Vanlig mat jäst till kanelbullar
Jag undrar om man kan ha vanlig jäst (den med blå text och inte den röda)
Det står nämligen att det ska vara jäst för söta degar..
SPelar det någon större roll?
Jag undrar om man kan ha vanlig jäst (den med blå text och inte den röda)
Det står nämligen att det ska vara jäst för söta degar..
SPelar det någon större roll?
Går bra med vilken som
jag använder bara blå jäst, inga problem
Det spelar ingen roll alls. Jag använder aldrig något annat än den blå jästen.
Tack för snabba svar..då blir det kanelbullar nu:) TACK!
Skillnaden är att den för söta degar "tål" mer socker. Har man mycket socker i en deg så får man helt enkelt använda mer jäst för samma jäsning som en deg med mindre socker. Samma sak gäller med salt.
den röda jästen har man om det är mer än 2 el 3 msk socker i degen....den röda är jättebra och gör så degen jäser mycket..dessutom har man lite varmare vätska då..45 grader istället för 37 grader som med den blå.
Förut fanns det bara den blåa jästen.den har man till allt.
På baksidan på jästpaketen står det info..(på torrjästen)
Använd den blåa för tusan!
Så här är det: Den röda använder sig av sockret mycket snabbare vilket ger en sjujäkla fart på vetedegen.
Den blåa däremot tar mer tid på sig så den degen jäser långsammare.
En vetedeg ska jäsa långsamt, det är under jäsningen som smakerna utvecklas, så vill du ha en deg som är gog och inte bara är en behållare för kanelen så använd alltid den blåa jästen!
Jag använder bara den blå!
Man kan använda den vanliga blå men degen jäser inte lika optimalt med mer mängd socker.
Jag kunde inte kopiera texten, men på sidan www.jastbolaget.se/eway/default.aspx&trg=Content_5720&Main_5717=5720:0:&Content_5720=5724:0:10,2050:1:0:0:::0:0 står om de olika jästerna och skillnaden.
"En viss mängd socker påskyndar jäsningen medan för hög sockerhalt hämmar den. Degar där socker eller sirap tillsatts med mer än 40 g per kg mjöl blir tyngre och jäser sämre".
Det kan bli mer kompakt med andra ord.
Fast jag har inte märkt någon skillnad....
Min svärmor använder alltid den röda, oavsett om hon bakar matbröd eller kanelbullar.
Den röda har väl inte funnits så himla länge? Från min barndom minns jag bara den blå, den hade pappa alltid när han bakade kanelbullar i varje fall.
Tack för alla svar..och vad det är för skillnad..alltid bra att veta.
Mina kanelbullar blev jättefina..stora och goda:)
Men ska nog pröva den röda nästa gång och se hur det blir..bara för sakens skull:)
Gott gott i gott gott:)
Å så kul Miltons Mamma! Får man komma över och smaka?! ;)