Inlägg från: madebyinferno |Visa alla inlägg
  • madebyinferno

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

yrväder skrev 2008-08-19 20:10:54 följande:
    näe inte 50-70% 30-50 % det jag menade är att jag gör mudden 70% av midjemåttet om det är SoS mudd (eller mg, ohlssons) är det ribbad mudd gör jag 50-60% av midjemåttet.
    Tur att jag frågar annars hade det blivit lite galet
    Tygtiiger skrev 2008-08-19 20:07:46 följande:
    Vik en bit mudd dubbel (precis som den ska vara i midjan) och sedan till en rundel och dra i den och känn hur det känns. Jag gör alltid mina för stora. Testa med 30 cm och se hur tajt den känns och hur mycket du kan dra i den...
    LumLumLum skrev 2008-08-19 20:25:36 följande:
    Lilltösen har ett midjemått på knappt 50cm (48 eller så) Till henne klipper jag midjemudden (SoS) 32cm, inklusive sömnsmån och det har blivit bra.
    Mari78 m pojktriss skrev 2008-08-19 20:31:46 följande:
    Tack! Jag lovar att jag skall försöka beskriva nästa gång jag gör ett par fodrade brallor - förhoppningsvis redan den här veckan. Nu när de är färdigsydda vågar jag mig inte på en beskrivning *skratt* för då blir det nog galet.Angående midjemudd så brukar jag när jag syr till minstingen alltid ha en bred resår som viks dubbel, och den brukar vara ca 35 cm lång inkl sömsmån (blir ca 33 cm i omkrets ihopsydd, hans midjemått är ca 46 cm). D v s mudden klipps till 35x22cm, då blir det en 10 cm hög mudd som viks dubbel och är 5 cm i slutändan. Gör jag mudden enkel så blir det smalare mått på den eftersom det inte håller uppe lika bra. Till stora grabbarna gör jag mudden ca 37 cm men sätter alltid i resår i stället för att göra mudden extra hög.
    Tack för lite mått att gå efter från er också!

Mätte tösen innan hon la sig, ligger inne med en kagge på 55cm ska ner i sygrottan och känna lite på muddarna men det blir nog en svart från SoS tror jag...

Men när ni ändå är så hjälpsamma, vad för mått gör ni på benmuddarna då??
  • madebyinferno
    Mari78 m pojktriss skrev 2008-08-19 21:55:19 följande:
    Benmuddarna brukar jag göra ca 15-22 cm i omkrets beroende på vilken utav mina kottar som skall ha brallorna (då inkl sömsmån då) vilket innebär att det brukar vara ungefär halva måttet mot vad byxans benslut brukar ha (ja innan mudden är påsydd då ) Det blit en himla massa sträckande i mudden men slutresultatet blir som en smäck på barnet. Nedtill behöver ju inte mudden sitta tight på samma vis utan oftast har jag det mått som motsvarar omkretsen på barnets ankel, d v s har han 15 cm runt om tar jag 15 cm mudd (tror inte det är så skönt om det sitter för tight nertill). Nedtill handlar det mer om hur mycket pös man vill ha och hur mycket man orkar/kan sträcka ut mudden utan att den förstörs.
    Tösen är tre och iom att hon sover nu kan jag inte mäta och jag vill hinna klart med byxorna ikväll för att användas imorgon....

Någon som vet vad en treåring ungefär har för mått kring fotlederna???
  • madebyinferno
    HugOlle skrev 2008-08-19 23:00:03 följande:
    Hämta ett par ur hennes garderob som passar??
    Aaa, guuud så smart du är - stor blöt puss!!!
  • madebyinferno

Nu så blev de klara! shit vad nöjd jag blev, om man nu får säga så Tösen vaknade och kom ner precis när jag hade klippt till benmuddarna så jag fick testa dem innan jag sydde fast dem och hennes reaktion på byxorna var obetalbar - man minns varför man sitter och tragglar mitt i natten!!

Några halvkassa bilder i bloggen, kommer bättre imorrn, gärna lite feedback

• madebyinferno

Lite ledsen, fick syn på den gosiga stickade nalletröjan i meedoms, men jag kan inte sticka och ingen i min närhet heller - någon som har någon idé hur jag ska kunna lägga vantarna på den gosiga tröjan då?????

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle