• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • car
    GOBLIgobli skrev 2008-09-06 15:36:41 följande:
    Jag har markisväv samt mellanlägg till mina, men det beror ju helt på vilken stil och finish du är ute efter.
    ok, ja det är förstås mycket kraftigare än min lilla bomullsväv

Ska testa med att sy "kanter", och med lite andra olika tyger med. Har inte heller provat med mellanlägg eller vliselin , det borde väl också fungera?
  • StinaW
    GOBLIgobli skrev 2008-09-06 15:33:48 följande:
    Hejsan, tror jag fattar precis vad du menar då jag också råkat ut för samma trolliertrick av min ol. Det som var felet i mitt fall den gången var att jag trätt de båda gripartråderna i kors om varandra på nåt sätt, så om du inte redan trätt om så testa med det. Det är supernoga att trådarna ligger i rätt ordning.Det här är svårt utan att kunna visa, hoppas du hajade nåt av mitt svammel. Tyg TigerHehe!
    Tack tack tack!! Ska testa detta.. Har trätt om en gång men det är väl bara att göra det igen.. Kanske funkar! Håller tummarna!Kronglig symaskin, gnällig dotter och en man som måste jobba fast han egentligen är ledig!
    Verkar vara min dag i dag =)
  • GOBLIgobli
    StinaW skrev 2008-09-06 15:47:48 följande:
    Tack tack tack!! Ska testa detta.. Har trätt om en gång men det är väl bara att göra det igen.. Kanske funkar! Håller tummarna!Kronglig symaskin, gnällig dotter och en man som måste jobba fast han egentligen är ledig! Verkar vara min dag i dag =)
    Hehe, en allmäntillstånd hos en barnfamilj, eller hur?
    Håller tummarna!
  • Tygtiiger

Gnäll:
    Jag har NÄSTAN sytt färdigt sonens andra par guitarjeans, lite mjukare och lite mer elastisk denim den här gången.
    Insidan på linningen blev kanonsnygg med knappresår i, och storlekslapp! men som vanligt så klippte jag linningen efter mönstret och då tycker jag att den blir för kort, och tyget är ju lite elastiskt så nu drar eländet sig när jag ska sticka ner linningen mot ytterbyxan... jag blir knäpp.
    Så jag mutade den uttråkade sonen och mig själv med kärleksmums från gårdagen, det verkar ha hjälpt.

Färdiggnällt.

HUR syr man en snygg linning på ett enkelt sätt? Jag har ffa svårt med kortsidorna i avslutet, där blixtlåset tar vid.

• Kallokanin

Bling1975: Jättesnygg slända! Stiligt! Bra idé att kolla runt på etsy, ska jag definitivt göra. Jag skulle också verkligen verkligen vilja ha en overlock/coverlock plus broderimaskin, och helst också en lasermojäng som skär ut gummistämplar. Sa jag att jag är pysselpundare?

• Muppsan

Någon som vet vart man kan hitta ett mönster/beskrivning på en blöjautomat?

Sedan skulle jag vilja ha lite tips på vad man kan sy till bebisar? Flört Jag har noll fantasi just nu, så det enda jag kommer på är kläder - men det är redan överfullt i garderoben innan bebis ankomst så jag vill göra något annat... Men kommer inte på vad! Generad

Son i december 2005 - bebis i december 2008
  • Kallokanin

Hoppsan! Försöker igen...

Muppsan: Jag har tänkt på att det vore kul att sy saker till spjälsängen, som spjälskydd, påslakan och kanske ett babytäcke. En åkpåse till vintern, ett babynest eller amningskudde kan också vara bra att ha. Kanske? Och haklappar och förkläde för de något större barnen.

• Muppsan
    Kallokanin: Spjälskydd och matchande sängkläder hade ju varit skojigt förstås! Det är ju värt att tänka på i alla fall! Glad
    Sedan har jag ju massor av vaxad bomull hemma som skulle bli söta haklappar och det är ju enkelt att sno ihop också!

Nu fick jag ju en hög idéer! Tack så mycket! Glad
    Son i december 2005 - bebis i december 2008
  • AMDA
    StinaW skrev 2008-09-06 14:02:31 följande:
    Hej alla ni som kan sy! Här sitter en nybörjare på overlock och rycker av det lilla hår som inte dottern redan dragit bort. Var och köpte en begagnad Singer igår. Men jag får det inte att funka så bra, tråden till den VÄNSTRA griparen åker ur ett hål den ska sitta i, i själva griparen. Detta händer under tiden jag syr. Hur det nu går till, eftersom tråden sitter igeom hålet och i tyget i ena änden och i trådrullen i andra. Det resulterar i att mitt i när jag syr, så slutar stygnen att funka. Har trätt om maskinen, tror att gubben i affären såg lite för dåligt för att trä den ;) Jag är sämst på att förklara, fattar nada av symaskinen och har ingen annan än er att fråga. Så förhoppningsvis är det någon av er som kanske kan fatta min virriga förklaring och ge mej ett råd vad jag bör göra.Tacksam för all hjälp jag kan få, innan maskin f*n åker ut genom fönstret! //Stina
    Har du provat att trä maskinen bakifrån dvs börjat trä tråd nr 4 sen tråd nr3 ... kan ibland vara det som gör det
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle