hasch. inte farligt???????
Förstår inte vitsen med att vare sig bli full eller hög. Har testat att röka på några gånger av ren nyfikenhet när jag varit i Amsterdam, men jag blev bara jättesjuk och fick panik, så det gör jag aldrig om. Alkohol och hasch har båda beroendeframkallande egenskaper och som med allting annat, så har olika individer olika motståndskraft mot beroende, och det kan man ju aldrig veta innan det är för sent. Den stora skillnaden som jag anser mellan de båda drogerna alkohol och hasch (och nu hoppas jag att jag inte blir censurerad, amäld eller nåt annat dumt) är i mitt tycke att som någon sa att hasch faktist är förbjudet enligt lag. Vi har ingen tradition av THC användning i sverige eller skandinavien som vi har med alkohol. I många många generationer har vi lärt oss hantera alkoholen på ett hyfsat vis och för de allra flesta ändå fungera i samhället. Det innebär inte ett socialt utanförskap eller stigmatiserande att du kommer hem från jobbet och tar en drink eller för all del blir stupfull till helgen. Då hasch däremot inte som regel ÄR socialt accepterat här som i flera andra länder innebär det att du på nåt vis ställer dig utanför de sociala ramarna om du väljer att använda denna drog, och riskerar hela ditt sociala sammanhang. Du riskerar ditt arbete, vårdnaden om dina barn osv osv. Och någon som ändå använder en viss substans vare sig det är alkohol eller hasch när man vet med sig att man riskerar så mycket, är mina ögon ute på hal is. Det är kombinationen av drogen, SAMT att man skapar sig en svagare social ställning som gör att det blir betydligt allvarligare att använda sig av en förbjuden substans vs. en tillåten substans. Man väljer på nåt vis ett utanförskap. På samma sätt skulle jag resonera om någon satt i ett djupt muslimskt land, där alkohol var förbjudet och hävdade sin rätt till att dricka alkohol och drack fast han kanske riskerade social stigmatisering och straff. Är det verkligen värt riskern, eller har man då ett beroende som man rättfärdigar med att man utövar sina mänskliga rättigheter att göra vad man vill med sin egen kropp??
Låt oss säga att jag flyttar till ett land där man inte får käka jordgubbar. Man kanske kan få sparken, förlora sina barn osv om man dristar sig till en enda liten jordgubbe. Jag kanske skulle tycka det var en idiotiskt lag, jag kanske skulle arbeta politiskt för att leglisera användningen av jordgubbar, men inte fan skulle jag köpa jordgubbar i nån mörk gränd och smaska i mig på kammaren om jag visste att så mycket står på spel.
Om jorgubbar vore så viktigt för mig att jag ändå inte kunde låta bli, så tror jag att man skulle kunna utgå ifrån att jag hade ett beroendeförhållande till jordgubbar (vare sig det är psykiskt eller fysiskt) som inte var riktigt sunt och som jag sannolikt skulle behöva hjälp med. Det är så jag tänker om människor som väljer att använda en förbjuden substans fast man riskerar så mycket. Om man tycker att det ska vara legalt att röka på så får man väl arbeta för det politiskt då.
Min slutsats är således att någon som röker på två ggr i månaden i Sverige, ändå har mer problem än någon som röker på flera ggr i veckan, men bor i Amsterdam där det är helt socialt accepterat.
Sen vad det gäller inkörsportar och dyligt så kan vi alla fall konstatera att Holland har mycket FÄRRE "tunga" missbrukare än Sverige, och framförallt är Sverige med sin drogpolitik världsbäst på att ta livet av våra heroinister som dör som flugor pga. idiotiska restriktioner vad det gäller sprututbytesprogram, metadonbehandling och annat.