• Bigmom

Så trött på...

Otack samma tonåringar, som inte vill ett dugg..
    Här åker vi på semester, åker till sommarland mm mm mm. Men ändå är det så TRISST!!!
    Är verkligen allt så jävla trisst när man är 15 år???

/Trött

• Svar på tråden Så trött på...
  • anneliesb

Det beror väl på hur man uppfostrat sina barn, att ta ansvar på ett ansvarsfullt sätt el inte.

• Majsan70
    anneliesb skrev 2008-07-25 14:51:20 följande:
    Det beror väl på hur man uppfostrat sina barn, att ta ansvar på ett ansvarsfullt sätt el inte.
    Absolut, men fortfarande har man ett fräldraansvar och det innebär för mig att vara en närvarande förälder. Vi har en öppen dialog med våra tonåringar om vilka regler som skall gälla och varför och de är helt införstådda med det och förstår varför.
  • anneliesb

Precis, för när ska barnen annars börja ta ansvar för att kompisar inte invaderar hemmet, det bör ju ske innan de själva har flyttat hemifrån tex till studentrum el likn, å det kan ju ske i 18-19års åldern, så 14-15 är en lagom ålder att lämna ungomar själva hemma å växa med det ansvaret.

• Maskot

Men inte ska en 15 åring kunna välja bort alla familjesammankomster, semestrar m.m för att det är trist? Självklart ska han/hon kunna vara själva hemma ibland, men faktiskt bjuda till och delta i vissa aktiviteter också för familjens skull.

• Isalel

jag och syrran var på flera utlandsresor ihop med våra fäldrar under vår uppväxt och vi var oförskämt otacksamma.
    Om det är till någon tröst så har vi i efterhand upptäckt hur många fina och bra ställen vi varit på och hur lyckligt lottade vi var att ens få åka utomlands...

• Majsan70
    Maskot skrev 2008-07-26 10:14:59 följande:
    Men inte ska en 15 åring kunna välja bort alla familjesammankomster, semestrar m.m för att det är trist? Självklart ska han/hon kunna vara själva hemma ibland, men faktiskt bjuda till och delta i vissa aktiviteter också för familjens skull.
    Så sant! Som vuxen får man ju oxå bjuda till o delta i vissa tråkiga saker ibland.
    Att ha tråkigt är inte bara negativt utan det kanske lär dem att uppskatta det som de gillar mer.
  • enny signatur

lämna en 15 åring? ehh? jag flyttade hemifrån som 15 åring, många jag känner med och ni vågar itne lämna dom hemma? läskigt kontollerande!

• enny signatur
    Maskot skrev 2008-07-26 10:14:59 följande:
    varför?
  • Majsan70
    enny signatur skrev 2008-07-26 14:08:04 följande:
    lämna en 15 åring? ehh? jag flyttade hemifrån som 15 åring, många jag känner med och ni vågar itne lämna dom hemma? läskigt kontollerande!
    Inte alls kontrollerande...bara omtänksamma och närvarande föräldrar. Mina tonåringar har otroligt mycket ansvar och är jäkligt duktiga. Men fortfarande så är det mitt vuxna ansvar att se till att alltid finnas där för mina barn och det innebär inte att de blir lämnade ensamna över helgen eller får flytta hemifrån bara sådär i den åldern.

Jag hävdar fortfarande att hade det funnits mer närvarande föräldrar så hade det inte stet ut som det gör på stan på kvällar o helger. Med det inte sagt att alla ungdomar missköter sig bara för att de blir lämnade.
  • Majsan70
    enny signatur skrev 2008-07-26 14:08:49 följande:
    varför?
    För att det är nyttigt att ha tråkigt ibland och för att man ibland måste göra uppoffringar!
Svar på tråden Så trött på...