Inlägg från: Queen70 |Visa alla inlägg
  • Queen70

hasch. inte farligt???????

Jag har sett samma saker som du. Folk som rökt bort hela sina liv och som det fan inte går att hålla ett normalt samtal med för att de är så satans tröga, fast de slutat för länge sedan. Å andra sidan så har jag även sett en hel del människor som rökt rätt hårt under perioder av sitt liv, och sedan tröttnat och lever vanliga välfungerande svenssonliv. En tredje sak jag sett är också människor som faktiskt röker på nån gång i månaden i rekreationssyfte och även de lever framgångsrika liv med karriär och barn på dagis etc etc. Sen kan jag PERSONLIGEN tycka att det är lite korkat av dem (om de bor i Sverige) att göra detta eftersom de faktiskt riskerar sina välfungerande sociala liv genom att bruka en substans som är förbjuden. Har dock många vänner i Holland, som brukar marijuana (inte MISSBRUKAR) och håller det på en rimlig nivå, och ang. deras bruk har jag inget som helst att invända, lika lite som jag skulle döma ut en svensk som dricker några glas vin ett par ggr i månaden.

mrs Elliott skrev 2008-07-11 15:29:05 följande:

Svar på #109Anarko: Jag har umgåtts mycket länge med "cannabisscenen" och vet hur de har det idag,de flesta är i min ålder nu och har slutat röka på för att det hindrar dem i deras vardag och ger dem ekonomiska problem.Andra har jag lämnat bakom mig för de har sjunkit djupare och djupare ner i sitt missbruk och tar sig ingenstans.Vill du se rapporter om hur hasch missbruk påverkar kroppen tycker jag att du googlar lite.Du gör dig betydligt dummare än vad du är.
  • Queen70

Ja så kan man ju tycka, men då pratar vi ju om laglighetsaspekten och hur man definierar missbruk snarare än om Farligheten. Och jag utgår då ifrån att du inte tycker att man är missbrukare om man röker på i Amsterdam, samt att du skulle anse dig själv som alkoholist om du åkte till ett strikt muslimskt land och tog dig ett glas vin...Eller?

Tindra02 skrev 2008-07-11 17:08:06 följande:
    Röker man hasch "då och då" så tycker jag iaf man är missbrukare...För det är inte lagligt och det är alkoholen.
  • Queen70

Tycker du det är farligare än Alkohol?

L W skrev 2008-07-11 17:16:04 följande:

Det är klart det är farligt!Allt annat är bara jidder!!!!
  • Queen70

Håller med dig om att en viss substans kan vara farlig i den enas hand men inte i den andras, och då kan man ju vidga diskussionen och tala om huruvida man ska minimera förekomsten av vissa substanser för att skydda de individer som kan komma att skadas av dem. Det är ju en moralisk fråga, som kan omfatta såväl alkohol, tobak eller transfetter eller fan hans mormor.
    Jag utgår naturligtvis efter tidigare debatter med dig att du anser att allt ansvar ligger på individen oavsett förutsättningar.

Sen anser jag tillskillnad från dig att det finns saker här i världen som ÄR absolut farlig för alla, och att det inte handlar om individens förmåga att hantera dessa saker och att samhället har en skyldighet att skydda sina medborgare från detta. Ett exempel på detta är tobak. Personligen skulle jag vilja ha dödsstraff på cigarettrökning eftersom det troligtvis är det enda som skulle få mig att sluta.

anarkokapitalist skrev 2008-07-11 16:59:20 följande:
    Jag har aldrig påstått att det är ofarligt, men att gradera saker i farlighet anser jag vara fel. Det är alltid människor och deras val som gör saker farliga, inte sakerna i sig.Cannabis kan vara extremt vanebildande i en persons händer men fullkomligt harmlöst i någon annans, samma sak kan appliceras på allting.Visst kan man få debattera utifrån sina egna åsikter och erfarenheter. Men då ska man inte komma och påstå saker som att "cannabis gör så at hjärnan blir som en svamp", sådana saker måste man ha tydliga belägg för som man kan visa upp.Personliga erfarenheter är inte heller relevant att diskutera så länge dom inte kan bevisas. Hur vet vi att ingen bara sitter och hittar på, medvetet eller omedvetetm när dom berättar om sina erfarenheter?
  • Queen70

