• Anonym

Blev ledsen över ett mail från min lärare

Jag skickade in en uppgift för någon vecka sen till en av mina lärare, och fick följande mail till svar:

"Jag har nu tittat på dina svar på frågorna om rörelseorganen. Du har börjat slarva! Du hade fått hem frågorna och då förväntar jag mig att du läser på och ger mig svar som är värda att rätta. Detta är bortkastad tid för oss båda."

Jag har gjort mitt bästa då jag skrivit uppgifterna. Nu är det uppenbart att det inte duger, så naturligtvis ska jag göra om det.
    I mailet tolkar jag det som att hon tror att jag gjort det för att jävlas med henne och så är det inte. Har inte haft det speciellt lätt för mig i skolan, men jag försöker, och tycker att jag är värd att mötas med mera ödmjukhet än vad jag får.

Överreagerar jag?

• Svar på tråden Blev ledsen över ett mail från min lärare
  • Alderia
    Svar på #36
    Anonym skrev 2008-06-23 20:54:21 följande:
    Absolut inte, det har jag inte heller skrivit. Det var någon längre upp i tråden som föreslog att jag skulle prata med läraren, därav skrev jag att hon var på semester.
    Förlåt, det missade jag.
  • Alderia
    Svar på #40

Anonym (Har ADD) skrev 2008-06-23 20:55:43 följande:
    Ok, anser iaf att om en lärare inte kan ta hänsyn till att nån eller några elever per läsår har problem med just kritik slösar bort tid ja. Anser mig ha rätten att få minst lika bra utbildning som resten i klassen, även om det innebär att en lärare får tänka till 2 sekunder extra innan han/hon pratar eller skriver ner något. Speciellt om dom görs medvetna om problemet från början.
    Vaddå MINST lika bra utbildning? Vad menar du?
  • Anonym

skriv tillbaka att hennes semester verkar komma lägligt då hon verkar utbränd

• mammajoanna

jag är själv lärare och tycker det är totalt fel det hon skriver till dig. Totalt fel och oproffessionellt. Och det tycker jag du ska tala om till henne. Sg att du gjorde ditt bästa och blev ledsen av svaret du fick. En öppen konversation är alltid bra att ha med sin lärare!

• Anonym (Har ADD)
    Alderia skrev 2008-06-23 20:57:27 följande:
    Svar på #40Anonym (Har ADD) skrev 2008-06-23 20:55:43 följande:
    Vaddå MINST lika bra utbildning? Vad menar du?
    Precis vad jag skriver.
  • Anonym (lärarn)

Ok, anser iaf att om en lärare inte kan ta hänsyn till att nån eller några elever per läsår har problem med just kritik slösar bort tid ja. Anser mig ha rätten att få minst lika bra utbildning som resten i klassen, även om det innebär att en lärare får tänka till 2 sekunder extra innan han/hon pratar eller skriver ner något. Speciellt om dom görs medvetna om problemet från början.
    Självklart ska man kunna studera även om man har handikapp eller svårigheter. MEN man MÅSTE kunna ta kritik från sin lärare, man kan inte förvänta sig att läraren sockrar allting. Då skulle man helt enkelt inte få en likvärdig utbildning. I det här fallet har ju TS VERKLIGEN tagit till sig av kritiken, och kommer troligen anstränga sig extra mycket nästa gång(?). Om läraren INTE hade påpekat detta kanske TS hade fortsatt på samma nivå och tillsist fått ett IG på kursen, vilket verkligen hade varit bortkastad tid.
  • Anonym

Anonym (lärarn) skrev 2008-06-23 21:01:39 följande:

Om läraren INTE hade påpekat detta kanske TS hade fortsatt på samma nivå och tillsist fått ett IG på kursen, vilket verkligen hade varit bortkastad tid.
    Som jag skrev tidigare så är jag inte förståndshandikappad. Jag hade förstått om hon skrivit "komplettera med följande uppgifter" eller något liknande. Jag hade ansträngt mig då, jag lovar.
  • Åsa

