Inlägg från: madebyinferno |Visa alla inlägg
  • madebyinferno

Sytråden spinner vidare - Grön rulle

exiteme skrev 2008-08-25 20:55:03 följande:
    made by inferno:Efterlys någon duktig stickare på www2.hemmagjort.se! (Tillfällig adress. Riktas om inom någon dag till www.hemmagjort.se)
    Du får inte annonsera ut tjänster. Endast varor. står det i deras annonsregler, antar att det innebär att man inte får efterlysa en tjänst då heller??
  • madebyinferno
    exiteme skrev 2008-08-26 11:38:22 följande:
    madebyinferno:I FORUMET får man lov att efterlysa tjänster. Men på annonnssidan får man endast annonsera ut varor.
    tack, ska genast kolla runt lite mer
    lilllinda skrev 2008-08-26 11:35:40 följande:
    Är det ngt du vill att ngn ska sticka så borde det ju gå att formulera så att det blir att du vill köpa en speciell stickad sak.
    Helt rätt
  • madebyinferno
    Småkottarna skrev 2008-08-26 19:10:27 följande:
    sarahl: Hette de något speciellt på vista print de du har beställt? Eller har du bara beställt typ visitkort och gjort om?
    Jag väntade tills de exklusiva visitkorten kom på gratiserbjudande (de kan man få som stående)...
  • madebyinferno
    O aimeN N skrev 2008-08-29 15:27:14 följande:
    Någon som sytt om en vagn (SUFLETT) och som har tipps på hur man ska göra med nitarna i sufletten, sy runt om, sy över eller losa dom och nita om??? Andra tipps kanske??
    Jag håller på med flera olika modeller, men genomgående har varit att jag lejt maken att borra ur nitarna, sprätta bort tyget och använt det som mall och beskrivning för att sen nita om alla nitar!
    Vad är det för vagn du håller på med??
  • madebyinferno

När ni syr era fina "dagisväskor" hur gör ni botten?? rektangulär eller mer oval??

Sydde en på prov igår och vart i det stora hela nöjd förutom med botten som sagt, ska nog prova att lägga till en ficka på utsidan för alla papper man ibland ska ha med hem från dagis...

• madebyinferno
    Muppsan skrev 2008-09-06 18:13:28 följande:
    Någon som vet vart man kan hitta ett mönster/beskrivning på en blöjautomat?Sedan skulle jag vilja ha lite tips på vad man kan sy till bebisar?  Jag har noll fantasi just nu, så det enda jag kommer på är kläder - men det är redan överfullt i garderoben innan bebis ankomst så jag vill göra något annat... Men kommer inte på vad!
    Jag har bilder och så i min blogg om du vill kika
  • madebyinferno
    Muppsan skrev 2008-09-06 19:37:17 följande:
    Tackar! Ja det är ju det här med frakten - slipper man så är ju det såklart det bästa!
    Du kanske har någon pysselbutik i din stad?? Jag har en som även är ÅF åt panduro, perfekt att kolla i katalogen vad man ska ha och beställa genom butiken - hämta efter en vecka och slippa frakten
  • madebyinferno
    Kallokanin skrev 2008-09-06 20:14:43 följande:
    madebyinferno: Assnygg sufflett till vagnen! Vad fina saker ni gör, allihopa! Jag blir jätteinspirerad av era bloggar!
    Tack! Blev väldigt nöjd för att vara första gången jag sydde något liknande och fick ju rita ett eget mönster också för jag ville ju inte slakta orginalet...
  • madebyinferno

tvättar alla nya tyger jag ska sy av i 40 grader med lite tvättmedel men inget sköljmedel, muddväven står jag dock lite frågande till om jag behöver tvätta dock, har från MG och S&S?!

Förresten, ni som ritar egna mönster, har ni en såndär cool skräddarlinjal som finns på S&S tex och vad ritar ni på, typ favoritmönster som ska användas mycket???

