Inlägg från: Lilltå |Visa alla inlägg
  • Lilltå

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

Gekko skrev 2008-08-10 20:02:38 följande:
    Jag har samlat lite tutoriallänker i min blogg, långt upp i sidomenyn, både egna tuts och andras. Var det såna du menade?gekko-attsyengecko.blogspot.com/
    Japp tack. Skall kolla igenom där
  • Lilltå
    Gekko skrev 2008-08-11 13:10:41 följande:
    Nu har ju inte jag testat någon annan men mattan är fin och självläkande och kniven är skarp. Så jag är nöjd! Jag köpte mattan, som är 60x40 om jag inte missminns mig, kniven och en linjal som är 60 lång och 15 (?) bred. Jag har använt den till att snabbt skära trikåremsar, samt skurit till en singoalla i bomull och hoodie i tjock fleece. Allt utan problem och mycket smidigt!
    Jag har samma kit :) Köpte det när jag var där vid nyår. Fast nu har jag lyckats förlägga en del.....skärmattan Skär man för hårt så har mattan svårt att läka tyckte jag. Och kurvskärning är ju ingen hit....det var då jag skar för hårt tror jag. Måste leta fram mattan...
    Linjalen använder jag till rätt mycket men jag hade föredragit att den var graderad åt olika håll på de olika kanterna.
  • Lilltå

Vilket studieförbund i Sthlm var det som hade nån mönsterkonstruktionskurs som några hade gått? Och det är inte tillskärarakademin jag tänker på utan ett billigare alternativ.....

• Lilltå
    Cirrus skrev 2008-08-11 23:52:18 följande:
    HugOlle skrev 2008-08-11 22:19:56 följande:
    Oooh kollade just på menadi's nya kollektion. Igelkottesnickisarna i turkost var ju bara så underbara. (Undrar om jag har nåt sånt mönster hemma...?)O flugsvampar. Så fint! Men så j-vla dyrt på ren svenska...Jo jag håller med, det går fort pengar då det dessutom gärna blir mer än något enstaka plagg. Men å andra sidan uppskattar jag kvalitet som håller tvätt efter tvätt. Jag ramlar dit titt som tätt på något kul på t ex Lindex och får reklamera hälften av gångerna. Jag handlar en hel del på Po.P också och det kostar ju det med. Började nog handla där just för att jag också har två pojkar. Finns inget tråkigare än att måsta köpa grått, marinblått och skogsgrönt som "pojkkläderna" ofta har hos de större kedjorna.
    jag har iofs reklamerat flera plagg från meandi och har flera med småhål och fel på som jag inte orkat reklamera (för det är bökigare än i fysisk butik)
  • Lilltå

Gekko - behöver du mycket? Kan avvara de jag har tror jag....

• Lilltå

Håll tummarna... Har monterat på kantbandare och skall börja sy så fort dottern somnat tillräckligt för att förflyttas från mitt knä...
    Första testet.

• Lilltå

Ni som har en CoverPro...är det nån skillnad på hur lätt det är att få till trådspänning för kantband om man kör med en eller två nålar??

(Det gick åt skogen igårkväll med 1 nål och efter 3 misslyckade försök gav jag upp - klockan 1 på natten.)

• Lilltå
    Villevalle skrev 2008-08-14 08:21:58 följande:
    Jag tycker det är lättare med en nål...Får du hoppstygn eller är det bara inte riktigt snyggt? Har du kantbandsapparaten eller syr du bara genom många lager? Det stora problemet med kantbandsapparaten är ju den mindre pressarfoten och att själva apparaten drar så i tyget.Jag upplever det som att maskinen (och föraren) behöver en inkörningsperiod.Testa även att justera pressarfotstrycket. carolinas-blogg.blogspot.com/2008/01/pressarf...Kolla även in Theas blogg, hon har skrivit vilka inställningar hon använder för olika tyg kokalal.blogspot.com/
    Jag tyckte inte att det drog så mycket i tyget faktiskt. Det löpte på fint. Däremot är det näranog trassel på baksidan och tom värre än hoppstygn dvs. den hoppade över undertråden på typ 20 stygn i rad.....
    Theas blogg kollade jag. Pressarfotstryck testade jag att ändra....Jag tycker liksom inte att jag märkte nå' stora skillnader vad än jag ändrade. Trädde om. Kollade noga att tråden faktiskt låg nere i trådspänningsbrickor. Testade aldrig att byta nål......

Tog jag och sydde i 2 lager elefanter bara blev det helt okej.

Ja, gissar att det bara är att testa testa testa.....Jag o mitt dåliga tålamod för sånt här...
  • Lilltå

Jag vill förresten ha födelsedagstips!

Vad önskar JAG mig själv? Har ni nåt bra redskap jag bara måste ha eller nåt sånt. Bring it on

• Lilltå
    yrväder skrev 2008-08-15 12:26:04 följande:
    min kusin hittade faktiskt överdragsbyxor på till J i storlek 74, men hm, vart kan hon ha köpt dom då. tror märket var name it men jag är inte säker.vänta bara tills ni ska hitta en vettig vinteroverall som går att leka i snön med i storlek 74
    Reima säger jag bara. Älskar våra....Och vad jag vet så finns de i mindre storlekar också. Överdragsbyxor såg jag senast igår i 74 på polarn. På rea dessutom.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle