• Anonym

Mödomshinnan efter förlossningen

Efter förlossningen så har min mödomshinna deltas i 4 olika delar. 2 st är ganska stora och hänger nästan utanför öppningen. Kan man be gyn att ta bort dom här slamsorna eller? Hur ser ni ut?

• Svar på tråden Mödomshinnan efter förlossningen
  • Anonym

Nelia:

Jag ska boka tid nu under sommaren hos en privat gyn ang en annan underlivsop. jag vill göra, så då borde dom kunna ta bort flikarna i samma veva. Jag har inga fysiska problem av dem, tycker bara det ser så fult ut.

• tea1982
    Anonym (Bluff!) skrev 2008-06-24 13:27:00 följande:
    Svar på #22 Man kan väl säga såhär: om man t.ex. har en kultur som hyllar oskulden och tutar i kvinnor att det finns en mödomshinna och att man därför kan se om en kvinna har haft sex eller inte så kontrollerar man kvinnans sexualitet eftersom många därmed komemr att avstå sex före äktenskapet för att inte ”bli av med hinnan”.I ett vidare perspektiv så är det också lättare att få kvinnor att acceptera att det ska göra ont och kanske blöda lite när man har sex första gången.
    Nu anser jag iförsig inte att den svenska kulturen hyllar oskulden, och jag kan inte uttala mig om hur feminister i muslimska länder tycker..
  • tea1982
    Anonym (Bluff!) skrev 2008-06-24 13:27:00 följande:
    I ett vidare perspektiv så är det också lättare att få kvinnor att acceptera att det ska göra ont och kanske blöda lite när man har sex första gången.
    Och DET är bara att acceptera. Jag hade ont första tio gångerna, MINST, som jag hade sex. Och tänk - det blödde lite också. Alltså är jag inte "itutad" det av männen eller patriarkatet, eller vad ni nu väljer att kalla det, utan det är medicinska, fysiska fakta att det är så. Men det gör inte ont på alla. Vissa kvinnor tycker inte att förlossningar gör ont, ändå tutas vi i att det är så det är, för majoriteten anser att det förhelvetiskt ont.
  • Nelia

TS, kör på det, det låter som en bra ide

Ett barn på jorden och ett i himmeln, båda i mitt hjärta för evigt
  • Nelia

Tråkigt att din BM inte uppmärksammade att du gått sönder

Jag blev sydd rejält både utvändigt o invändigt och jag har inga problem med någon ärrbildning öht utan har bara den förbannade fliken som jag nästan blivit kompis med nu. Jag vet inte huruvida en op i efterhand läker, men troligtvis blir det bättre än vad det är nu om en läkare bedömmer att det är operabelt.  Lycka till

Ett barn på jorden och ett i himmeln, båda i mitt hjärta för evigt
  • Anonym (Bluff!)
    tea1982 skrev 2008-06-24 13:33:08 följande:
    Nu anser jag iförsig inte att den svenska kulturen hyllar oskulden, och jag kan inte uttala mig om hur feminister i muslimska länder tycker..
    [/citat]

Så du menar att män och kvinnor är sexuellt jämställda i Sverige? Att det inte är så att killar ses som "riktiga män" om de har haft många sexpartners medan tjejer förväntas "hålla på sig"?
    tea1982 skrev 2008-06-24 13:34:39 följande:
    [citat]
    Och DET är bara att acceptera. Jag hade ont första tio gångerna, MINST, som jag hade sex. Och tänk - det blödde lite också. Alltså är jag inte "itutad" det av männen eller patriarkatet, eller vad ni nu väljer att kalla det, utan det är medicinska, fysiska fakta att det är så. Men det gör inte ont på alla. Vissa kvinnor tycker inte att förlossningar gör ont, ändå tutas vi i att det är så det är, för majoriteten anser att det förhelvetiskt ont.
    Nej, det gör inte ont på alla och det är bara att beklaga att du hade ont. Men att tjejer accepterar att det gör ont och/eller blöder för att de tror att det finns en mödomshinna göra att de redan innan de debuterat sexuellt är predisponerade att tänka på sex som något smärtsamt istället för något lustfyllt. Det är inte en bra grund att bygga sin sexuella identitet på.
  • tea1982
    Anonym (Bluff!) skrev 2008-06-24 14:09:31 följande:
    Nej, det gör inte ont på alla och det är bara att beklaga att du hade ont. Men att tjejer accepterar att det gör ont och/eller blöder för att de tror att det finns en mödomshinna göra att de redan innan de debuterat sexuellt är predisponerade att tänka på sex som något smärtsamt istället för något lustfyllt. Det är inte en bra grund att bygga sin sexuella identitet på.
    Vad ska då de stackars, stackars männen säga som konstant har smärtande stånd? För om en tonårspojke inte avslutar ett stånd med en utlösning så kan jag hälsa att han har JÄVLIGT ont i pungen ett par timmar framöver *hon som inte släppte till förrän andra månaden tillsammans*
  • tea1982
    Men att tjejer accepterar att det gör ont och/eller blöder för att de tror att det finns en mödomshinna
    Vadå "tror att de har en mödomshinna". Ok, namnet "hinna" är lite missvisande men visst fan finns där en flik på små barn och tonårsflickor före sin sexdebut, och som ts och massa andra erfarar kan dessa flikar ibland stanna kvar trots sexliv och barnafödande.
  • listo

STOPP!
    Håll diskussionen på en saklig nivå. Man kan ha olika åsikter och ändå diskutera på ett sansat och normalt sätt. Personangrepp, tillmälen och liknande hör INTE hemma här.

Känsliga rummet är till för att diskutera PERSONLIGA frågor. Allmänna diskussioner om t.ex. feminism och liknande hör hemma på annan plats i forumet. Återgå till ämnet eller starta en annan tråd med eventuella sidodiskussioner!

/Moderator

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • tea1982
    listoplisto skrev 2008-06-24 14:43:11 följande:
    STOPP!Håll diskussionen på en saklig nivå. Man kan ha olika åsikter och ändå diskutera på ett sansat och normalt sätt. Personangrepp, tillmälen och liknande hör INTE hemma här.Känsliga rummet är till för att diskutera PERSONLIGA frågor. Allmänna diskussioner om t.ex. feminism och liknande hör hemma på annan plats i forumet. Återgå till ämnet eller starta en annan tråd med eventuella sidodiskussioner! /Moderator
    Amen. *stoppar ner feministen i fickan*
  • Majora

de flesta av mina vänner inkllusive jag hade onte de första gångerna vi hade sex. mödomshinnan finns i allra högsta grad men den är ju såklart ingen hinna utan en kant som hos en hel del spricker lite vid införandet av något större innan den töjts ut ordentligt
  • tea1982
    Majora skrev 2008-06-24 15:04:28 följande:
    Anonym (Bluff!) skrev 2008-06-24 14:09:31 följande: de flesta av mina vänner inkllusive jag hade onte de första gångerna vi hade sex. mödomshinnan finns i allra högsta grad men den är ju såklart ingen hinna utan en kant som hos en hel del spricker lite vid införandet av något större innan den töjts ut ordentligt
    För mig sprack den när jag galloperade på kusinens häst.
  • Majora
    tea1982 skrev 2008-06-24 15:05:53 följande:
    För mig sprack den när jag galloperade på kusinens häst.
    för mig så sprack den dessutom en gång innan fast en liten spricka när jag cyklade som mest men vad är detta om att mödisen inte skulle finnas och kunna göra ont ?? jag fattar inte hur man ens kan tro något sånt
  • Majora
    TjorveniSkåne skrev 2008-06-24 20:18:11 följande:
    www.terrafem.org/start.asp...
    Mödomshinna.
    www.rfsu.se/ordlista.asp
    Cirka en centimeter in från slidmynningen finns en krans av slemhinneveck som bildar det som vanligen kallas "mödomshinna".

Hymen/mödomshinnan
    sv.wikipedia.org/wiki/Hymen

www.mittunderliv.nu/content/modomshinnan.html

FASS:

www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

"Seg, kvarvarande mödomshinna eller hårda rester."
Svar på tråden Mödomshinnan efter förlossningen