• Babybalo

Hjälp! Så orolig över min bebis ryckningar...

Min son är två månader och har sedan han föddes haft ryckningar i ben/fötter och lite i armarna/händerna. Detta kommer ffa när jag ammar och han håller på att somna. Benet tex rycker/darrar till några sekunder och sedan stoppar det. Detta kan upprepas flera gånger under en amning. När han är vaken rycker han i princip inte någonting, möjligtvis när han sträcker på sig så kan han darra till en pyttestund.
    Jag har frågat både sköterska och läkare på BVC som säger att detta är normalt.
    Ändå känner jag mig sååå orolig då mina två andra barn aldrig gjorde så här. Jag är rädd att han har någon form av epilepsi och det har gått så långt att jag inte kan sova på nätterna av oro.

Är det någon som känner igen det här? Hur var det för er? Vilka kroppsdelar ryckte och när slutade det?

Snälla hjälp innan jag blir galen av oro!

Anna

• Svar på tråden Hjälp! Så orolig över min bebis ryckningar...
  • lindlinu

Båda mina söner hade såna ryckningar och läkarna gjorde en grundlig undersökning på båda med prover och (va det nu heter) dom satte fast nålar på huvudet för att mäta aktiviteten i hjärnan. Vi va inlagda 2 dyngn för att dom skulle utesluta allt, men dom sa sen att det va godartade sömnryckningar.

• en glad
    Svar på #8

Babybalo skrev:
    "ögonblinkningar kan vara tecken på ep-anfall hos bebisar och det är faktiskt något jag reagerat på hos min son, att han ofta blinkar till lite extra vid minsta lilla rörelse framför honom..."
    - och vet du - att reagera på rörelser är nedärvt i oss. I naturen händer det mesta sakta och så fort något händer fort framför våra ögon så signalerar det "fara" till reptilhjärnan och vi blinkar, rycker till och blir försvarsinställda! Små barn "fastnar" framför TV-skärmar av samma anledning. De förstår (förstås) inte vad de ser men bilden flimrar och det kan innebära en fara man måste hålla koll på!
  • Babybalo

Tack Små Hjärtan! Hur länge höll det i sig för din son?

Tack också tvåsmå! Min son rycker också till lite konstigt med huvudet när han håller på att somna! Och jättemysko grimaser som jag naturligtvis tolkar in det allra värsta i!
    Höll det i sig för din dotter från födseln till ca 4- 5 månader eller hade hon ryckningarna bara en tid kring 4-5 månader?

Jag förstår att jag verkar helt hysterisk, men när oron sätter in för det allra dyrbaraste man har så är den ju svår att tygla...

• Babybalo

Tack alla!
    Lindlinu, när avtog dina söners ryckningar?

• lindlinu

Båda började rycka när dom bara var ett par veckor och det pågick fram till ca 4 mån. När min andra son fick det va jag inte ett dugg orolig men eftersom dom tog in min första son akut kl 22 på kvällen så ringde jag när min andra son fick det oxå.

Jag tycker att du ska ringa barnakuten så att dom tittar på han, man ska inte gå och vara orolig.

• en glad
    Svar på #13
    Du vet väl att föräldraskap består till 50 % av oro - och var glad för den, det innebär att ditt omsorgssystem, som du själv fått med dig från din barndom fungerar!
    Och är man förälder till en bebis så finns det mycket att oroa sig för; matning, sömn, ryckningar, grimaser, prickar, konstiga ljud osv... Lita på att allt 99 ggr av 100 är normalt!
  • Babybalo

Tack snälla ni! Ni lugnar mig vilket beyder enormt mycket!
    Jag skall ringa barnläkarmottagningen i morgon och boka in en tid, fär att vara på säkra sidan och för att stilla oron...

• tvåsmå

Det började ganska tidigt men var väl tydligast vid ca 2-3 mån, för att sedan börja avta och försvann väl i stort sett just kring ca 4-5 mån (kan ha varit enstaka tillfällen upp till 6 mån).

Nej du verkar inte alls hysteriskt. Bättre att kolla upp för mycket än för lite.

Babybalo skrev 2008-07-13 12:33:12 följande:
    Min son rycker också till lite konstigt med huvudet när han håller på att somna! Och jättemysko grimaser som jag naturligtvis tolkar in det allra värsta i! Höll det i sig för din dotter från födseln till ca 4- 5 månader eller hade hon ryckningarna bara en tid kring 4-5 månader?Jag förstår att jag verkar helt hysterisk, men när oron sätter in för det allra dyrbaraste man har så är den ju svår att tygla...
  • Små Hjärtan
    Babybalo skrev 2008-07-13 12:33:12 följande:
    Tack Små Hjärtan! Hur länge höll det i sig för din son?Tack också tvåsmå! Min son rycker också till lite konstigt med huvudet när han håller på att somna! Och jättemysko grimaser som jag naturligtvis tolkar in det allra värsta i! Höll det i sig för din dotter från födseln till ca 4- 5 månader eller hade hon ryckningarna bara en tid kring 4-5 månader?Jag förstår att jag verkar helt hysterisk, men när oron sätter in för det allra dyrbaraste man har så är den ju svår att tygla...
    Några månader bara. Han är 5½ nu och får fortfarade sömnryckningar då och då vilket även vi vuxna kan ha.
    My heart belongs to my family
  • maria1978

Här har du en mamma med ett barn med kramper/ryckningar. Jag har lärt mig detta av barnsjuksköterskorna/läkarna.
    En kramp/ryckning som går att avleda är inget allvarligt.
    Eller är ingen kramp och då inget farligt.

Man kan testa genom att tex lägga handen på barnet eller göra bebisen uppmärksam på något annat. Slutar den då är det inget man behöver oroa sig för...

Hoppas jag har gett dig något svar.

• Maria R

Så där gjorde vår stora kille när han var bebis. Jag var hos en barnläkare för jag var so orolig, och hon undersökte honom och sa att så länge han bara gjorde så där när han somnade in var det ingen fara, det är insomninsgrej som vissa bebisar har. Vår kille började med det när han var runt tre månader och slutade med det några månader senare.
    Om du är orolig tycker jag inte att du ska tveka att kontakat en barnläkar, jag tycker att riktig barnläakre är mkt lättare att lita på än BVC.

• Babybalo

Puffar upp...

Någon mer bebis som rycker eller har ryckt?

Svar på tråden Hjälp! Så orolig över min bebis ryckningar...