• Anonym

Blev ledsen över ett mail från min lärare

Jag skickade in en uppgift för någon vecka sen till en av mina lärare, och fick följande mail till svar:

"Jag har nu tittat på dina svar på frågorna om rörelseorganen. Du har börjat slarva! Du hade fått hem frågorna och då förväntar jag mig att du läser på och ger mig svar som är värda att rätta. Detta är bortkastad tid för oss båda."

Jag har gjort mitt bästa då jag skrivit uppgifterna. Nu är det uppenbart att det inte duger, så naturligtvis ska jag göra om det.
    I mailet tolkar jag det som att hon tror att jag gjort det för att jävlas med henne och så är det inte. Har inte haft det speciellt lätt för mig i skolan, men jag försöker, och tycker att jag är värd att mötas med mera ödmjukhet än vad jag får.

Överreagerar jag?

• Svar på tråden Blev ledsen över ett mail från min lärare
  • Anonym (Har ADD)

Kan ju informera om att jag själv har mned anhöriga eller LSS personal då jag ska på div mötet, då jag lätt missar och glömmer bort viktig information, samt är väldigt känslig för just negativ kritik och personkemi!

• Alderia
    Svar på #20

Anonym (Har ADD) skrev 2008-06-23 20:32:23 följande:
    När man har diagnoser som add eller adhd missuppfattas lätt vad andra menar, säger och även missas information som andra tycker är lätt. Som lärare får man isf anpassa kritik, information mm till individen. Får man fråga om du har någon erfarenhet från detta området?
    Jag har många års erfarenhet av universitetsstudier och jag anser att om man inte har kapacitet att ta emot negativ kritik så kanske man inte är så lämpad för vidareutbildning.

Självklart ska man i mesta möjliga mån ta hänsyn till allas olika förutsättningar, men man kan inte kräva att ALLA lärare ska ha specialpedagogisk utbildning så att de vet precis vad man "får" och inte "får" säga till någon med ADHD, ADD, etc. Det är helt enkelt inte möjligt, det förstår du väl själv?

Antingen har man förutsättningar att klara av en utbildning eller inte. Det låter väl säkert hårt, men sådan är verkligheten. Alla kan inte bli astronauter, isprinsessor och hjärnkirurger.
  • Anonym (Har ADD)

Om jag nu förstår dig rätt, jag har haft detta problemet under hela min skolgång, skulle jag då t ex inte varit lämpad till att gå i skola alls? (överdrift bara för saken skull)

Jag har lika stor rätt att studera vidare om jag vill, men då får även lärare anpassa sig, inte bara jag och andra med samma problem. Och för det krävs ingen specialpedagogisk utbildning, bara sunt förnuft.

• Neko

Eheh, vet hur det känns, när vi hade haft ett prov i matte eller vad det var i gymnasiet så gick läraren och delade ut proven efter rättning och slängde mitt på min bänk och sade med arg röst "Det här är under all värdighet!"

• Anonym (lärarn)

Anonym (Har ADD) skrev 2008-06-23 20:42:46 följande:

Om jag nu förstår dig rätt, jag har haft detta problemet under hela min skolgång, skulle jag då t ex inte varit lämpad till att gå i skola alls? (överdrift bara för saken skull)
    Det är stor skillnad på grundskola och vidareutbildning. Grundskolan är ju obligatorisk, vilket inte en vidareutbildning är. Om man är vuxen och går på en vuxenutbildning ska man klara av raka besked. I detta fallet var det ett väldigt rakt besked "Du har slarvat - sluta med det, det slösar bara bort din och min tid".
  • Anonym

Jag har studerat på skolan sen i februari bara, och har träffat läraren 6 timmar/månad.
    I de andra uppgifterna har jag fått Godkänt, men har oftast fått komplettera uppgifterna.

I hennes mail kan man ju tro att jag har MVG, för att sedan skriva IG i den här uppgiften... Men så är det ju verkligen inte. Första provet vi hade gjorde jag tre gånger innan jag blev godkänd.
    Så, hon föväntar sig för mycket av mig, det har jag förstått. Men jag tycker hon kan lägga fram det på ett mer ödmjukt sätt, jag förstår ändå. Som det känns nu, så känns det inte ens lite roligt att komma tillbaka i höst.

• Alderia
    Svar på #23

Anonym (Har ADD) skrev 2008-06-23 20:42:46 följande:
    Om jag nu förstår dig rätt, jag har haft detta problemet under hela min skolgång, skulle jag då t ex inte varit lämpad till att gå i skola alls? (överdrift bara för saken skull)Jag har lika stor rätt att studera vidare om jag vill, men då får även lärare anpassa sig, inte bara jag och andra med samma problem. Och för det krävs ingen specialpedagogisk utbildning, bara sunt förnuft.
    Överdrifter bara för sakens skull känns otroligt meningslösa att bemöta. Vi har nio års skolplikt eftersom det är allas RÄTT att lära sig ett visst mått av kunskap. Vidareutbildning är varken ett krav eller en rätt - i så fall skulle vi inte ha några betygsintag, lämplighetsintervjuer eller arbetsprovsintag.

Lärare kan bara anpassa sig till en viss gräns - du kan inte begära att de ska "anpassa" sig på ett sätt som innebär att de inte får ge negativ kritik eller tala fritt, att de måste stryka viktiga delar av undervisningen eller förändra undervisningen på ett sätt som är negativt för andra studenter.

Till syvende och sist handlar det om att bibehålla kvaliteten på utbildningen. Om "anpassningen" och kvaliteten krockar måste kvaliteten gå före. Universitetslärare sliter redan nu med i snitt över 10 timmars övertid i veckan. De har helt enkelt inte tid att vara specialpedagoger och väga ord på guldvåg - det är inte deras jobb.
  • Anonym (lärarn)
    Neko skrev 2008-06-23 20:46:48 följande:
    Eheh, vet hur det känns, när vi hade haft ett prov i matte eller vad det var i gymnasiet så gick läraren och delade ut proven efter rättning och slängde mitt på min bänk och sade med arg röst "Det här är under all värdighet!"
    Det håller jag med om att det var HELFEL av läraren. Dels för att det var på gymnasienivå och inte vuxennivå, och dels för att läraren uppenbarligen uttryckte sin kritik inför hela klassen. Jag håller fortfarande inte med om att mailet ts fått av sin lärare var fel.
Svar på tråden Blev ledsen över ett mail från min lärare