• Trixarn

Kolik hjälp!!!

Hej!

Vår 3 veckors son har troligen kolik. Det enda som hjälper är att amma honom. Han äter tills han spyr mer eller mindre och sedan skriker han igen. Ni som haft eller har kolikbarn, hur klarar ni vardagen? Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Kolik hjälp!!!
  • Miss Love

Börja med sempers magdroppar, kolikmassage (www.tryggabarn.nu/barn/Page10589.html), undvik att äta sådant som är gasbildande och sådant du märker att han reagerar mer på. Kolla att han inte sväljer luft när han ammar och att han har rätt tag om brösten man kan få hjälp av BVC med detta. Har du mycket mjölk i bröstet så mjölka ut lite innan han får bröstet. Tryck också lätt med ena handen mot bröstet när du ammar så kommer inte mjölken lika snabbt eller ligg ner och amma. Hitta andra små knep som fungerar utan amning. För oss fungerade napp lite grann, samt att gunga honom lite och att bära samt att ligga tätt intill. Se sedan till att få avlastning för annars orkar man inte i längden. Blir inte koliken bättre kan man prova att du äter mjölkfrikost för att se om det är allergi men prata först med BVC då innan. Min son hade kolik 5,5 månad men oftast försvinner det vid 3 månader.

• Melike

vi får gunga vår tös mkt! hon vill ha rörelse hela tiden.
    när det känns jobbigt gör iordning ett bad det fungerar för henne.
    Jag använder både miniform och semper magdroppar. då sover hon bra åtminstone!

kämpa på!

• Miss Love

Min son gillade att gunga i babysittern eller i babyskyddet och somnade ofta då. Vi frågade BVC och de var ok och de sa att det var ok att han satt där och sov då och då.

• Liiii

Min son hade kolik sina första 4 månder. De råd jag kan ge är att för det första så undvik gasbildande mat och försök att dra ner på mjölkprotein, eller ibland så är det som hjälper helt att sluta med komjölksprotein. Det andra är att försök att inte amma hela tiden det gör bara smärtorna i magen värre. Magen måste få vila så det bästa du kan göra är att försöka amma var 2:an var 3:e timme. Det tar mellan 1-2 timmar för magen att smälta maten som kommer ner.

Sedan så är det minifom och sempers magdroppar som finns att ge. Man kan ge båda två samtidigt. Det som funkade för min son var att ha han i bärsele när jag gjorde saker. Eller när han hade sina västa skrik attacker att sätta han i bilbarnstolen och lyfta upp den och svinga den fram och tillbaka. Funkade inte det så var det ända som hjälpte att sätta han i bilen och åka en sväng.

Lukas 070530
  • NoXigen

Cykla me barnets ben, massage på mage och en massa gungande i vagen eller köra vagnen över tröskel :)

• Trixarn

Tack för svar! Det där med rörelse förstod vi i natt. Kan kanske också vara något med "taget" vid amningen för hela natten har han liksom legat och stånkat och stönat som om han behöver fisa eller bajsa. Hör det också till bilden vid kolik? Någon som vet?

• sneo

Du sade att han spyr. Kolikbebisar har ofta svårt att kräkas, kanske ska du be en läkare kolla att det ej är magmunnen som ej sluter till- reflux tror jag det heter. Har kolikerfarenhet * 2 barn, (det är ofta ärftligt). Vår första son hade kolik- eller allvarligt magont som det är- i ca 7 månader (jag vill inte skrämma dig..). Vår andra son är nu 6 v. Med vår första provade vi minifom och magmassage. Minifom=ingen effekt, magmassage hjälpte för stunden med att få ut gaser. Med vår andra son äter jag strikt mjölkfritt sedan 5 veckor (läser innehållsförteckn på allt, mjölkpulver etc går heller ej) samt undviker lök, kikärtor, koffein, gasbildande mat- t ex äter jag mindre mjukt bröd. Provat sempers droppar samt minifom- ingen effekt. Vi har också gått på akupunktur ca 8 ggr och jag tycker att den kombinationen diet-akupunktur har haft stor effekt. Magmassage ger jag ej alls på rekommendation av akupunktören som menar att kolikbarn har överaktiva tarmar och massage aktiverar dem ytterligare. Med effekt menar jag att han ej längre gallskriker när han har ont utan gnyr och är lugnare i "rätt" position- han vill ligga på mage över mina lår och samtidigt suga på mitt lillfinger, alternativt ligga på min mage/bröst. Han har ont mindre ofta och han sover också mkt lugnare. Så strikt mjölkfri diet, akupunktur och bära, bära, bära barnet upprätt i sele eller sjal är mitt recept. Samsova, rapa (har min son svårt för) för att få upp luft, amma när han vill och mer för att hunger kan sätta igång magont hjälper också. Fast för mkt mat kan tydligen också störa magen....En del säger att det finns ett samband mellan att svälja mkt luft och kolik så barnets tag om bröstet är viktigt- stort- samt om det är möjligt att få barnet att äta lugnt. Just det, varm riskudde mot magen har vi använt ibland samt flygplansgreppet att bära i (magen mot underarmen)under själva attackerna. Rytmisk musik också, att vagga till. Och vi delar denna gång på oss på natten så att en är utsövd (min make) istället för att båda är knäppa av sömnbrist. Läste bra bok om kolik nu- kolik och magknip, minns ej författarna- det var en Katarina och hennes man tror jag. Och din fråga om stånkandet- ja, det hör till men har ej med taget att göra- amningen sätter igång magen och bajsandet. Sugandet är också smärtlindrande så ibland vill de ha bröstet när de ska bajsa eller har gaser. Det blev ett väldigt långt svar, hoppas du fick ut ngt av det. lycka till!

• ennie

Vi gav Minifom och Sempers magdroppar. Drog ut på tiden mellan amningarna till ca 3 h. Han växte snabbt, gick upp ca 500 g/v och enligt BVC var det pga all mat han fick ont i magen. Bar i bärsjal. Såg till att han rapade ordentligt efter måltid och då blev koliken bättre.

• sassy123

Om han blir tyst när han ammas så är det inte kolik. Barn som har kolik skriker helt otröstligt, och går inte att ammas. Det du beskriver låter som överhunger. Han hinner kanske bli så hungrig att han äter för mycket och för snabbt, och därför kräks upp överflödet. Är han mycket gasig? Har du märkt om han sväljer ned luft? Jag tycker du ska testa att amma honom oftare. Gå och lägg dig med honom vid bröstet när han är nöjd och ligg kvar där några timmar, låt honom amma så ofta han vill, ligg kvar även om han somnar så att han kan snutta i sömnen om han vill det, och försök sova så mycket du kan själv.

Det skulle även kunna vara så att han har ett stort sugbehov och att du producerar för mycket mjölk. I så fall måste du kanske jobba på att få ned din produktion. Jag är i alla fall övertygad om att det är något med amningen som är problemet, annars skulle han inte bli nöjd vid bröstet och sedan börja skrika igen när han är mätt.

• sneo

Och lägger till- ang hur klara vardagen: Se till att ha lugn och ro- kolikbebisar blir lätt stressade (och kolikföräldrar) av en massa liv och rörelse och aktiviteter. Ha så få tider att passa som möjligt, ta det mest lugnt så att du kan följa din bebis behov utan störningar.Sov när tillfälle bjuds och se till att få någon liten tid för dig själv- en dusch eller dylikt.

Svar på tråden Kolik hjälp!!!