Då vet jag hur du definierar missbruk, men din definition är ju långt ifrån den vedertagna. Håller med dig om att det skulle vara väldigt dumt att dricka alkohol i ett land där det är förbjudet, och man skulle då kunna definiera det som ett missbruk i och med att det är förbjudet. Men då kan vi inte heller längre säga att beroende=missbruk. Då blir det två olika saker, som är viktigt att definiera för att vi ska förstå varandra i debatten.

Tindra02 skrev 2008-07-11 17:42:06 följande:
    Svar på #121
    Jo det tycker jag att man är...Varför skulle jag dricka vin i ett muslimskt land om det är "förbjudet"?Är det det?Jag ser hasch som en drog och inte jämställd med alkohol, då det är lagligt...
  • Queen70

Och då kvarstår min fråga, på vilket sätt du anser det är farligare med en joint än ett helrör?

Tindra02 skrev 2008-07-11 17:44:47 följande:
    Jag tycker även det är mer farligt att röka på än att ta sig en fylla.
  • Queen70

Seriöst, ett sånt här inlägg är bara trist. *sorry*
    Finns många citat man skulle kunna lägga in i debatten som bevisar allt.

Vilketn drogförespråkare

gosetussen skrev 2008-07-11 17:50:04 följande:
    Den viktigaste orsaken till att cannabis är attraktivt som berusningsmedel är att den ger enkvalitativ förstärkningen av normala upplevelser. Så vitt vi idag kan bedöma så förstärksaktiviteten i det limbiska systemet, dvs. det systemet som ger våra upplevelser enkänslomässig valör. Effekten kan jämföras med att skruva upp volymknappen på en radio.Allt som man ser eller upplever blir lite mer än det ursprungliga. I det perspektivet är det lättatt förstå den positiva attityden till cannabis, eftersom det skapar något utöver det vanliga.Ruset hjälper oss att fly in i en värld som är lite bättre. Experimenterandet sker dessutom fördet mesta i en ålder där man söker upplevelser och erfarenheter.Källa :Thomas Lundqvist, Leg. Psykolog & Docent i psykologiRådgivningsbyrån i narkotikafrågor (Drug addiction Treatment Centre),Vad man inte är så medveten om i alla läger är den förlängda effekt cannabinoiderna ( deverksamma beståndsdelarna) har på vår möjlighet att använda de resurser i tankeförmågan,som vi måste använda för att hantera vårt vardagsliv. Ingen är immun mot denna effekt, utanskillnaden är istället att vissa personer har mer intellektuella resurser än andra, och då märksinte nedsättningen så mycket.Resten av denna artikel kommer att handla om cannabis´ förlängda effekt på vårt känsligasteorgan, hjärnan.Den exekutiva funktionenBland tankeprocesserna är det den exekutiva (verkställande) funktionen som är som är dencentralaste. Denna funktion är definierad som vår förmåga att upprätthålla en bra strategi attlösa tänkbara framtida problem, och den inbegriper sammansmältningen av de olikadelprocesserna till en helhet.Cannabis inverkar negativt på den exekutiva funktionen, och här räknas ocksåsjälvregulerande förmågor in (t ex kritisk granskning av sitt eget beteende, vilket medför attdet är möjligt att försämringen visar sig i beteende problem), samt möjligheten att bibehållauppmärksamheten (försämring i vaksamhet och avledbarhet) och vår förmåga att handla pågrundval av samlad kunskap (sämre prestation på aspekter av språk och minne).Den exekutiva funktionen är en markör på frontallobs funktion (även kallad pannloben,eftersom den sitter där), och därför kan det vara så att denna del av det centrala nervsystemetär speciellt känsligt för cannabis påverkan. Frontallobs utveckling är inte ett allt eller ingetfenomen utan tycks var en stegvis utveckling precis som med exekutiv funktion. Trots attaspekter på exekutiv funktion finns hos små barn så är många aspekter på frontallobs funktioninte tydliga eller så är det svårt att mäta dem förrän barnen har uppnått skolåldern. Om man dåredan i tidiga tonåren börjar använda hasch, så medför detta att den psykologiskamognadsutvecklingen om inte avstannar så i alla fall går långsammare. Man utvecklas intesom individ.Ytterligare en viktig egenskap hos denna funktion är att den är skild ifrån allmän mätning avintelligensen. Detta stämmer också med observationer av den måttliga påverkan som sker påIQ (intelligenskvoten) vid prefrontal skada, och man kan anta att det speglar det faktumet atttraditionell, allmän intelligens testning utvärderar inlärd information och etableradetankemönster.
  • Queen70

Hoppas inte debatten i detta intressanta ämne håller på att spåra ut till meningslöst tjafsande med varandra.

Majora skrev 2008-07-11 17:58:08 följande:
    gooosetussen: kommer min hjärna bli en svamp menar du?
  • Queen70

Men du vet väl att även alkohol uppfyller alla de kriterier som man har för att narkotikaklassa en substans? med andra ord så skulle alkohol narkotikaklassas precis som hasch och heroin om det skulle uppfinna idag. Det finns ju grader även i helvetet, och bara för att vissa substanser båda är narkotikaklassade så anser i alla fall jag att det finns grader av "farlighet" mellan dessa.

gosetussen skrev 2008-07-11 18:02:08 följande:
    Både hasch och alkohol är skadliga. Deras verkningssätt skiljer sig, men gemensamt är att de negativt påverkar både den enskilde, familjen och samhället.Hasch kan ge snabbare upphov till beroende, skador och personlighetsförändringar än alkohol. Hasch har dessutom bedömts så farligt att det narkotikaklassats i nivå med heroin.Angående baksmälla: det rusaktiva ämnet i hasch heter THC (tetrahydrocannabinol) och lagras i olika kroppsorgan; hjärna, testiklar och livmoder. Genom att TCH lämnar kroppen långsamt ? det tar veckor eller månader att bli helt fri från alla restprodukter ? blir dagen efter- effekten inte lika dramatisk som med alkohol. Men det innebär också att hjärnan påverkas långt efter själva ruset till skillnad från alkoholen. Man kan snarare tala om ?månaden efter? när det gäller hasch!
  • Queen70

Om du röker en enstaka gång och inte fyller på emellan så tar det ca. 3-5 dagar innan du kan lämna ett rent UP.

gosetussen skrev 2008-07-11 18:02:08 följande:
    Både hasch och alkohol är skadliga. Deras verkningssätt skiljer sig, men gemensamt är att de negativt påverkar både den enskilde, familjen och samhället.Hasch kan ge snabbare upphov till beroende, skador och personlighetsförändringar än alkohol. Hasch har dessutom bedömts så farligt att det narkotikaklassats i nivå med heroin.Angående baksmälla: det rusaktiva ämnet i hasch heter THC (tetrahydrocannabinol) och lagras i olika kroppsorgan; hjärna, testiklar och livmoder. Genom att TCH lämnar kroppen långsamt ? det tar veckor eller månader att bli helt fri från alla restprodukter ? blir dagen efter- effekten inte lika dramatisk som med alkohol. Men det innebär också att hjärnan påverkas långt efter själva ruset till skillnad från alkoholen. Man kan snarare tala om ?månaden efter? när det gäller hasch!
  • Queen70

Klart att ett MISSBRUK är skadligt. Man ska inte heller glömma att amfetaminliknande substanser används i medicinskt syfte, och bedöms således i många fall vara till mer nytta än skada även om man använder dagligen i många år, men då är det ju fråga om att man under läkarövervakning intar substansen under kontrollerade former, och detta kan således inte klassas om missbruk. Likadant om man har metadon föreskrivet, så är ju detta helt klart en farlig drog, men det är ändå inte att betrakta som missbruk. Beroende kan man kanske tala om, men å andra sidan är jag ex. beroende av min astmamedicin...

