• Hellvira

Tengil

Är Tengil ett OK namn på en kille?

• Svar på tråden Tengil
  • siamusen

Min ena son heter detsamma som en Disney-elaking. Attans

Fast Tengil later lite jobbigt att uttala tycker jag.

• Hellvira
    siamusen skrev 2008-06-29 22:46:33 följande:
    Min ena son heter detsamma som en Disney-elaking. AttansFast Tengil later lite jobbigt att uttala tycker jag.
    Javisst ja det gör han ju... Så då har du ju vanan inne. Tengil blir nr 3 då?

Eller varför inte Adolf? Eftersom fiktive Tengil i en svensk barnfilm är lika med Adolf Hitler i ondska.

Säkert skulle alla reagera i frankrike också och tänka TENGIL neeej den ondskefulle snubben med hjälm!
  • siamusen
    Hellvira skrev 2008-06-29 22:51:22 följande:
    Javisst ja det gör han ju... Så då har du ju vanan inne. Tengil blir nr 3 då? Eller varför inte Adolf? Eftersom fiktive Tengil i en svensk barnfilm är lika med Adolf Hitler i ondska.Säkert skulle alla reagera i frankrike också och tänka TENGIL neeej den ondskefulle snubben med hjälm!
    Tål att tänkas pa Tååångij later ju helt ok
  • siamusen

Eller Tånschil blir det förresten.

• Hellvira
    siamusen skrev 2008-06-29 22:54:36 följande:
    Eller Tånschil blir det förresten.
    Tonsill
    haha
  • siamusen
    Hellvira skrev 2008-06-29 22:57:18 följande:
    Tonsillhaha
    Snyggt som fan. Du har löst vara namnproblem! Tackar
  • Sencha
    Hellvira skrev 2008-06-29 17:17:44 följande:
    Ja han heter Tengil, han som är skurk i lejonhjärta, eller en av dem den ena skurken heter väl Mattias(förrädaren) men det verkar vara OK att heta så
    Det är väl Jussi som är förrädaren? Inte Mattias, i alla fall.
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Amazina

Får man döpa en ev son till Caligula?? Det är ju ett pondusnamn om något!

• Hädvigg

För lite H

Thengwhil, är snyggare.

• Hellvira
    Sencha skrev 2008-06-29 22:59:20 följande:
    Det är väl Jussi som är förrädaren? Inte Mattias, i alla fall.
    [/citat]

Ja vi har kommit fram till det redan
    Hellvira skrev 2008-06-29 22:41:52 följande:
    [citat]
    Jussi hette han visst. Det är ett vanligt mansnamn i finland. Tänkte de inte på det när de döpte sina söner ?
  • Sassajajja

Självklart ska man kalla sitt barn för ett namn man tycker är fint. Vår son heter Leon och ibland får vi höra "Så ni har tänkt er en liten yrkesmördare?" men det är alltid med ett stort leende.

Jag skulle inte välja Tengil, mest för att jag inte tycker att det är fint men oxå för att det för mig har negativa associationer. Men det är likadant med t ex Joel som var en "farlig" granne till min mormor och morfar när jag var liten.

• Kazamm

Lite trivia: Det finns 91 män som har Damien som tilltalsnamn i Sverige, detta trots att det namnet, i alla fall i Sverige, de senaste 32 åren varit helt synonymt med ungen i Omen-filmerna. 4032 män har Adolf som tilltalsnamn, man undrar om allihopa är födda före första världskriget...? Loke porträtteras ju inte som så trevlig heller, 774 personer heter så i tilltalsnamn.

Jag tycker Tengil låter fint, men skulle nog inte välja det p.g.a. associationerna. Nu är jag ju iofs hårdrockare och tycker att Desdemona låter supertufft (plus att jag gillar Shakespeare), men får jag en dotter ska hon nog ändå inte heta det... ett namn som betyder ungefär "av Djävulen kommen" vill inte ens jag ha på en gosig bebis

• Hellvira
    Kazamm skrev 2008-07-11 14:18:54 följande:
    Lite trivia: Det finns 91 män som har Damien som tilltalsnamn i Sverige, detta trots att det namnet, i alla fall i Sverige, de senaste 32 åren varit helt synonymt med ungen i Omen-filmerna. 4032 män har Adolf som tilltalsnamn, man undrar om allihopa är födda före första världskriget...? Loke porträtteras ju inte som så trevlig heller, 774 personer heter så i tilltalsnamn. Jag tycker Tengil låter fint, men skulle nog inte välja det p.g.a. associationerna. Nu är jag ju iofs hårdrockare och tycker att Desdemona låter supertufft (plus att jag gillar Shakespeare), men får jag en dotter ska hon nog ändå inte heta det... ett namn som betyder ungefär "av Djävulen kommen" vill inte ens jag ha på en gosig bebis
    Intressant point finns alldeles säkert fler som vet vem Damien är än Tengil om man är internationell
  • dio

För det första så är ju Bröderna Lejonhjärta en barnbok först och främst som är spridd i stora delar av världen. I Sverige förknippar nog de flesta namnet Tengil med den elaka i Bröderna Lejonhjärta. Men det finns ju människor som heter Lucifer också.
    Tengil är för hårt i mina öron så jag skulle inte döpa ett barn till det. Men det är jag det och som tur är får ju föräldrarna bestämma själva Nästan i alla fall. en del namn får man ju inte igenom och tur är väl det så behöver någon stackars unge inte heta Knulla eller något annat, och det är betydligt värre än att heta Tengil

Svar på tråden Tengil