• Hellvira

Tengil

Är Tengil ett OK namn på en kille?

• Svar på tråden Tengil
  • Smultron ett
    Amazina skrev 2008-06-29 17:15:16 följande:
    Men är inte Tengil den där elake som håller Körsbärsdalen i skräck i bröderna lejonhjärta? Är det riddaren eller draken som heter Tengil??
    drake_ Kattla
    Härskare_ Tengil
  • Tecken

Smultron ett skrev 2008-06-29 17:16:42 följande:

Ja varför inte döpa barnet till HItler. Det är det ju inte många som gör dååå blir det ju ovanligt. BRA idé va?
    Eller Pippilotta Viktualia Rullgardina Krustmynta Efraimsdotter Långstrump? Det vore originellt
  • Tecken
    Tecken skrev 2008-06-29 17:19:40 följande:
    Eller Pippilotta Viktualia Rullgardina Krustmynta Efraimsdotter Långstrump? Det vore originellt
    Förlåt TS, kunde inte låta bli.

Du får självklart döpa ditt barn till vad du vill. Men namnet kan väcka (negativa) associationer hos folk.
  • Smultron ett
    Hellvira skrev 2008-06-29 17:17:44 följande:
    Ja han heter Tengil, han som är skurk i lejonhjärta, eller en av dem den ena skurken heter väl Mattias(förrädaren) men det verkar vara OK att heta så
    Ja det finns ju bara En karraktär/person som hetter Mattias eller hur?

och Jättemånga som heter Tengil. Visst?
  • Hellvira
    Tecken skrev 2008-06-29 17:19:40 följande:
    Finns garanterat någon sån irl också.
  • Amazina

Här är han igen "in action"

• Krabbolina

tengil är inte värre än Loke.
    Loke (asaguden) var ju inte någon trevlig person, men det finns säkert många snälla barn som heter Loke men inte är det någon som reagerar över det.

Jag tycker Tengil är fint!

• Hellvira

Smultron ett skrev 2008-06-29 17:20:38 följande:

Ja det finns ju bara En karraktär/person som hetter Mattias eller hur?och Jättemånga som heter Tengil. Visst?
    Ja i en svensk barnfilm. tror inte Tengil förknippas med skurkar internationellt faktiskt
  • Hellvira
    Krabbolina skrev 2008-06-29 17:23:33 följande:
    tengil är inte värre än Loke.Loke (asaguden) var ju inte någon trevlig person, men det finns säkert många snälla barn som heter Loke men inte är det någon som reagerar över det. Jag tycker Tengil är fint!
    Faktiskt tänkte jag lite på samma sak, många andra populära namn förknippas med verkliga figurer somb är kända för olika saker eller gudar osv med mycket mer lik i garderoben än en påhittad karaktär i EN barnfilm...
  • Krabbolina
    Hellvira skrev 2008-06-29 17:26:20 följande:
    Faktiskt tänkte jag lite på samma sak, många andra populära namn förknippas med verkliga figurer somb är kända för olika saker eller gudar osv med mycket mer lik i garderoben än en påhittad karaktär i EN barnfilm...
    Man väljer namn som man tycker är fint. Men tyvärr associerar folk olika till olika namn.
Svar på tråden Tengil