• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • JewelGirl

Fjällräven: Har inte märkt av ketos på något direkt jobbigt sätt, därför var jag lite nyfiken på stickorna. Alla får ju inte utslag på andedräkten, hade varnat maken och han lovade att hojta till om jag själv inte märkte det. Men nu har jag 49 stickor kvar så det blir ett test lite då och då

Grattis till viktminskningen

• drömhus

Ang stickor så köpte jag idag! Men på mitt apotek så hade som Keto-Diastix, så det kanske beror på om dom har kvar på lagret eller ej. Har precis kissat på en sticka och den visare på måttlig mängd ketoner i urinet. Jag får jaga kolisar ett tag och testa igen! Var ju på fest igår och åt bär med grädde!

mo m2007: jag vågar inte äta frukt för jag är väldigt sockerkänslig och är rädd att åka dit igen och att inte kunna komma in i/behålla min ketosfas. Sten Sture Skaldeman skriver mycket om insulinresistens i sina böcker och därför är jag restriktiv och gav det tipset på att inte äta frukt. Men alla är vi olika och tex Lars Erik Litsfeldt förespråkar att man ska festa loss på lördagkvällar med sin favoriträtt för att inte känna sig låst i dieten, men det skulle jag aldrig kunna göra! Tro mig, jag testade varje lördag hela juni och åkte på återfall på sockret varje gång. Jag är helt enkelt beroende. Jag måste lära mig acceptera det. Du ska göra det som funkar för dig.

• drömhus

Jo, glömde: Jag gjorde blomkålsmos idag! JÖSSES VAD GOTT! Jag kände mig nästan som "förr i tiden" när jag åt det till min lax. Sambon gillade det också och vi ska absolut äta det tillsammans med pepparrot och någon god korv snart.

Och så åt jag räksallad igår. DET var också gott. 3,5 kolisar per 100 gr. Något att festa på till och från! Det kändes väldigt förbjudet för jag är ju en gammal viktväktare!

• drömhus

Fjällräven: Vad får du för utslag nu och vad fick fu i början? Kan jag ha kommit över värsta fasen då då? Har varit "ren" i 3 veckor nu...

Socialen: såg att du bor i Uppsala. Messa om du vill komma och kissa på en sticka!

• Linda1976

Jag har LCHFat i 2 v, och mina nyanser varierar från högsta till lägsta färgen, men så länge det ger utslag är det väl bra, antar jag...

Haha... vilken tråd "Vilken färg kissar du?" Vi är ju inte kloka!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • drömhus
    Linda1976 skrev 2008-07-31 22:53:40 följande:
    Jag har LCHFat i 2 v, och mina nyanser varierar från högsta till lägsta färgen, men så länge det ger utslag är det väl bra, antar jag...Haha... vilken tråd "Vilken färg kissar du?" Vi är ju inte kloka!
     Vinrött vill vi kissa!
  • drömhus

Tjoho, här har van varit uppe sen 6, tagit en promenad, ätit frukost och står nu och steker köttfärsbiffar. Ibland undrar man ju hur man är funtad?

Ikväll får dambon semester! 1 vecka helt lediga innan inskolningen på dagis börjar för lillkillen!

• Linda1976
    danitra skrev 2008-07-31 12:42:33 följande:
    Jag gick iofs estetisk linje men läste till min matte så jag VET att jag har rätt.
    Jag tänkte så här:

Mat med max 5 gr kolh/100 gr eller max 5 gr kolh totalt på hela dan! För äter man det sistnämnda så är det EXTREMlite!
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Apoteket är konstiga!!! Redan för TRE år sen, sa de till mig att Ketosdiastix var på utgående, precis som om de inte vill sälja den sorten, jag fattar inte!

Svar på tråden LCHF tråden 3