• Anonym

Blev ledsen över ett mail från min lärare

Jag skickade in en uppgift för någon vecka sen till en av mina lärare, och fick följande mail till svar:

"Jag har nu tittat på dina svar på frågorna om rörelseorganen. Du har börjat slarva! Du hade fått hem frågorna och då förväntar jag mig att du läser på och ger mig svar som är värda att rätta. Detta är bortkastad tid för oss båda."

Jag har gjort mitt bästa då jag skrivit uppgifterna. Nu är det uppenbart att det inte duger, så naturligtvis ska jag göra om det.
    I mailet tolkar jag det som att hon tror att jag gjort det för att jävlas med henne och så är det inte. Har inte haft det speciellt lätt för mig i skolan, men jag försöker, och tycker att jag är värd att mötas med mera ödmjukhet än vad jag får.

Överreagerar jag?

• Svar på tråden Blev ledsen över ett mail från min lärare
  • Felicia6

Jag tycker det verkar som att hon tycker du är mycket duktigare än sådär och att du kan bättre men har "slarvat" till det denna gången.

Tycker inte hon skrev det på nåt dåligt sätt, snarare skulle jag nästan ta det som en komplimang att hon har höga tankar om dig

Gbp 26/2-08 || Aktuell viktnedgång: -29.8kg
  • Anonym

Varför inte ringa upp henne eller gå till skolan och fråga vad hon menar och beräta hur du tolkade hennes mail. Antagligen menar hon det inte så som du uppfattar det. Mail är bra till mycket, men det skapar många onödiga missförstånd då läsaren lägger in sin egen ton i brevet.

• Anonym

Anonym (Emelie) skrev 2008-06-23 19:53:15 följande:

Som pedagog kan jag inte se något fel i det hon skriver.Hon talar om för dig hur resultatet är, talar om vilka förväntningar hon har - vad är fel egentligen?
    Felet är att jag känner att hon inte tror att jag har gjort mitt bästa. Felet är att jag känner att hon kunde skriva det på ett trevligare sätt, jag är inte förståndshandikappad så jag hade förstått om hon skrivit på ett trevligare sätt.
  • Anonym (lärarn)

Jag är också pedagog, och håller med om att det inte alls var fel av läraren att skriva så. Hon påpekar på ett mycket tydligt sätt att hon tycker att du inte gjort ditt bästa, och att hon förväntar sig mer av dig. Hade det varit på högstadienivå (vilket jag tar förgivet att det inte är) hade jag tyckt att hon kunde uttryckt sig bättre. Men om det gäller en vuxenutbildning ser jag inga fel i hennes mail.

• Anonym (Emelie)

Hon verkar anse att du kan så mycket mer än vad du visade.
    Den kunskapen besitter hon troligen efter att ha sett vad du tidigare presterat.
    Trevligare?
    Hur ska hon på ett mer trevligt sätt tala om för dig att du kan så mycket mer än vad du visade?
    Det hon skriver är ju sant - du slösar med båda ers tid - gör ett bättre jobb!

Anonym skrev 2008-06-23 20:14:28 följande:
    Anonym (Emelie) skrev 2008-06-23 19:53:15 följande:
    Felet är att jag känner att hon inte tror att jag har gjort mitt bästa. Felet är att jag känner att hon kunde skriva det på ett trevligare sätt, jag är inte förståndshandikappad så jag hade förstått om hon skrivit på ett trevligare sätt.
  • Anonym (Har ADD)

Det finns positiv kritik och det finns negativ kritik.

Och pedagoger, lärare eller vad man nu är, kan ju skriva det på ett positivt sätt, vilket jag INTE tycker detta var skrivet på.

Och Ts skriver ju att adhd finns med i bilden, då är väl ändå positiv kritik att föredra!

Vet själv vad negativ kritik kan ställa till med även om det inte var meningen från den som sa eller skrev det.

Men ta upp det med läraren och även nån anhörig som är med isf.

• Alderia

Men jisses. Du har uppenbarligen gjort ett väldigt dåligt jobb och läraren är tydlig med att det inte är acceptabelt. Lärare kan inte sockra dåliga omdömen eftersom det finns en stor risk att studenter med sned självuppfattning inte fattar att de är på väg att köra och så blir det bråk kring betygssättningen istället. Bättre att i god tid veta hur man ligger till så att man kan jobba hårdare till nästa gång.

Klart att det svider, men felet ligger inte hos läraren.

• Alderia
    Svar på #17

Anonym (Har ADD) skrev 2008-06-23 20:24:55 följande:
    Det finns positiv kritik och det finns negativ kritik.Och pedagoger, lärare eller vad man nu är, kan ju skriva det på ett positivt sätt, vilket jag INTE tycker detta var skrivet på.Och Ts skriver ju att adhd finns med i bilden, då är väl ändå positiv kritik att föredra!Vet själv vad negativ kritik kan ställa till med även om det inte var meningen från den som sa eller skrev det.Men ta upp det med läraren och även nån anhörig som är med isf.
    Ursäkta, men menar du allvar? Ta med sig en "anhörig" för att ta upp negativ kritik från en lärare på (vad jag utgår ifrån är) en vuxenutbildning!?

Även om TS har ADHD måste väl lärare kunna ge kritik? Uppenbarligen har inte ADHD:n hindrat TS prestationer tidigare eftersom läraren menar att hon nu "börjat slarva". Positiv kritik i all ära, men har man gjort ett dåligt jobb så har man.
  • Anonym (Har ADD)
    Alderia skrev 2008-06-23 20:29:27 följande:
    Svar på #17Anonym (Har ADD) skrev 2008-06-23 20:24:55 följande:
    Ursäkta, men menar du allvar? Ta med sig en "anhörig" för att ta upp negativ kritik från en lärare på (vad jag utgår ifrån är) en vuxenutbildning!?Även om TS har ADHD måste väl lärare kunna ge kritik? Uppenbarligen har inte ADHD:n hindrat TS prestationer tidigare eftersom läraren menar att hon nu "börjat slarva". Positiv kritik i all ära, men har man gjort ett dåligt jobb så har man.
    När man har diagnoser som add eller adhd missuppfattas lätt vad andra menar, säger och även missas information som andra tycker är lätt. Som lärare får man isf anpassa kritik, information mm till individen. Får man fråga om du har någon erfarenhet från detta området?
Svar på tråden Blev ledsen över ett mail från min lärare