Att läraren bedömer att TS inte gjort någon större ansträngning är klart. Någon uppskattar kanske ett sådant här "personligt" hållet meddelande, som jag antar ligger närmare till hands om det finns en mer personlig lärar-studentrelation. Jag som, på gott och ont, föredrar och väntar mig en mer professionell relation och inte ser en lärare som en kompis eller förälder skulle inte ha uppskattat det utan tyckt att det var gränslöst.
    Skulle med andra ord ha föredragit något mer neutralt och "opersonligt" som sagt samma sak. Mer åt hållet:

"Dina svar på uppgiften har dessvärre stora brister så jag kan inte godkänna den. Du har ju tidigare presterat bättre så jag frågar mig om du läst på? Möjlighet att göra om uppgiften ges (datum) men om det ska vara någon vits att du gör om den måste svaren hålla en annan nivå. Kontakta mig med hur du vill göra och för eventuell diskussion. Jag nås (kontaktuppgifter och tider om dessa inte är kända sedan tidigare eller vid semesterändringar)."

Att höra att man inte presterat tillräckligt bra är alltid nedslående. Läraren måste vara rak med det, sedan är det olika hur man tycker det ska uttryckas.

• Åsa

anonym "lärarn:" Alltså anser jag att man ska klara av saklig kritik eftersom man är just vuxen."
    Det är skillnad på saklig kritik och gränslös dito; jag personligen tycker att läraren här är på fel sida av den gränsen.

Vad gäller svar till läraren tycker jag mamma Joannas förslag i inlägg 44 är lämpligt. Ett konstaterande av hur TS ser på saken helt enkelt, både vad gäller sin egen ansträngning och lärarens meddelande.
    Om det stämmer att TS gjort sitt bästa är det ju väsentligt för skolan att veta inför ställningstagande hur man kan gå vidare.

• Åsa

Vill tillägga att min åsikt om lärarens uttryckssätt gäller oavsett om läraren både skulle tro och till och med ha rätt i att en student inte förberett en uppgift.
    Att uttrycka sig så är ett tämligen familjärt uttryckssätt för en en maktrelation som jag starkt betvivlat att läraren använt till en chef eller kollega som inte förberett sig i ett projekt eller inför ett möte, eller någon annan som h*n känner stå på mer jämställd fot eller högre.

• kozzan

Jag tycker det är dåligt att man ger den typen av kritik via mail. Läraren verkade uppenbarligen upprörd över din prestation men om hon nu anser dina prestationer så pass försämrade så kan jag tycka att hon borde ha bokat in ett möte med dig och gett dig kritiken i ansiktet. Jag tycker det känns fegt att klandra någon för att slösa bort hennes när hennes tid ska gå till att rätta prov som studenter besvarat...
    Håller dock med som någon tidigare skrev att man inte kan anpassa kritiken efter varje elev men jag tycker inte man ger denna typ av kritik till någon via mail, den ska ges personligen...

• Alderia
    Svar på #51
    kozzan skrev 2008-06-23 21:45:18 följande:
    Jag tycker det är dåligt att man ger den typen av kritik via mail. Läraren verkade uppenbarligen upprörd över din prestation men om hon nu anser dina prestationer så pass försämrade så kan jag tycka att hon borde ha bokat in ett möte med dig och gett dig kritiken i ansiktet. Jag tycker det känns fegt att klandra någon för att slösa bort hennes när hennes tid ska gå till att rätta prov som studenter besvarat... Håller dock med som någon tidigare skrev att man inte kan anpassa kritiken efter varje elev men jag tycker inte man ger denna typ av kritik till någon via mail, den ska ges personligen...
    Tror knappast att läraren har tid eller möjlighet att ha enskilda möten vaje gång en student gör ett dåligt jobb.
  • mammajoanna

