Kolik hjälp!!!
Hej!
Vår 3 veckors son har troligen kolik. Det enda som hjälper är att amma honom. Han äter tills han spyr mer eller mindre och sedan skriker han igen. Ni som haft eller har kolikbarn, hur klarar ni vardagen? Tacksam för svar!!
Hej!
Vår 3 veckors son har troligen kolik. Det enda som hjälper är att amma honom. Han äter tills han spyr mer eller mindre och sedan skriker han igen. Ni som haft eller har kolikbarn, hur klarar ni vardagen? Tacksam för svar!!
Samt lägger till ang. sassys inlägg- enligt mig skriker de ej otröstligt hela tiden, kan äta glupskt först och skrika sedan när magen kör igång av maten. Och de kan också gnälla, gny, grymta- men de visar att de har ont i magen. Och de vill gärna suga när det börjar göra ont. Mina barn- för alla bebisar är nog olika- har ibland börjat äta men fått ont och ej kunnat äta klart när "attacken" börjat. När attacken är i gång håller jag med, då tar de knappast bröstet.
Kolik innebär att de skriker otröstligt. De behöver inte ha magknip för att de har kolik, och de kan ha magknip utan att ha kolik, det är sättet barnet beter sig på som avgör om det är kolik eller inte, inte vad som orsakar den. Ett barn som är tröstbart, har inte kolik.
Det där med att mat dövar smärtan är din egen uppfattning/åsikt, jag tror inte att det är så och det finns inget som tyder på att det skulle vara så. Däremot så har spädbarn ett behov av närhet och att snutta osv, så om ett barn som skriker hysteriskt blir nöjt när det får mat är det troligt att det skrek pga dessa behov. Sedan har de studier som gjorts visat att kolikbarn blir hjälpta av att äta ofta, och att koliken ofta förvärras av att man håller på mattiderna, så där tror jag också att du har fel.
Att alla barn inte har samma sorts kolik och att koliken kan bero på olika saker håller jag med om. Och jo, jag har erfarenhet av kolik. Min son hade kolik och jag känner flera personer som har haft kolikbarn.
http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=3201
Kolik kan kännas igen på en rad typiska tecken:
Studien om att kolikbarn bör äta ofta skulle jag gärna vilja ta del av. Då de läkare som har konstaterat min sons kolik förklarade för mig att koliken förvärrades av att han åt för ofta för att magen aldrig fick vila. Enligt dem så ska ett kolikbarn äta med 2-3 tim mellanrum så att magen hinner återhämta sig.
Hejsan:)
Jag lider verligen med dig. Min son som blivit 3år nu hade "kvälls"kolik. Jag köpte Miniform-droppar på apoteket och gav honom droppar innan varje måltid i 3 dagar. Efter dom dagarna blev det mycket bättre. Kan ju vara värt att PROVA?
Lycka till!!
MvH
WerreL
Det finns ännu inte någon allmänt accepterad förklaring till kolik. Vissa läkare hävdar att det är en kombination av ett barns känsliga humör, omgivningen och dess outvecklade nervsystem som gör att det lätt gråter och sedan inte klarar av att hantera det. Andra anser att det kommer från problem i barnets matsmältningssystem, särskilt alltför mycket gaser. Ny forskning vid Brown University visar att nästan hälften av barn med kolik har lätt gastroesofageal reflux.
Behandling:
Diagnosen kolik ges efter att alla andra möjligheter uttömts. Det finns inte mycket att göra åt det förutom att tillfälligt försöka lugna barnet, genom en napp, förflyttning till en lugnare miljö, vaggning och så vidare.
Även om medicinering för kolik finns, brukar man oftast avråda från detta.
Kolik upphör i allmänhet vid tre månaders ålder.
Fortsättning......
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolik
Om man tittar tillbaka för ca 20-25 år sedan så var det inte många barn som hade kolik, och man kan fråga sig varför. En orsak till det kan vara att det inte var sådan fri amning hysteri då som det är nu. Förr så skulle man ge sitt barn mat var 3-4 timme.
Kolik kan säkert bero på många saker men jag tror att det ofta rör sig om problem med matsmätningssystemet. " Forskning vid Brown University visar att nästan hälften av barn med kolik har lätt gastroesofageal reflux". Stämmer in på min son precis, när han var 5,5 mån så konctaterades det att han hade reflux, så mycket av hans kolik var en kombination av problem med magen och hans reflux.
Definitionen otröstlig gråt skriv inte ut någonstans om man läser utan de skriver "En vanlig tumregel för att anse ett barn som "kolikbarn" är om det gråter intensivt mer än tre dagar per vecka, i mer än tre timmar, under mer än tre veckor per månad." Det står inte någonstans om att kolikbarn inte kan tröstas.
Reflux är vanligt bland barn, och de flesta som har reflux har inte kolik. Men det är absolut möjligt att det finns ett samband mellan kolik och reflux i vissa fall, och kanske rör det sig om så mycket som i hälften av fallen, även om jag själv inte tror det. Fast även vid reflux brukar lite mat ofta hjälpa.
Jag har för mig att det var på 60- eller 70-talet som termen "kolik" blev populär, och sedan dess har ungefär lika stor andel barn varje år fått "diagosen" (jag är nästan säker på detta, men rätta mig gärna om jag har fel). Det finns alltså inte fler kolikbarn nu när barn ammas/flaskmatas fritt, än då när man skulle amma/flaskmata var 4e timme. Att kolik inte var så vanligt innan dess, beror förmodligen på att man hade en annan syn på barn då. Man ansåg tex att barn behövde "lufta lungorna" och att de skrek för att de försökte manipulera föräldrarna.
Hur det än är och vem som än har rätt, så är kolik (eller skrikighet och missnöje utan uppenbar anledning) bland det värsta man kan råka ut för som förälder, och jag hoppas verkligen att det löser sig snart för dig TS! Nu ska jag iväg på semester så jag kommer inte att skriva i tråden igen.