• madebyinferno
    yrväder skrev 2008-09-08 14:17:34 följande:
    ja jag har en skräddarlinjal, men tja, jag har aldrig fattat hur svängarna används, jag har den mest för att rita långa raka linjer och vinkelräta hörn. mönster som jag använder mkt brukar jag ibland ta ohlssons dyra mönsterpapp, den är som tygaktig, eller så brukar jag tejpa ihop skrivarpapper, dom är nästan bäst, för ohlssons mönstertyg skrynklar sig lätt och så är dom svåra att vika ut ordentligt om man haft dom ihopvikta
    Jag köpte hos lokala sybutiken något tjockare mönsterpapper, liknar det som S&S har sina mönster utskurna i - skillnaden är att mitt går att stryka på men det går absolut inte S&S fick jag bittert erfara
    Är sugen på en sådan linjal av just de räta och långa delarna

Har för mig att jag sett någon som ritar på typ OH-plast men lite tradigt att tejpa ihop flera små A4, eller det kanske finns större ark??? Någon som vet eller känner igen sig??
  • madebyinferno

En fråga till Vad syr ni med för tråd?? polyester eller bomull??

Blev helt tom i bollen nu när jag skulle beställa svart tråd från S&S och det fanns 2 sorter, har ingen aning om vad jag sytt med hittills, tager vad man haver har fungerat hittills

• madebyinferno
    Bling1975 skrev 2008-09-08 14:47:47 följande:
    Jag har sett att vissa använder sig av byggplast som finns på alla byggvaruhus. Rätt grov genomskinlig plast som man använder OH-pennor att rita på. De lär ju hålla bra, men det går ju inte att tex använda en sporre igenom.
    Hur är det att lägga ut och nåla i tex?? Vaxduk blir det ju oläkbara hål i, blir det samma??

Får testa, vad kostar det och hur mycket får man för pengarna förresten??
    Pillan81 skrev 2008-09-08 14:49:46 följande:
    Jag använder bara polyester. Mest slittålig.
    Ja för till OL så är det väl vanligast med Polyester fattar jag det som och då borde det ju vara vettigast att köra samma på vanliga maskinen...
  • madebyinferno
    Pillan81 skrev 2008-09-08 14:55:30 följande:
    Jag har bara en vanlig maskin och kör alltid med polyester. Visst blir det olääkbara hål i plasten, men det är ju inte svårt att nåla fast i samma hål varje gång. Jag tycker inte att det stör.
    Då blir det polyestertråd för mig och så ska jag kolla efter byggplast, cirkapris & kvantitet??
  • madebyinferno
    Dora skrev 2008-09-09 18:53:33 följande:
    Idag hade jag tänkt sy några bodyförlängare men inga av mina knappar passar. Inte snapsources storlek 14 och 16 och inte mina "svenska". vad tusan kan HM ha använt för knappar? Bodyförlängare som finns att köpa, brukar de passa?
    Köpte bodyförlängare för några år sen från onetex tror jag det var och de knapparna passar i de bodysar jag testat iaf - använder dem dock inte så ofta eftersom stretchen var på längden vilket gör den lång och smal som lägger sig brevid blöjan på ena sidan
  • madebyinferno
    bananna skrev 2008-09-10 21:12:53 följande:
    Åh, vad bra med en sytråd! Här kommer jag säkert komma in och ställa dumma frågor en gång i kvarten för nu har jag börjat sy till den kommande bebisen. Jo, min första fråga handlar om ett babynest som jag precis sytt klart (trodde jag...). Grejen är att jag som vanligt inte ville följa de beskrivningar som finns, utan göra en lite smartare lösning. För att kunna använda delarna var för sig, sydde jag inte ihop korven med botten utan satte istället ett antal knytband runt om på yttertyget på både korven och botten för att kunna sätta ihop delarna med varandra. Dessutom la jag till en innerkudde till korven och gjorde två separata fodral till botten - så att det blir lite smidigare att tvätta. Nåväl, nu funderar jag ändå på att sy ihop delarna - dels känns konstruktionen med band lite ranglig och så börjar jag noja över att bebisen kanske kan fastna, få in en kroppsdel, på något sätt mellan botten och korven. Jag har satt sammanlagt 7 band runt om, vilket gör att det blir ganska stora glipor (typ 20 cm) mellan banden.Hmmm, hoppas det inte blev en allför krånglig förklaring nu, men vad tycker ni? Ska jag sy ihop de två delarna eller låta bli? Eller kanske strunta i att ha en botten helt och hållet och bara använda korven?
    Gissar att du använt ett liknande mönster jag sydde efter när jag väntade dottern och jag struntade helt i botten och det fungerade utmärkt, hade stor användning av den och maken saknade den med minstingen (hade sålt den ) så till kommande bebis får jag nog sy en ny...
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Grön rulle