• Trixarn

Kolik hjälp!!!

Hej!

Vår 3 veckors son har troligen kolik. Det enda som hjälper är att amma honom. Han äter tills han spyr mer eller mindre och sedan skriker han igen. Ni som haft eller har kolikbarn, hur klarar ni vardagen? Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Kolik hjälp!!!
  • sneo

Samt lägger till ang. sassys inlägg- enligt mig skriker de ej otröstligt hela tiden, kan äta glupskt först och skrika sedan när magen kör igång av maten. Och de kan också gnälla, gny, grymta- men de visar att de har ont i magen. Och de vill gärna suga när det börjar göra ont. Mina barn- för alla bebisar är nog olika- har ibland börjat äta men fått ont och ej kunnat äta klart när "attacken" börjat. När attacken är i gång håller jag med, då tar de knappast bröstet.

• JessicaB
    sassy123 skrev 2008-06-20 21:42:43 följande:
    Om han blir tyst när han ammas så är det inte kolik. Barn som har kolik skriker helt otröstligt, och går inte att ammas. Det du beskriver låter som överhunger. Han hinner kanske bli så hungrig att han äter för mycket och för snabbt, och därför kräks upp överflödet. Är han mycket gasig? Har du märkt om han sväljer ned luft? Jag tycker du ska testa att amma honom oftare. Gå och lägg dig med honom vid bröstet när han är nöjd och ligg kvar där några timmar, låt honom amma så ofta han vill, ligg kvar även om han somnar så att han kan snutta i sömnen om han vill det, och försök sova så mycket du kan själv.Det skulle även kunna vara så att han har ett stort sugbehov och att du producerar för mycket mjölk. I så fall måste du kanske jobba på att få ned din produktion. Jag är i alla fall övertygad om att det är något med amningen som är problemet, annars skulle han inte bli nöjd vid bröstet och sedan börja skrika igen när han är mätt.
    Vaffå går inte att amma kolikbarn?? Svälter de ihjäl då eller?
    Min äldsta hade kolik i 4 mån och ammades.
    Självklart skriker de otröstligt men äta måste de. Min tjej skrek inte under aminingen mer än i attacker.
  • sassy123
    JessicaB skrev 2008-06-20 21:51:54 följande:
    Vaffå går inte att amma kolikbarn?? Svälter de ihjäl då eller?Min äldsta hade kolik i 4 mån och ammades.Självklart skriker de otröstligt men äta måste de. Min tjej skrek inte under aminingen mer än i attacker.
    Definitionen på spädbarnskolik är: "Barnet skriker otröstligt i minst tre timmar per dag, minst tre dagar i veckan och i minst tre veckor". Om barnet går att tröstas med mat eller andra saker, skriker barnet inte otröstligt och uppfyller därmed inte kriterierna för kolik. Självklart äter de, men inte då de skriker otröstligt.
  • Liiii
    sassy123 skrev 2008-06-20 21:59:23 följande:
    Definitionen på spädbarnskolik är: "Barnet skriker otröstligt i minst tre timmar per dag, minst tre dagar i veckan och i minst tre veckor". Om barnet går att tröstas med mat eller andra saker, skriker barnet inte otröstligt och uppfyller därmed inte kriterierna för kolik. Självklart äter de, men inte då de skriker otröstligt.
    Barn kan visst ha kolik fast de blir lugna när de äter! Min son hade konstaterat kolik av 3 oberoende läkare och han kunde bli tyst när han åt men så fort han var klar så skrek han igen.

Barn med kolik tröstar sig ofta genom att vilja äta för att det är det är när de äter som de inte har ont. Fast det blir som en ond cirkel för de får mer ont när de äter hela tiden.
    Lukas 070530
  • sassy123
    Svar på #14
    Jag uttryckte mig nog fel. Det jag menar är att om "mitt barn skriker och ingenting hjälper" så kallas det kolik, och om "mitt barn skriker och bara en sak hjälper" så kallas det inte kolik, eftersom barnet inte är otröstligt. Alla barn måste självklart äta någon gång, men om ett barn skriker hysteriskt men tystnar så fort det får bröstet, så är det inte kolik.

