jag av nån mystisk anledning inte logga in när jag är på jobbet så jag kan inte kolla exakt var man gör det. Prova under nytt inlägg och sedan kommentarer. Där borde det vara. Du får upp en lång lista över olika inställningar du kan göra och där kan du skriva din mailadress.
  • Dora
    Beatrize74 skrev 2008-08-12 00:15:40 följande:
    Hur gör ni när ni ska överföra ett mönster till ett tyg...vad använder ni er av för markörer?Blyertspennor? Krita? Penna med bläck som försvinner efter en tid? Kalkerpapper med sporre? Vad?
    Jag är rätt slarvig på att föra över markeringar. Men när jag väl gör det så är det med en textilpenna. Såna markeringar som är synliga brukar jag antingen strunta i eller sätta en nål.

I många ottobremönster står det att man ska sätta stadband på axlarna. varför? Gör ni det?
  • Dora
    zasata skrev 2008-08-12 10:07:31 följande:
    okej, nu behöver jag lite hjälp innan jag stryper någon.håller på att sy nytt spjälskydd. men får inte det helvets tyget rakt. tror på något sätt det är böjt från början. sakll ha två stycken tygstycken som är 182*62långa. och det går itne att få det rakt. använder tumstocken då jag tänker att det måste ju vara lättast. men hur fan gör man!?? jag blir galen.
    Börja med att lägga ut ett vanligt A4-papper så du får en rät vinkel. Sen kan du använda en linjal eller annat rakt för att fortsätta linjen.
  • Dora
    Cirrus skrev 2008-08-12 11:44:21 följande:
    Dagistider snart igen nu. Hur gör ni med märkning av era hemsydda kläder? Har ni även köpt namnband med barnens namn? Det finns ju inget att skriva på menar jag.Köpekläder märker jag med penna på tvättrådet, initialerna räcker hos oss.
    Annars finns det ju namnlappar som man stryker på som går att ta bort igen. Jag har såna men vet inte om jag orkar använda dem.
  • Dora

Den där rullkniven, skär den tyg alltså? (förlåt min dumhet )

• Dora

En fråga till.
    I en beskrivning till en munkjacka står det ungefär så här: Sy sömsmånen mot bakärmen med tränsar. vad katten är tränsar?
    beskrivningen gäller nummer 11 i ottobre 6/2007.

• Dora

Stoff och stils muddväv ska ju vara bra sägs det. Är det stretchjersey/muddväv man ska ha då eller kraftig muddväv?

• Dora
    Lilltå skrev 2008-08-13 23:29:36 följande:
    Ni som har en CoverPro...är det nån skillnad på hur lätt det är att få till trådspänning för kantband om man kör med en eller två nålar??(Det gick åt skogen igårkväll med 1 nål och efter 3 misslyckade försök gav jag upp - klockan 1 på natten.)
    Jag har ännu inte lyckats få till en perfekt söm med två nålar. Trådarna på baksidan är lite lösa och jag får inte till det. Men det duger. Det är inte så illa att jag inte använder den. Hur blir din söm då?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle