Mödomshinnan efter förlossningen
Efter förlossningen så har min mödomshinna deltas i 4 olika delar. 2 st är ganska stora och hänger nästan utanför öppningen. Kan man be gyn att ta bort dom här slamsorna eller? Hur ser ni ut?
Efter förlossningen så har min mödomshinna deltas i 4 olika delar. 2 st är ganska stora och hänger nästan utanför öppningen. Kan man be gyn att ta bort dom här slamsorna eller? Hur ser ni ut?
Men nu är det ju så att det faktiskt heter mödomshinna, även om det inte är en hinna egentligen utan töjbara hudveck eller vad man nu ska kalla det. Kanske skulle ha hetat mödomsveck istället då, men men!
Läste precis på Vårdguiden som nån tidigare länkade till och där står det att många kvinnor har kvar rester av mödomshinnan hela livet, även efter förlossningar.
Så - nu va den diskussionen avklarad!
Förresten - finns det alltså BM som "lagar" mödomshinnan efter en förlossning?
Vad jag har läst ang att återställa mödomshinnan hos tex muslimska tjejer innan äktenskap så vill gyn helst göra det några veckor innan bröllopsnatten eftersom resultatet inte brukar va så hållbart, alltså att själva "lagningen" går upp igen.
Om så är fallet borde det ju inte va nån idé för BM att sy "igen" mödomshinnan efter förlossningen, eller?
citat wikipedia...........
"Hymen, även känd som mödomshinna, är en krans av slemhinneveck cirka en centimeter innanför slidans mynning.
Namnet mödomshinna bildades i en tid när man trodde att den går sönder vid samlag och att en intakt mödomshinna därför är ett bevis för att bäraren inte har haft samlag, det vill säga har kvar sin mö-dom, eller jungfru-dom.
Trots namnet mödomshinna är den inte någon hinna och vecken täcker normalt inte hela slidöppningen.[1][2]"
TS
De avlägsnar hudvecken kirurgiskt ![]()
Anonym nr 25:
Blev du själv sydd med 30 stygn? Själv sprack jag en del men BM ville inte sy nånting tyvärr. Såg senare på efterkontrollen att en del muskler i slidan gått av, så nu överväger jag op. Har det blivit nån ärrbildning för dej invändigt el, känner du ingenting av dina invändiga stygn?