• HimlaMilla

Tråden för oss med IBS, del 7

Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

• Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • TrasigMage

Hon o Han skrev 2008-08-13 21:33:57 följande:

det där men anorexi snacket har jag med varit med om, men som tur var så visste ju dom närmsta vännerna så dom kunde säga det till dom som snacka bakom ryggen på en. För läkarna är det ju lätt och säga att det är bara att lära sig leva med det, som du sa vissa saker går men vardagen är så mycket förstörd. Jag saknar mina dagar som frisk... Jag har inte heller mycket matlust det är ytterst sällan jag är direkt sugen på något. Och jag kan bara få i mig det jag just känner för så det är inte billigt precis men bättre så än att inte äta alls. Resa är också en av mina favvisar men intresset för det har slaknat eftersom man vet hur de kommer bli med ny mat och allt sånt suck.
    usch ja, det är så tråkigt, det är så mycket man vill göra, men som inte går =( (även om jag försöker! =) )
    Funderade innan på om man ska flyga å sånt? Hur gör man med näringsdryckerna, de måste man ju ha med sig!! Jag har alltid åkt buss så jag har inget större kontroll, vet bara att de är strikta med "vätskor" på planet.
    Hur är det med dig annars? Hur mår du om dagarna?
  • Anonym (vinter)
    TrasigMage skrev 2008-08-13 22:58:40 följande:
    Hon o Han skrev 2008-08-13 21:33:57 följande:
    usch ja, det är så tråkigt, det är så mycket man vill göra, men som inte går =( (även om jag försöker! =) )Funderade innan på om man ska flyga å sånt? Hur gör man med näringsdryckerna, de måste man ju ha med sig!! Jag har alltid åkt buss så jag har inget större kontroll, vet bara att de är strikta med "vätskor" på planet.Hur är det med dig annars? Hur mår du om dagarna?
    Tror du ska ha intyg från läkare att du måste ha näringsdryck med dig, men ring flygbolaget och fråga vad som gäller.
  • Anonym

Ni som blivit misstänkta att bära på anorexia då ni inte haft det. VARFÖR har det varit jobbigt för er?
    Jag förstår att man inte vill bli misstänkt för nåt som inte stämmer men annars, är man sämre som människa med anorexia eller hur tänker ni? Var gärna så ärliga som ni kan och vågar

• Maddisen80

Magen är väldigt stort problem och läkarna säger att det är så svårt att ställa diagnos för magont kan vara så mycket
    Ylva Li skrev 2008-08-12 21:54:18 följande:

Hej igen...som sagt, jag är ju väldigt ny här... har två frågor (detaljerat, sorry)1) Kan någon bara förklara sambandet mellan IBS och gallblåsbesvär? Jag tog bort min när jag var 20 (8 år sedan) och har inte alls kopplat den till mina nuvarande magbesvär, som jag mest härlett till sviterna av operationer i magen efter trafikolycka.2) Symptomen då... är det IBS jag lider av? kanske är det inte det då jag inte blir klok på kriterierna? Mina problem är enligt följande: normal mage tidvis men alltid svullen som en ballong. Sen helt plötsligt, ibland ofta, ibland sällan, får jag sådana kramper i magen att jag blir kallsvettig. Det gör verkligen sjuuukt ont och jag måste få tag på toalett på stuberten! Snackar inte dålig-i-magen-smärtor nu alltså utan det gör VERKLIGEN ont.Långt jag vet...
  • Maddisen80

Tråkigt att du blir konstig utav primperan,men imorgon ska jag få igen boken fri från magsbesvär med christine andersson då kan jag ju tala om mer som är bra mot illamående,diarre,förstoppning så kan du testa det. Jag har haft ibs 1 år . jag är 28 år snart den 23augusti ,mina anhöriga ta det bra men tycker väldigt synd om mig . min sambo ta det bra men tycker de är synd att jag inte få hjälp med fonder
    Hon o Han skrev 2008-08-13 13:06:10 följande:

pimperan har jag också provat men blir helt konstig på dem... Jag får väl helt enkelt fortsätta som det är nu och stå ut med illamåendet."Trasigmage" ush måste vara hemskt att inte kunna äta nått! Jag har också näringsdrycker och svårt med maten men har lättare att äta med em kvällen. Hur länge har du haft sjukdommarna? Tänkte på det med arbetet. Jag har varit sjukskriven 6 månaders perioder sen måste man igång igen. Tycker att detta med att man måste igång och att söka arbete alla Idiotiska myndigheter som gör det surt för en bara förvärrar symtomerna :/ Man vill ju jobba men skulle behövt ha ett jobb där man kunde jobba hemifrån och bestämma tiderna själv. Då hade de gått mycket bättre. Men de e ju inte de lättaste o hitta precis :( Hur länge har ni gått med era sjukdommar? hur tar era anhörga det? Ålder på er? Mest för jag är nyfiken o kan kolla lite..Jag är själv 23. Haft sjukdommarna i 3 år. Min sambo är super och stöttar och hjälper till mycket. Mina föräldrar också. Det tog ett tag innan pappa förstod men det är bättre.
  • Vroooooom
    Anonym skrev 2008-08-14 00:31:22 följande:
    Ni som blivit misstänkta att bära på anorexia då ni inte haft det. VARFÖR har det varit jobbigt för er?Jag förstår att man inte vill bli misstänkt för nåt som inte stämmer men annars, är man sämre som människa med anorexia eller hur tänker ni? Var gärna så ärliga som ni kan och vågar
    Nu tycker jag vi blir OT...