Självklart ska man kunna studera även om man har handikapp eller svårigheter. MEN man MÅSTE kunna ta kritik från sin lärare, man kan inte förvänta sig att läraren sockrar allting. Då skulle man helt enkelt inte få en likvärdig utbildning. I det här fallet har ju TS VERKLIGEN tagit till sig av kritiken, och kommer troligen anstränga sig extra mycket nästa gång(?). Om läraren INTE hade påpekat detta kanske TS hade fortsatt på samma nivå och tillsist fått ett IG på kursen, vilket verkligen hade varit bortkastad tid.
    Jag är också lärare. Tycker du på fullaste allvar att det var konstruktiv och givande kritik den läraren gav eleven? Det tycker definitivt inte jag. Det låter som en bitter människa som borde byta yrke snabbt. Så respektlös är man inte mot sin elev hur "dålig" den än är. Vi ska föregå med gott exempel och framförallt ge feedback som är GIVANDE och inte KRÄNKANDE som i detta fallet.
  • Anonym (Emelie)

Spännande att vi pedagoger tycker så olika!

Jag tycker inte att det är något som helst fel med lärarens uttryckssätt.
    Det är rakt på och talar om vad som förväntas av eleven.

Varför ta till ord som kränkande?
    Det är absolut inte kränkande att få kritik! Det är en del av utbildningen.
    Den enda som blir kränkt här, är den enskilda pedagogen som blir vädrad på ett offentligt forum!

mammajoanna skrev 2008-06-23 22:28:45 följande:
    Jag är också lärare. Tycker du på fullaste allvar att det var konstruktiv och givande kritik den läraren gav eleven? Det tycker definitivt inte jag. Det låter som en bitter människa som borde byta yrke snabbt. Så respektlös är man inte mot sin elev hur "dålig" den än är. Vi ska föregå med gott exempel och framförallt ge feedback som är GIVANDE och inte KRÄNKANDE som i detta fallet.
  • mammajoanna

Anonym (Emelie) skrev 2008-06-23 23:25:51 följande:

Spännande att vi pedagoger tycker så olika!Jag tycker inte att det är något som helst fel med lärarens uttryckssätt.Det är rakt på och talar om vad som förväntas av eleven.Varför ta till ord som kränkande?Det är absolut inte kränkande att få kritik! Det är en del av utbildningen.Den enda som blir kränkt här, är den enskilda pedagogen som blir vädrad på ett offentligt forum!
    tycker det är ett kränkande svar. Och inte givande för fem öre. Vad är meningen med att vara lärare om man inte vill lära sina elever något utan ger okonstruktiv kritik till någon som faktiskt gjort sitt bästa. Och har eleven inte gjort sitt bästa så tror jag inte detta fungerar för att sporra eleven att göra bättreifrån sig, tvärtom får det nog eleven att skita i det.
  • Anonym (Miss T.)

Jag är också lärare...men skulle ALDRIG få för mig att skriva till en av mina (vuxna) elever på det viset.

Anonym skrev 2008-06-23 19:44:35 följande:
    "Jag har nu tittat på dina svar på frågorna om rörelseorganen. Du har börjat slarva! Du hade fått hem frågorna och då förväntar jag mig att du läser på och ger mig svar som är värda att rätta. Detta är bortkastad tid för oss båda."
  • mammajoanna

Anonym (Miss T.) skrev 2008-06-24 00:20:46 följande:

Jag är också lärare...men skulle ALDRIG få för mig att skriva till en av mina (vuxna) elever på det viset.
    Är också lärare och håller med dig helt och hållet!
  • Anonym (fröken)

är också lärare och skulle nog kunna _säga_ det som skrivits, för att sen följa upp det med hur TS ska göra om det.
    har TS presterat mycket bättre och visat att h*n är smart och analyserande (vilket man ju naturligtvis också får ta upp då) kan jag förstå reaktionen, men den blir "halv" iom att det inte blir en interaktion mellan lärare och elev och TS inte har ngn chans att förklara sig.

jag skulle på grund av detta ALDRIG skriva ngt sånt i ett mail, just för att det kan låta hårt (man hör ju aldrig ton) och för att det blir så ensidigt.
    dessutom, om läraren VET att TS har ADHD och blivit meddelad om hur man ska bemöta detta så borde mailet aldrig skickats.

Svar på tråden Blev ledsen över ett mail från min lärare