Sedan så hjälper inte mat mot smärta, vore det så så skulle inte värktabletter finnas
  • JessicaB
    sassy123 skrev 2008-06-20 23:45:14 följande:
    Svar på #14Jag uttryckte mig nog fel. Det jag menar är att om "mitt barn skriker och ingenting hjälper" så kallas det kolik, och om "mitt barn skriker och bara en sak hjälper" så kallas det inte kolik, eftersom barnet inte är otröstligt. Alla barn måste självklart äta någon gång, men om ett barn skriker hysteriskt men tystnar så fort det får bröstet, så är det inte kolik.Sedan så hjälper inte mat mot smärta, vore det så så skulle inte värktabletter finnas
    Ja det va bättre uttryckt det!
    Så är det ju, att ingenting hjälper.
    Men hur som, jobbigt är det för alla.
    Och för oss hjälpte det lite grann att gå över på mjölkfri ersättning, Nutramigen.
    Barnläkare på barnmott rådde oss till det när dottern va 9v och vi helt slutkörda. Detta pga att det skulle ta lång tid att utesluta produkter med mjölkinnehåll på ett korrekt sätt med hjälp av dietist för mig, och för att jag är reumatiker och behöver vissa av produkterna.
    Lika är det nu med dotter nr 2, hon tålde inte NAN ersättningen utan äter Nutra och mår strålande.
  • Liiii
    sassy123 skrev 2008-06-20 23:45:14 följande:
    Svar på #14Jag uttryckte mig nog fel. Det jag menar är att om "mitt barn skriker och ingenting hjälper" så kallas det kolik, och om "mitt barn skriker och bara en sak hjälper" så kallas det inte kolik, eftersom barnet inte är otröstligt. Alla barn måste självklart äta någon gång, men om ett barn skriker hysteriskt men tystnar så fort det får bröstet, så är det inte kolik.Sedan så hjälper inte mat mot smärta, vore det så så skulle inte värktabletter finnas
    Ett barn som har ont i magen vill äta för att när barnet äter så dövar det smärtorna i magen. Därav blir det bara en ond cirkel med att barnet äter för att döva smärtorna i magen, vilket gör att magen inte får vila och smärtorna blir aldrig bättre.

Har du själv erfarenhet av kolik barn? Att leta upp defenitionen kolik i en bok eller på internet är inte samma sak som i verkligheten!

Ett barn kan ha olika former av kolik från lätt- svår. Och alla barn har inte samma kolik attacker! Så defenitionen kolik=otröstlig stämmer inte in på alla. Och ett barn kan visst ha kolik fast de i vissa av sina kolik attacker kan bli lugna av att äta!
    Lukas 070530
  • sassy123

Kolik innebär att de skriker otröstligt. De behöver inte ha magknip för att de har kolik, och de kan ha magknip utan att ha kolik, det är sättet barnet beter sig på som avgör om det är kolik eller inte, inte vad som orsakar den. Ett barn som är tröstbart, har inte kolik.

Det där med att mat dövar smärtan är din egen uppfattning/åsikt, jag tror inte att det är så och det finns inget som tyder på att det skulle vara så. Däremot så har spädbarn ett behov av närhet och att snutta osv, så om ett barn som skriker hysteriskt blir nöjt när det får mat är det troligt att det skrek pga dessa behov. Sedan har de studier som gjorts visat att kolikbarn blir hjälpta av att äta ofta, och att koliken ofta förvärras av att man håller på mattiderna, så där tror jag också att du har fel.

Att alla barn inte har samma sorts kolik och att koliken kan bero på olika saker håller jag med om. Och jo, jag har erfarenhet av kolik. Min son hade kolik och jag känner flera personer som har haft kolikbarn.