Jag tvivlar starkt på att någon här tycker att man är sämre som människa för att man lider av anorexia. Det handlar nog mer om att det är jobbigt när andra människor pratar och förutsätter saker om en.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • TrasigMage
    Anonym skrev 2008-08-14 00:31:22 följande:
    Ni som blivit misstänkta att bära på anorexia då ni inte haft det. VARFÖR har det varit jobbigt för er?Jag förstår att man inte vill bli misstänkt för nåt som inte stämmer men annars, är man sämre som människa med anorexia eller hur tänker ni? Var gärna så ärliga som ni kan och vågar
    Håller med Moirae!!
    Det är inte anorexian i sig som är jobbigt, det är allt skitsnack bakom ryggen som är jobbigt. Varför kunde inte någon av alla dessa klasskamrater fråga vad som stog på egentligen??! Jag gick ner 17 kilo snabbt när jag blev sjuk så det är väl inte så konstigt att det snackas om anorexia då??! Sån är världen idag och då, tyvärr.
    Man är väl ingen sämre människa för att man har anorexia, det är också en sjukdom, det verkar som om du har den, iom detta påhopp.
  • Anonym
    Vroooooom skrev 2008-08-14 07:23:36 följande:
    Nu tycker jag vi blir OT...Jag tvivlar starkt på att någon här tycker att man är sämre som människa för att man lider av anorexia. Det handlar nog mer om att det är jobbigt när andra människor pratar och förutsätter saker om en.
    Det var inte meningen att dra igång en ot diskussion utan bara en enkel fråga på hur ni såg på detta.
  • Anonym
    TrasigMage skrev 2008-08-14 10:33:11 följande:
    Håller med Moirae!!Det är inte anorexian i sig som är jobbigt, det är allt skitsnack bakom ryggen som är jobbigt. Varför kunde inte någon av alla dessa klasskamrater fråga vad som stog på egentligen??! Jag gick ner 17 kilo snabbt när jag blev sjuk så det är väl inte så konstigt att det snackas om anorexia då??! Sån är världen idag och då, tyvärr.Man är väl ingen sämre människa för att man har anorexia, det är också en sjukdom, det verkar som om du har den, iom detta påhopp.
    Hur kan du säga "iom detta påhopp"?
    Jag har väl inte hoppat på er på något sätt. Blir ledsen då du tolkar mig så fel.
    Och svar ja. Jag har haft anorexia men den är jag fri från sen många år.
    Jag var bara nyfiken på hur ni såg på en människa med ätstörningar iom att några av er kanske tänkt tanken då ni blivit misstänkta.
  • Hon o Han

tänkte på dt med närigsdryckerna på flyget. Jag hade med mina när vi var en vecka i spanien. Jag hade de flesta i min vanliga resväska och ett par i mitt handbagage. Det var ingen som sa något om det. Men det är klart att de kanske går över vikten men för det mesta får man ju isf debitera det med en liten summa.
    Ett annat tips är att ta en till västa så slipper du tyngd problemen men det är olika för olika bolag hur många väskor man får ha.

om man helt bortsätter från sjukdommarna mår jag bra =) och är nog en lyckligt lottad tjej med sånt fint hus o sambo o djur.
    Men med sjukdommarna går de hyffsat de flesta dagar försöker göra så mycket som jag orkar och hitta på roliga saker för att inte tänka för mycket. Jag har PEPPAR PEPPAR inte haft så mycket diarre på sistonde, lite problem med förstoppning dock men som sagt illamåendet o tröttheten kan man vara utan.
    Ska på intervju på måndag om jobb, har väl inte de största självförtroendet men de hade varit skönt o göra nått man tycker om. Är dessutom inte så många timmar så det är väl passande =)

Trasigmage. du jobbade inget nu eller hur var det? Hur är din vardag?

Det här med anorexi är som dom andra säger mer att man blir ledsen att folk snackar bakom ryggen när dom inte vet, jag har en närastående vän som lider av det. Jag rasade också många kilo på en gång.

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7