• VeeKa

Vad trött jag blir !

I ett flertal trådar här på Fl, hittar man diskutioner (nästintill) bråk om unga föräldrar är bättre än gamla etc. Allvarligt talat, kommer ni någon vart med det eller ? Jag var tvungen att klämma in en kommentar på en annan tråd. Men alltså, leder det någon vart ?! Det kommer aldrig någonsin komma fram ordentligt om unga är bättre än gamla osv. Varför denna tävling ?! Vi är väl för f*n bra på våra egna sätt ?! Eller är alla olika beroende på ålder. (då talar jag om 2 sätt. Unga & "gamla"). Och i varje tråd om någon ung mamma/pappa, så är det alltid någon som bara måste klämma in en kommentar om hur FEL det är att skaffa barn ungt, om hur idiotiskt det är osv. Hur orkar ni/man ? Vill inte starta en till tråd om det, för dem flesta slutar bara i "bråk", då det inte leder någon vart. Men svara bara på frågan, är det värt det ?

• Svar på tråden Vad trött jag blir !
  • ramlander

skaffar man barn så förutsätter man att man blir en bra förälder hur ung eller gamal man är, men visst har dom äldre mer erfarenhet eller?

• VeeKa

Men det där förstår jag inte. Hur man kan säga att äldre har mer erfarenhet. Om man blir förälder för första gången, så är det ju lika nytt. Oavsett ålder på föräldrarna. Jag menar, jag har blivit ombedd om tips från äldre mammor, men varför skulle dem göra de, om dem nu anses vara mer erfarna ?

ramlander skrev 2008-07-16 23:41:02 följande:
    skaffar man barn så förutsätter man att man blir en bra förälder hur ung eller gamal man är, men visst har dom äldre mer erfarenhet eller?
  • ramlander

ju äldre man är desto mer erfaren blir man och kanske mer ansvarsfull, inte för att jag tycker att unga är oansvariga, dom är minst lika bra föräldrar. de jag menar att med åldern kommer visheten och med den erfarenheten. skulle jag kunna välja idag med att skaffa barn så skulle jag nog vänta några år till.

• VeeKa

Jo, men om dem inte har några barn sedan innan, så hur kan dem ha mer erfarenhet ? det är det jag undrar över. En äldre mamma som skaffar barn, tror ja inte innan att hon spenderade sin fritid eller liknande med att lösa barn/bebis böcker ? Det gör man jue inte fören man blir gravid, (om ens det).

• Longwayhome

Tänker inte lägga några värderingar i varken det ena eller det andra men det finns nåt som ALLA har nytta av i sitt föräldraskap gammal som ung och det är livserfarenhet. Sen är det väl även så för VISSA att de når en personlig mognad sent och därför blir en OPTIMAL förälder senare i livet. Dock inget sagt om bra eller dåligt hit eller dit.

Busprins född 060314 och lillebror i magen BF 080817
  • VeeKa

Ja, men det håller jag med om ! Saken är den att alla lägger så mkt vikt på att unga inte har den erfarenhet eller kompentent för att ta hand om ett barn... Men så är det inte.

Longwayhome skrev 2008-07-17 00:09:50 följande:
    Tänker inte lägga några värderingar i varken det ena eller det andra men det finns nåt som ALLA har nytta av i sitt föräldraskap gammal som ung och det är livserfarenhet. Sen är det väl även så för VISSA att de når en personlig mognad sent och därför blir en OPTIMAL förälder senare i livet. Dock inget sagt om bra eller dåligt hit eller dit.
  • ramlander

med åldern kommer erfarenheten heter de.

• Longwayhome
    Svar på #6
    Vilka är "alla"?

Det är också en sak man lär sig med åren. Sortera bort vad "alla" tycker och gör så som man bäst själv kan besluta och är lämpad för!

Åter....livserfarenhet my dear!
    Busprins född 060314 och lillebror i magen BF 080817
  • Anna52

Håller med om det du skriver i din tråd. Men du lyckades visst inte få folk att förstå. Redan i första inlägget startade "bråket".
    Jag är oxå trött på alla påhopp och bråk här på FL.

• VeeKa

Jo, men fortfarande, du svarade inte på min fråga. Hur kan en äldre ha mer erfarenhet, (märk hur jag skriver ÄLDRE, då du säger att det kommer med åldern) när dem precis som unga, får sitt barn för första gången ? Och för det andra så är alla barn så olika, dvs att en del tex har handikapp eller liknande. Så hur kan man säga att en äldre har mer erfarenhet av något dem inte ens vet någonting om ?

ramlander skrev 2008-07-17 00:18:14 följande:
    med åldern kommer erfarenheten heter de.
Svar på tråden Vad trött jag blir !