• Liiii
    sassy123 skrev 2008-06-21 12:29:02 följande:
    Kolik innebär att de skriker otröstligt. De behöver inte ha magknip för att de har kolik, och de kan ha magknip utan att ha kolik, det är sättet barnet beter sig på som avgör om det är kolik eller inte, inte vad som orsakar den. Ett barn som är tröstbart, har inte kolik. Det där med att mat dövar smärtan är din egen uppfattning/åsikt, jag tror inte att det är så och det finns inget som tyder på att det skulle vara så. Däremot så har spädbarn ett behov av närhet och att snutta osv, så om ett barn som skriker hysteriskt blir nöjt när det får mat är det troligt att det skrek pga dessa behov. Sedan har de studier som gjorts visat att kolikbarn blir hjälpta av att äta ofta, och att koliken ofta förvärras av att man håller på mattiderna, så där tror jag också att du har fel.Att alla barn inte har samma sorts kolik och att koliken kan bero på olika saker håller jag med om. Och jo, jag har erfarenhet av kolik. Min son hade kolik och jag känner flera personer som har haft kolikbarn.

http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=3201

Kolik kan kännas igen på en rad typiska tecken:

Barnet gråter häftigt, ibland i flera timmar. Gråtattackerna kommer vid samma tidpunkt varje dag, oftast under kvälls- och nattetid. Barnet gråter utan synbar anledning. Barnet har ont i magen och drar ofta upp benen mot magen, som i kramp, under koliken. När barnet får ont vill det gärna suga och äta, även om det precis har ätit. Kanske för att det misstolkar smärtan för hunger. Här är det lätt att hamna i en ond cirkel eftersom barnet ofta får mer ont i magen om det äter för mycket.  Koliken börjar under de första två till fyra veckorna av barnets liv och håller ofta i sig till barnet är cirka tre månader.

Studien om att kolikbarn bör äta ofta skulle jag gärna vilja ta del av. Då de läkare som har konstaterat min sons kolik förklarade för mig att koliken förvärrades av att han åt för ofta för att magen aldrig fick vila. Enligt dem så ska ett kolikbarn äta med 2-3 tim mellanrum så att magen hinner återhämta sig.

Lukas 070530
  • sassy123
    Liiii skrev 2008-06-21 14:46:56 följande:
    www.vardguiden.se/templates/Article.aspx...
    Kolik kan kännas igen på en rad typiska tecken:

Barnet gråter häftigt, ibland i flera timmar. Gråtattackerna kommer vid samma tidpunkt varje dag, oftast under kvälls- och nattetid. Barnet gråter utan synbar anledning.
    Barnet har ont i magen och drar ofta upp benen mot magen, som i kramp, under koliken.
    När barnet får ont vill det gärna suga och äta, även om det precis har ätit. Kanske för att det misstolkar smärtan för hunger. Här är det lätt att hamna i en ond cirkel eftersom barnet ofta får mer ont i magen om det äter för mycket. 
    Koliken börjar under de första två till fyra veckorna av barnets liv och håller ofta i sig till barnet är cirka tre månader.
    [/citat]

Fast hela den där texten förutsätter ju att kolik beror på omogna tarmar eller något liknande, vilket man trodde för några år sedan. Nu har man hittat en massa saker som tyder på att det inte stämmer, bla så finns det numera teknik för att mäta smärta (man mäter utsöndring av hormoner samt aktivitet i hjärnan) och man har då kunnat se att kolikbarn inte har ont (däremot vet man att de får ont vid tex nålstick). Det man under de senaste åren fått reda på har lett till att de flesta forskare inte längre tror att kolik beror på magont. Tyvärr tar det oftast lång tid för sjukvården att ändra på sina riktlinjer, om det inte gäller något allarligt. Och jag anser fortfarande att barn som kan tröstas under sina skrikperioder inte har kolik eftersom definitionen av kolik är "otröstlig gråt", men tydligen håller inte vårdguiden med om det.

