Inlägg från: madebyinferno |Visa alla inlägg
  • madebyinferno

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

tvättar ni alltid tyg och muddar innan ni syr, torktumlar ni dem, sicksackar ni kanterna innan så inte de repar upp sig också???

• madebyinferno
    Tyras föräldrar skrev 2008-08-07 20:00:59 följande:
    tvättar alltid (fingrarna lite i kors är, men det är fkaitsk tnästan alltid.) sicksackar eller kör med overlocken i kanterna på vävt tyg men inte i trikå.
    Pillan81 skrev 2008-08-07 20:01:48 följande:
    Madebyinferno: Jag tvättar och tumlar alla tyger innan, men sicksackar är jag för lat för
    Tygtiiger skrev 2008-08-07 20:43:57 följande:
    Jag tvättar ofta tyg innan jag syr i det, ffa om det är något jag är noga med. Isåfall sicksackar jag kanten också, särskilt denim repar upp sig något så vansinnigti maskin.
    Har inte kört så mycket trikå ännu men det repar alltså inte så mycket som vävt tyg??

Tack för svaren tjejer, då har jag lite att göra innan min maskin kommer förutom att klippa mönster
  • madebyinferno

när ni klipper (skär) till mudd för att kanta typ bodys, gör ni det på någon särskild ledd då?? Tyckte jag läste i någon sybok från bibblan att man skulle vika den på sniskan och klippa remsor på ledden - hur gör ni för bästa resultat??

• madebyinferno
    Gekko skrev 2008-08-11 15:37:28 följande:
    I mudd tar man det på stretchigaste ledden (bredden). Det gäller även vävda tyger, därför klipper man på diagonalen då, det är nog det de pratar om i syboken.
    så om jag ska göra ett kantband av mudden så klipper jag bara en remsa som "strecken" är tvärs över på?? hoppas du fattar??

Hur breda gör ni dem då, många små konstiga frågor märker jag!?
  • madebyinferno

En fråga till

chiffong, någon som har någon kul idé om vad jag kan sy i det?? Har en del ottebre tidningar, kanske något mönster där i passar bra i chiffong??

• madebyinferno
    Ester Bus skrev 2008-08-11 22:43:30 följande:
    Hej, undrar om det är någon som sytt egna åkpåsar och som kanske har bild i sitt galleri som dom vill dela med sig av. Tänkte sy en tunnare åkpåse i fleace att användas höst och vår men är osäker både på modell och material, bör väl kanske ha ngt relativt vindtätt tillsammans med fleecen.
    Jag har en (iofs köpt) buggysnuggle och den är i ett dubbelt typ teddyliknande material, en rektangulär del under och en lite mindre över, sitter ihop med dragkedjor så den kan delas på och har knyt i hörnen upptill för fastsättning, blir nog perfekt nu till sensommaren och tidiga hösten

Kan fota imorgon om du vill se?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle