Tengil
Är Tengil ett OK namn på en kille?
Är Tengil ett OK namn på en kille?
Min ena son heter detsamma som en Disney-elaking. Attans
Fast Tengil later lite jobbigt att uttala tycker jag.
Eller Tånschil blir det förresten.
Varför inte "DeArf"?
(ska uttalas Darth)
Får man döpa en ev son till Caligula?? Det är ju ett pondusnamn om något!
För lite H
Thengwhil, är snyggare.
Chalighulah
Självklart ska man kalla sitt barn för ett namn man tycker är fint. Vår son heter Leon och ibland får vi höra "Så ni har tänkt er en liten yrkesmördare?" men det är alltid med ett stort leende.
Jag skulle inte välja Tengil, mest för att jag inte tycker att det är fint men oxå för att det för mig har negativa associationer. Men det är likadant med t ex Joel som var en "farlig" granne till min mormor och morfar när jag var liten.
Lite trivia: Det finns 91 män som har Damien som tilltalsnamn i Sverige, detta trots att det namnet, i alla fall i Sverige, de senaste 32 åren varit helt synonymt med ungen i Omen-filmerna. 4032 män har Adolf som tilltalsnamn, man undrar om allihopa är födda före första världskriget...? Loke porträtteras ju inte som så trevlig heller, 774 personer heter så i tilltalsnamn.
Jag tycker Tengil låter fint, men skulle nog inte välja det p.g.a. associationerna. Nu är jag ju iofs hårdrockare och tycker att Desdemona låter supertufft (plus att jag gillar Shakespeare), men får jag en dotter ska hon nog ändå inte heta det... ett namn som betyder ungefär "av Djävulen kommen" vill inte ens jag ha på en gosig bebis
För det första så är ju Bröderna Lejonhjärta en barnbok först och främst som är spridd i stora delar av världen. I Sverige förknippar nog de flesta namnet Tengil med den elaka i Bröderna Lejonhjärta. Men det finns ju människor som heter Lucifer också.
Tengil är för hårt i mina öron så jag skulle inte döpa ett barn till det. Men det är jag det och som tur är får ju föräldrarna bestämma själva Nästan i alla fall. en del namn får man ju inte igenom och tur är väl det så behöver någon stackars unge inte heta Knulla eller något annat, och det är betydligt värre än att heta Tengil