• yrväder

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30770274.html
    Gamla tråden - turkos färg

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html
    Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista!

familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html
    Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-23 10:29
    ny blogglista

www.familjeliv.se/Forum-5-155/m35507310.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-09 08:12
    sytokig.forum24.se/

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle
  • Tygtiiger
    Kaja skrev 2008-09-07 20:27:50 följande:
    Funderar på att sy en bebisfilt. Någon som har en tanke om hur stora de ska vara??
    Vad ska du ha den till?

För att ligga på på golvet eller kunna lägga över i bilbarnstol, vagn etc tycker jag att 80x80 cm - 1x1m är lagom. Det blir en rätt så hanterbar filt. Om du har tänkt dig en filt till spjälsängen eller en filt som ska funka mer konstant i vagnen så gör den större, tror att vår tunna ullfilt från Himla var 1 x1,5 meter. Den var underbar, då kan man vika den dubbel eller enkel eller svepa barnet i den osv, men den är inget vidare att ha som lekfilt på golvet.
  • Kaja
    Tygtiiger skrev 2008-09-07 21:01:03 följande:
    Vad ska du ha den till?För att ligga på på golvet eller kunna lägga över i bilbarnstol, vagn etc tycker jag att 80x80 cm - 1x1m är lagom. Det blir en rätt så hanterbar filt. Om du har tänkt dig en filt till spjälsängen eller en filt som ska funka mer konstant i vagnen så gör den större, tror att vår tunna ullfilt från Himla var 1 x1,5 meter. Den var underbar, då kan man vika den dubbel eller enkel eller svepa barnet i den osv, men den är inget vidare att ha som lekfilt på golvet.
    Tänkte mig nog "ligga-på-golvet-filt", eller möjligen för att svepa om pyttis med.
  • mira

nån här som beställt sina namnlappar från namnband.se - eller köper alla lite dyrare lappar med symboler?

beställde därifrån 2005 för o märka tösens kläder och tänkte att de var ju helt okej och beställde därifrån nu i år till pojkens - men de har bytt material och de är nästan lite vassa i kanterna och känns inte alls okej... tips på annat billigt ställe? fick här 100 st för 177 med frakt men hjälper ju inte när man inte vill använda dem (har mailat och klagat men förväntar mig ingen reaktion).

• Tygtiiger
    mira skrev 2008-09-07 23:00:15 följande:
    nån här som beställt sina namnlappar från namnband.se - eller köper alla lite dyrare lappar med symboler?beställde därifrån 2005 för o märka tösens kläder och tänkte att de var ju helt okej och beställde därifrån nu i år till pojkens - men de har bytt material och de är nästan lite vassa i kanterna och känns inte alls okej... tips på annat billigt ställe? fick här 100 st för 177 med frakt men hjälper ju inte när man inte vill använda dem (har mailat och klagat men förväntar mig ingen reaktion).
    Jag köpte filurs namnlappar www.namnlappar.se, de är mjuka när man strukit fast dem, och klistermärkena är jättebra.
  • solstraalen

Kanske är i helt fel tråd.

Men jag kan INTE så. Jag är helt lost!

Min minsta grabbs "påse" till astmamedicinerna har gått sönder så jag måste fixa något nytt jag kan ha hans mediciner i eftersom dom släpas fram å tillbaka till dagis ofta.

Har ni någon idê om hur jag syr en?
    Eller vart man kan köpa små tygpåsar?
    Bör vara 25-30cm lång iaf och 10-15cm bred, med någon sorts ständfunktion.

• Dora
    solstraalen skrev 2008-09-08 06:57:18 följande:
    Kanske är i helt fel tråd.Men jag kan INTE så. Jag är helt lost!Min minsta grabbs "påse" till astmamedicinerna har gått sönder så jag måste fixa något nytt jag kan ha hans mediciner i eftersom dom släpas fram å tillbaka till dagis ofta.Har ni någon idê om hur jag syr en? Eller vart man kan köpa små tygpåsar? Bör vara 25-30cm lång iaf och 10-15cm bred, med någon sorts ständfunktion.
    Kanske bara klippa två bitar som är 25x10 cm. Sy ihop tre sidor, sy en kanal upptill och trä i ett band att dra åt påsen med.
    Enkelt och borde funka.
  • Kallokanin

Solstraalen: Jag skulle göra precis som Dora skriver! Kanske med en sån där stopper som man brukar ha på sovsäckar till stängningen? Enkelt och effektivt.

• sarahl

vart hittar jag mönster på förklädesklänning, ni vet en sådan med omlott bak?

• Mimmi 71
    sarahl skrev 2008-09-08 07:51:26 följande:
    Finns bl a i en gammal Ottobre. Återkommer med vilket nummer!
  • Mimmi 71
    sarahl skrev 2008-09-08 07:51:26 följande:
    Den var utlånad till en "amerikaresenär". Me gå in på Ottobre och kolla in gamla nummer så finns det ett där. Samma nummer har en del utklädningskläder och underkläder.

Jag har även lånat en bok på biblioteket som heter något i stil med "Sy förkläde" och där fanns det ett också. Har dock för mig att det mönstret inte fanns uppritat utan man fick hjälp av rutmönster förstora mönstret själv. Inte helt säker på att det var så, värt att kolla upp.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle