• VeeKa

Vad trött jag blir !

I ett flertal trådar här på Fl, hittar man diskutioner (nästintill) bråk om unga föräldrar är bättre än gamla etc. Allvarligt talat, kommer ni någon vart med det eller ? Jag var tvungen att klämma in en kommentar på en annan tråd. Men alltså, leder det någon vart ?! Det kommer aldrig någonsin komma fram ordentligt om unga är bättre än gamla osv. Varför denna tävling ?! Vi är väl för f*n bra på våra egna sätt ?! Eller är alla olika beroende på ålder. (då talar jag om 2 sätt. Unga & "gamla"). Och i varje tråd om någon ung mamma/pappa, så är det alltid någon som bara måste klämma in en kommentar om hur FEL det är att skaffa barn ungt, om hur idiotiskt det är osv. Hur orkar ni/man ? Vill inte starta en till tråd om det, för dem flesta slutar bara i "bråk", då det inte leder någon vart. Men svara bara på frågan, är det värt det ?

• Svar på tråden Vad trött jag blir !
  • konkjela

Jag var en ung mamma och är en gammal mamma, har 4 barn i åldrarna 4 månader, 5, 14, 19 år. kan säja att nackdelen att vara en ung mamma är nog att ekonomin kanske är sämre, kanske ingen egen bostad. du har inte hunnit få upp sgi på FK så du får en hyfsad FP. fördelen är att du är mer bekymmersfri, har mer ork, nackdelen att vara en gammal mamma är att man är mer orolig, har mindre ork(iaf jag), fördelen är att ekonomin är bra, fast jobb, bra bostad. detta är min erfarenhet, jag var 17år när jag fick min första son.

• VeeKa

Men ja tar jue som ett exempel som en kompis nyss sa. Du kan inte söka till ett jobb och använda som merit att du har "livserfarenhet", och kan därför jobbet du söker till. Likaså med barn. Bara för att du har livserfarenhet, så betyder inte det att du kan dig bättre på barn än någon annan. Saken är jue den. att de är alltid första gången för dem flessta, (alltså dem som ens skaffar barn) och då spelar det ingen roll (enligt mig) hur mkt livserfarenhet man har !

Longwayhome skrev 2008-07-17 00:19:08 följande:
    Svar på #6Vilka är "alla"?Det är också en sak man lär sig med åren. Sortera bort vad "alla" tycker och gör så som man bäst själv kan besluta och är lämpad för!Åter....livserfarenhet my dear!
  • konkjela

Vill bara säja att även om man så är 45 år när man får sitt första barn så är det ju inte säkert att man har ett tryggare liv än en 18-åring. är man en ung förälder eller ska bli så tycker jag huvudsaken är att man har ett bra socialt nät. Tycker alla ni som är unga föräldrar gör det skitabra. strunta i alla moraltanter. jag vet hur det är att vara ung mamma

• ramlander

kan en 20 åring ha mer livserfarenhet än en 50 åring. nope! jag har 5 barn (27.25.20.18.2) och jag vet att jag kunde nog ha väntat med att skaffa barn vid tidig ålder, och jag håller med konkjela de hon skriver förutom de med orken ;)

• Longwayhome
    Svar på #12

Har inte skrivit nånstans att det SPECIFIKT gäller föräldraskap eller så utan en mer GENERELL kunskap utöver den faktiska.

Sen när det kommer till kritan så tror jag att man är ett visst mått lugnare och säkrare i sin person när man knallat en bit på livets stig. Då menar jag ALLA situaitoner i livet.

Man ska inte ha för bråttom att dela upp saker i fack. Allt har en helhet.

Helt omöjligt att därför jämföra barn och föräldraskap med yrkesliv och jobb. Där heter det inte livserfarenhet utan yrkeserfarenhet.

Busprins född 060314 och lillebror i magen BF 080817
  • VeeKa

Bra skrivet ! Ja kan dock erkänna att dem flesta inte har det så stabilt, vare sig det gäller ekonomi eller förhållandemässigt. Men, en sak är säker, att vare sig man är ung eller inte. Så vill man sitt/sina barn det bästa ! Vilket kan betyda att man ser saker från en annan synvinkel, och kanske tar tag i saker än att bara låta allt flya bäst f*n det vill. Men men..

konkjela skrev 2008-07-17 00:32:04 följande:
    Vill bara säja att även om man så är 45 år när man får sitt första barn så är det ju inte säkert att man har ett tryggare liv än en 18-åring. är man en ung förälder eller ska bli så tycker jag huvudsaken är att man har ett bra socialt nät. Tycker alla ni som är unga föräldrar gör det skitabra. strunta i alla moraltanter. jag vet hur det är att vara ung mamma
  • konkjela

Håller med, livserfarenhet kommer med åldern, annars skulle ju en 10-åring vara einstein, å det med orken det får stå för mig, men det är för att jag har sjuka barn just nu

• VeeKa

Jo, men ni har ju uppenbarligen inte läst allt jag har skrivit. Saken är jue den att alla är olka, föräldrar som barn ! Dvs att det ibland är skit samma om hur mkt erfarenhet man har, för det betyder inte (enligt mig) att man kan uppfostra/ta hand om ett barn bättre eller mer effektivt.

Jo, visst heter det yrkeserfarenhet, men det var ett exempel. Och det går att jämnföra ! Så att säga att ett barn, är ett heltidsjobb. (men heller inte samma sak självklart !)

Visst kan man kanske vara tryggare i sig självt, men ja tror nog att det finns lika många vilsna "vuxna" mammor som unga !

• ramlander

jovisst veeka, alla mammor som pappor, unga som gamla kan uppfostra barn och på deras bästa sätt...men dom äldre kanske klarar av det liiiite smidigare p.g.a att dom har mer livserfarenhet som dom har skaffat sej under åren. är man en blivande mamma/pappa i kanske 35-45 års åldern så inbillar jag mej att dom har har varit i kontakt med småbarn mycket mer än än en 20 åring och på de viset kanske fått mer erfarenhet.

• Longwayhome
    Svar på #18
    Tja...jag uttalar mig inte varken för eller mot det ena eller det andra innan jag sett en faktisk vetenskaplig studie i ämnet i så fall.

Varken jag du eller någon annan är lämpad att avgöra såna frågor. MEN man kan ha sin bestämda uppfattning ja, men det finns lika många såna som det finns människor.

Nu knallar jag vidare till bingen för jag har både ett föräldraskap, en yrkesroll, en graviditet OCH studier att sysselsätta mig med i morgon.....

*natti* 
    Busprins född 060314 och lillebror i magen BF 080817
Svar på tråden Vad trött jag blir !