[citat]
    Studien om att kolikbarn bör äta ofta skulle jag gärna vilja ta del av. Då de läkare som har konstaterat min sons kolik förklarade för mig att koliken förvärrades av att han åt för ofta för att magen aldrig fick vila. Enligt dem så ska ett kolikbarn äta med 2-3 tim mellanrum så att magen hinner återhämta sig.
    Jag har också blivit tillsagd av ett par läkare att bara ge sonen mat var 3:e timme, men då detta gjorde saken mycket värre för oss googlade jag detta och fick då veta att det är tvärt om. Jag ska försöka leta på var jag läste det.
  • sassy123
    Svar på #20
    Oj, en del av mitt inlägg hamnade mitt i citatet så du får läsa där.
  • WerreL

Hejsan:)
    Jag lider verligen med dig. Min son som blivit 3år nu hade "kvälls"kolik. Jag köpte Miniform-droppar på apoteket och gav honom droppar innan varje måltid i 3 dagar. Efter dom dagarna blev det mycket bättre. Kan ju vara värt att PROVA?
    Lycka till!!
    MvH
    WerreL

• Liiii
    sassy123 skrev 2008-06-22 09:16:29 följande:
    Svar på #20Oj, en del av mitt inlägg hamnade mitt i citatet så du får läsa där.
    När jag fick veta av hans läkare att jag skulle ge han mat var 3:e timma  så blev han mycket bättre. Min son gick oxå upp mycket snabbt i vikt 500-600 g/vecka och det var alldeles för mycket sa hans läkare, så hon sa att hans snabba viktökning kunde bidra till koliken. Min son blev inte bättre förän han fick Dicykloverinhydroklorid droppar (ska endast användas när INGET annat hjälper pga dess svåra biverkningar)

Orsaker [redigera]

Det finns ännu inte någon allmänt accepterad förklaring till kolik. Vissa läkare hävdar att det är en kombination av ett barns känsliga humör, omgivningen och dess outvecklade nervsystem som gör att det lätt gråter och sedan inte klarar av att hantera det. Andra anser att det kommer från problem i barnets matsmältningssystem, särskilt alltför mycket gaser. Ny forskning vid Brown University visar att nästan hälften av barn med kolik har lätt gastroesofageal reflux.

Behandling:

Diagnosen kolik ges efter att alla andra möjligheter uttömts. Det finns inte mycket att göra åt det förutom att tillfälligt försöka lugna barnet, genom en napp, förflyttning till en lugnare miljö, vaggning och så vidare.

Även om medicinering för kolik finns, brukar man oftast avråda från detta.

Kolik upphör i allmänhet vid tre månaders ålder.

• Liiii

Fortsättning......

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolik

Om man tittar tillbaka för ca 20-25 år sedan så var det inte många barn som hade kolik, och man kan fråga sig varför. En orsak till det kan vara att det inte var sådan fri amning hysteri då som det är nu. Förr så skulle man ge sitt barn mat var 3-4 timme.

Kolik kan säkert bero på många saker men jag tror att det ofta rör sig om problem med matsmätningssystemet. " Forskning vid Brown University visar att nästan hälften av barn med kolik har lätt gastroesofageal reflux". Stämmer in på min son precis, när han var 5,5 mån så konctaterades det att han hade reflux, så mycket av hans kolik var en kombination av problem med magen och hans reflux.

Definitionen otröstlig gråt skriv inte ut någonstans om man läser utan de skriver "En vanlig tumregel för att anse ett barn som "kolikbarn" är om det gråter intensivt mer än tre dagar per vecka, i mer än tre timmar, under mer än tre veckor per månad."  Det står inte någonstans om att kolikbarn inte kan tröstas.

Lukas 070530
  • sassy123
    Svar på #23
    Jag hittar tyvärr inte studien jag läste förut, men på de flesta sidor jag tittat på nu så står det att små och täta matningar är att föredra om man har ett kolikbarn. Jag länkar till några av dem. Dock står det på en del sidor att det i vissa fall kan hjälpa att ge mat mer sällan, men det vanligaste verkar vara att det är tvärt om.