Majora skrev 2008-07-11 18:09:10 följande:
    Titta nu gör du det igen, du gör det du tagit fram till en sanning. Du skriver ATT det är.
  • Queen70

Jag har inte debatterat utifårn antagandet att vi talar om missbruk utan utfrån frågeställning ifall hasch är farligt eller inte.

gosetussen skrev 2008-07-11 18:10:49 följande:
    Ja men dom flesta människor med lite sunt förnuft VET att missbruk leder till problem såväl psykiskt som fysiskt. Vi pratar missbruk och inget annat oavsett vilken drog det gäller eller hur? Alla droger är skadliga mer eller mindre och det är inget jag ser något positivt kring
  • Queen70

vem har förespråkat knark? *har kanske missat nåt*

gosetussen skrev 2008-07-11 18:19:14 följande:
    Nej nu ska jag ta mig ett välbehövligt varmt härligt bad. Fortsätt ni knarkförespråkare att försvara drogerna ni använder. Inget mig emot. Inte jag som får min hjärna förstörd av skiten. Inte vill jag väl dö en långsam,plågsam död, om jag vill ta livet av mig så finns det bättre och enklare samt mindre kostsamma metoder att göra detta på än att knarka ihjäl sig och sitt förnuft.
  • Queen70

Alkohol är en drog.

L W skrev 2008-07-11 18:17:34 följande:

Vad hade alkohol med saken att göra??
  • Queen70

men TS frågeställning handlar inte om det är olagligt eller inte, utan om det är farligt eller inte. och i det sammanhanget så blir det även relevant att diskutera alkohol om förvisso är lagligt men som orsakar oerhörda tragedier och samhällskonstander,

Tindra02 skrev 2008-07-11 19:17:45 följande:
    Svar på #130
    För att som jag förstått på nyktra narkomaner så är hasch inkörsporten till tyngre droger.Det finns dom provar 1 gång, känner ingeting.Det finns dom som provar 1 gång och är fast.Detta betyder ju inte att det är lika för ALLA men jag har tagit det till mig.Sen om nu det är "skitsamma helrör eller joint" så är iaf alkoholen laglig.Om det nu inte är farligt att ta en joint, varför kan man inte köpa det på krogen då?Jo för den är OLAGLIG...
  • Queen70

Jo, det finns jättemånga människor som tycker att det bara är ofarliga "örter" och ännu fler finns det som tycker att det ska vara legalt eftersom de inte anser att det är farligare än alkohol som ju är lagligt.

L W skrev 2008-07-11 19:37:04 följande:

Men TS tog upp om hasch! Hasch är en drog och det är farligt och ingen kan påstå någonting annat
  • Queen70

om du rökt dagligen under en längre period så kan det ta upp till 3 månader innan du får ett helt rent UP. Man kan dock mäta thc mängden under tiden för att kontrollera att personen inte fyller på. Dock KAN man få enstaka toppar utan att personen fyllt på eftersom utfällningen kan variera.

gosetussen skrev 2008-07-11 20:54:46 följande:
    Mkt möjligt. Jag har bara haft hand om människor som tar droger regelbundet/är beroende med andra ord och dessa har haft orena UP i upp till ibland flera veckor efter tillfället då dom rökt på. Sen har dom säkerligen rökt på emellan varven också, men det hindrar inte det faktum att hasch stannar kvar längre i kroppen än alkoholen gör
  • Queen70

Ja det är ju du som är TS så du vet väl hur du tänkte. Men, tror du inte att de flesta missbrukare faktiskt börjat med alkohol innan de testade hasch?
    Om det nu finns nåt som kan kallas inkörsport, vilket jag är skeptisk till så torde det väl vara alkohlen i såna fall?

