• Anonym

Mödomshinnan efter förlossningen

Efter förlossningen så har min mödomshinna deltas i 4 olika delar. 2 st är ganska stora och hänger nästan utanför öppningen. Kan man be gyn att ta bort dom här slamsorna eller? Hur ser ni ut?

• Svar på tråden Mödomshinnan efter förlossningen
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-06-24 13:09:40 följande:
    Min Bm sa till mig att om man har besvär, ej kosmetiskt, kan man få det bortopererat ganska enkelt. Det som gör att det blir flikar ibland är att de inte syr ihop mödomshinnan om man spricker vid förlossnngen utan bara låter det vara. Ganska störande men min har blivit lite mindre nu så jag irriterar mig inte lika mycket längre men har det gått 3 år är det väl knappast troligt att ditt drar ihop sig mer. Så sök upp BM el gynekolog och säg att du har problem med dem så kanske du kan få op på vårdavgift
    Nu är det iförsig inte standard att "sy ihop mödomshinnan" i sverige, heller är det inget som kan sys ihop. Däremot kan man sy ihop mer eller mindre av själva slidväggarna, men det brukar man inte heller göra då man kan få dragningar och känningar i slidan efter ett sådant ingrepp. Det bästa är att knipa om man känner sig "för stor" där nere.. allt det där är ju en enda stor muskel.
  • Anonym
    Anonym (Bluff!) skrev 2008-06-24 13:11:00 följande:
    Om det inte så vore fult att vara feminist här på FL skulle man kunna tillägga att mödomshinnan är ett paradexempel på en konstruktion skapad för att vidmakthålla könsmaktsordningen och kontrollera kvinnans sexualitet.Men eftersom ingen vill lyssna på det örat så tänker jag avstå.
    Och hur kontrolleras kvinnans sexualitet av att hon skaptes med en hudflik som spricker av när hon använder underlivet (rider på en häst, cyklar hårt, har sex) för första gången?
  • Anonym

Men nu är det ju så att det faktiskt heter mödomshinna, även om det inte är en hinna egentligen utan töjbara hudveck eller vad man nu ska kalla det. Kanske skulle ha hetat mödomsveck istället då, men men!

Läste precis på Vårdguiden som nån tidigare länkade till och där står det att många kvinnor har kvar rester av mödomshinnan hela livet, även efter förlossningar.
    Så - nu va den diskussionen avklarad!

• Anonym

Förresten - finns det alltså BM som "lagar" mödomshinnan efter en förlossning?
    Vad jag har läst ang att återställa mödomshinnan hos tex muslimska tjejer innan äktenskap så vill gyn helst göra det några veckor innan bröllopsnatten eftersom resultatet inte brukar va så hållbart, alltså att själva "lagningen" går upp igen.
    Om så är fallet borde det ju inte va nån idé för BM att sy "igen" mödomshinnan efter förlossningen, eller?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-24 13:12:08 följande:
    ......... Det bästa är att knipa om man känner sig "för stor" där nere.. allt det där är ju en enda stor muskel.
    Snälla, om du spricker genom hella mellangården och upp genom bakre slidväggen så nog syr man ihop det och inte får man några dragningar av det. 30 stygn och det har inte dragit en enda gång. Däremot fäster de inte slemhinnevecken  (mödomshinnan) igen så alltså kommer den biten att hänga kvar. Ibland drar den ihop sig och ibland blir det hängande och irriteras av att var ikläm = svullnar och ger obehag. Knipövningar hjälper tyvärr inte här, det är en bit slemhinneveck vi pratar om, helt utan muskelfibrer, men lik förbannat irriterande.
  • Anonym

citat wikipedia...........

"Hymen
    , även känd som mödomshinna, är en krans av slemhinneveck cirka en centimeter innanför slidans mynning.

Namnet mödomshinna bildades i en tid när man trodde att den går sönder vid samlag och att en intakt mödomshinna därför är ett bevis för att bäraren inte har haft samlag, det vill säga har kvar sin mö-dom, eller jungfru-dom.

Trots namnet mödomshinna är den inte någon hinna och vecken täcker normalt inte hela slidöppningen.[1][2]"

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-24 13:20:07 följande:
    Snälla, om du spricker genom hella mellangården och upp genom bakre slidväggen så nog syr man ihop det och inte får man några dragningar av det. 30 stygn och det har inte dragit en enda gång. Däremot fäster de inte slemhinnevecken  (mödomshinnan) igen så alltså kommer den biten att hänga kvar. Ibland drar den ihop sig och ibland blir det hängande och irriteras av att var ikläm = svullnar och ger obehag. Knipövningar hjälper tyvärr inte här, det är en bit slemhinneveck vi pratar om, helt utan muskelfibrer, men lik förbannat irriterande.
    Ja men spricker man hela vägen till anus så är det inte mödomshinnan man syr ihop.
  • Nelia

TS

De avlägsnar hudvecken kirurgiskt

Ett barn på jorden och ett i himmeln, båda i mitt hjärta för evigt
  • Anonym

Anonym nr 25:

Blev du själv sydd med 30 stygn? Själv sprack jag en del men BM ville inte sy nånting tyvärr. Såg senare på efterkontrollen att en del muskler i slidan gått av, så nu överväger jag op. Har det blivit nån ärrbildning för dej invändigt el, känner du ingenting av dina invändiga stygn?

• Anonym (Bluff!)
    Svar på #22
    Anonym skrev 2008-06-24 13:13:18 följande:
    Och hur kontrolleras kvinnans sexualitet av att hon skaptes med en hudflik som spricker av när hon använder underlivet (rider på en häst, cyklar hårt, har sex) för första gången?
    Man kan väl säga såhär: om man t.ex. har en kultur som hyllar oskulden och tutar i kvinnor att det finns en mödomshinna och att man därför kan se om en kvinna har haft sex eller inte så kontrollerar man kvinnans sexualitet eftersom många därmed komemr att avstå sex före äktenskapet för att inte ?bli av med hinnan?.
    I ett vidare perspektiv så är det också lättare att få kvinnor att acceptera att det ska göra ont och kanske blöda lite när man har sex första gången.
Svar på tråden Mödomshinnan efter förlossningen