www.llli.org//ba/May99.html
    "Empirical and theoretical evidence combined continues to support current recommendations of the American Academy of Pediatrics11 that babies, most especially breastfed babies, need to be fed on cue and should be allowed to set their own routine, rather than placed on a predetermined schedule. It is our further conclusion that practices which interfere with babies' cuings have been responsible for low weight gains, failure to thrive, milk supply failure, involuntary early weaning, and possibly even some cases of colic, as well as infant regression and depression due to lack of parental responsiveness to baby's frantic cues. Maternal milk production and infant intake are influenced by many factors, including frequency of feeding during the establishment of lactation, maternal milk storage capacity, infant stomach capacity, milk fat content, and the degree of breast emptying at any given feeding. Thus the evidence is very strong that arbitrary scheduling of breastfed infant feedings is inadvisable for any mother who desires to breastfeed successfully."

www.amningshjalpen.se/amningsnytt/senaste.htm
    "KOLIK - VAD ÄR DET EGENTLIGEN?

Upp till 20 % av alla västerländska barn anses skrika så mycket att man kan tala om kolik. Sjukvården har inte mycket stöd att komma med till kolikbarn, man vet att Minifomdroppar är verkningslösa men hoppas på en placeboeffekt. Att amma barn sällan och rapa dem noga vilket ofta tipsas om kan motverka sitt syfte. Bärs barnen, gärna hud mot hud, och ammas ofta och lite kan man ofta hindra gråten från att gå över styr."

health.howstuffworks.com/home-remedies-for-colic1.htm
    "Feed more often.One reason that the !Kung San spend so much time holding their babies is that they feed them almost continuously, approximately four times per hour, four minutes per feeding. Researchers speculate that this approach to feeding may be partly responsible for the reduced crying of the !Kung San infants. Even if continuous feeding does not fit into your schedule, adding a few extra sessions per day may still help. And don't worry that you're feeding the baby too often. Doctors say a normal schedule can include frequent feedings."

www.mayoclinic.com/health/colic/DS00058/DSECTION=lifestyle%2Dand%2Dhome%2Dremedies
    "Feed your baby. If you think your baby may be hungry, try a feeding. Hold your baby as upright as possible, and burp your baby often. Sometimes more frequent ? but smaller ? feedings are helpful. If you're breast-feeding, it may help to empty one breast completely before switching sides. This will give your baby more hindmilk, which is richer and potentially more satisfying than the foremilk present at the beginning of a feeding."

www.breastfeeding.com/all_about/faq_colic.html
    "Do not time feedings. Mothers all over the world have breastfed babies successfully without being able to tell time. Breastfeeding problems are greatest in societies where everyone has a watch and least where no one has a watch."

www.essortment.com/all/whatcausescoli_rzku.htm
    "Feed more often. Babies who ingest less food more often have smoother digestive processes"

Här är en artikel från the New York Times som inte har något med saken att göra, men jag tänkte att Dr Karps råd i slutet på artikeln kanske är värda att testa.
    sandrablakeslee.com/articles/colic_mar05.php
  • sassy123

Reflux är vanligt bland barn, och de flesta som har reflux har inte kolik. Men det är absolut möjligt att det finns ett samband mellan kolik och reflux i vissa fall, och kanske rör det sig om så mycket som i hälften av fallen, även om jag själv inte tror det. Fast även vid reflux brukar lite mat ofta hjälpa.

Jag har för mig att det var på 60- eller 70-talet som termen "kolik" blev populär, och sedan dess har ungefär lika stor andel barn varje år fått "diagosen" (jag är nästan säker på detta, men rätta mig gärna om jag har fel). Det finns alltså inte fler kolikbarn nu när barn ammas/flaskmatas fritt, än då när man skulle amma/flaskmata var 4e timme. Att kolik inte var så vanligt innan dess, beror förmodligen på att man hade en annan syn på barn då. Man ansåg tex att barn behövde "lufta lungorna" och att de skrek för att de försökte manipulera föräldrarna.

Hur det än är och vem som än har rätt, så är kolik (eller skrikighet och missnöje utan uppenbar anledning) bland det värsta man kan råka ut för som förälder, och jag hoppas verkligen att det löser sig snart för dig TS! Nu ska jag iväg på semester så jag kommer inte att skriva i tråden igen.

Svar på tråden Kolik hjälp!!!