Det som jag anser vara den egentlige inkörsporten är egentligen att vissa individer mer eller mindre är predistinerade att hamna i ett missbruk pga. olika personlighetsdrag och omständigheter, om de testar, snarare än att ett tungt missbruk med alla dess följder kan drabba vem som helst. Tror de flesta drar sig ur. Däremot tror jag att det ligger i människans natur att vara nyfiken på droger och dess verkningar, och det är ju DÅ som de individer med mindre motståndskraft kan dras in i nåt de inte förmår avsluta. Och med tanke på det kan man ju resonera att utifrån dessa människors skydd så är det självklart att droger ska vara förbjudet. Men utifrån det resonemanget borde även alkohol vara förbjudet.

gosetussen skrev 2008-07-11 20:55:51 följande:
    Okej. Och jag har debatterat kring missbruk samt inkörsporten till detta som i dom flesta fall börjar med hasch. Därav farlighetsgraden i haschet!
  • Queen70

Precis

gosetussen skrev 2008-07-12 00:04:57 följande:
    Tror att både alkohol och hasch är inkörsportar till tyngre droger. Dom flesta "vågar" inte chocka kroppen med att injicera heroin i blodet utan dom börjar med något för dom oskyldigt som dom tror sig finna i alkoholen eller marijuanan/haschet! Hur och vem som är mest lättpåverkad i användandet av droger vet jag faktiskt inte hur jag ska ställa mig till. Å ena sidan finns det klassamhället från dom "rika" fina" barnen/tonåringarna med bra betyg och ett bra socialt nätverk som känner sig instängda av en eller annan anledning och därför ser det som en "flykt" i vardagslivet att ta till lite hasch eller alkohol då och då i tron att det inte är farligt. Å andra sidan har vi den mer utsatta samhällsklassen i förorterna med barn/tonåringar som inte fått/ får det engagemang alla egentligen behöver för att kunna bli bra och nått sånär intelligenta/utvecklade varelser. Dom som inte fått samma förutsättningar i livet villsäga. Sen finns det säkerligen både och som skaffat sig egna förutsättningar oberoende av samhällsklass men som ändå aldrig skulle få för sig att testa droger oavsett vilken drog vi pratar omJag håller helt klart med dig om att alkoholen framställs som väldigt oskyldig i förhållande till både marijuanan och haschis.Vilket givetvis är helt fel. Hade alkohol kommit in på marknaden idag, så hade det troligtvis blivit förbjudet och ansetts vara som vilken drog som helst!
  • Queen70

Min åsikt vad det gäller dessa frågor och upplysandet om droger i skolor och så, är att man måste våga vara nyanserad. Om man säger åt ungdomar att om du testar marijuana så är det ditt öde att sluta som prostituerad heroinst på malmskillnadsgatan, och ungarna sedan börjar se sig omkring och ser att det faktiskt inte stämmer, så blir det desstå lättare att avfärda allt det som vuxenvärlden säger om droger och alkohols eventuella farlighet.

På så vis undviker man också att stigmatisera de som av nyfikenhet väljer att prova på. Tycker informationen ska vara helt relevant och inte handla om att skrämma utan om att upplysa, vilket jag tror räcker. Om man fått inkört i halsen att man är helt körd i framtiden om man så mycket som sniffar på ett cannabisblad kan det lätt bli en självuppfyllande profetia, där individen redan anser att han gått så lång över gränsen att det är lika bra att köra på tills hjärnan ryker.

Personligen kanske jag hade en jäkla tur att jag inte alls gillade effekterna av cannabis, de gånger jag testade, eftersom jag i vanliga fall uppenbarligen har nån slags missbrukspersonlighet (då jag röker tobak) Annars kanske jag hade gjort om det och inte velat/kunnat lägga av i tid, men jag tror faktiskt de flesta välfungerande individer inte inträder i att regelrätt missbruk "bara" för att man testat på en enstaka gång eller under en period av sitt liv. De människorna syns bara inte i statistiken eller i missbruksvården för de ordnar upp det alldeles utmärkt för dem själva.

Svar på tråden hasch. inte farligt???????