• Anonym (flickvänne)

Ont i pungen....

Detta kan låta jätte konstgt, och min sambo vill inte allas att jag ställa frågan här till alla hjälpsamma FLare.. men då han vägrar gå till läkarn för att det är "skämmigt" så gör jag det iaf, och ser om någon har varit med om något liknande...

Min sambo har flera gånger klagat på att han har ont i pungen, ena pungkulan framför allt, när detta kommer så brukar det sitta i några dagar, och han är verkligen jätte öm.. Jag tycker att jan ska ringa och få komma till en läkre, då detta ju faktiskt kan vara något allvarligt. Men han tycker att det är "skämmigt" och att det sen brukar ju gå över.

Men ont i pungen ska man ju inte ha..
    Någon som varit med om något liknande??

• Svar på tråden Ont i pungen....
  • paola

hmm....min kille säger oxå så lite då o då men då har vi kommit på att de har varit en del tunga lyft dagarna innan....
    men de klart han ska gå o kolla upp de..inget att skämmas över...de läkarna ser sånt varjedag...de kommer inte hänga upp sig på hans....lycka till

• Anonym (flickvänne)
    majlinsa skrev 2008-07-18 05:17:58 följande:
    Testikelinflamation eller i värsta fall cancer?
    Hittade om testikel cancer och det kunde vara ett av syptomen...
    Så att han måste i väg är det ju inget annat på tal om...
  • Anonym (mja)

jag dejtade en kille ett tag som fick så, han hade en inflammation så han fick tabletter å sen gick det över, så han måste gå till läkaren det finns inga andra aleternativ.

• Anonym (lycka till)

har ni varit hos läkaren än?? hur gick de isf?

• Anonym

Det kan vara att den vrider sig runt sitt eget blodflöde och stryper av det lite (testistorsion) Och sedan vrider tillbaka sig. Kommer smärtan plötsligt? Grejen med att ha det så är att helt plötsligt kan flödet strypas helt och då är det bråttom till kirurgen, för testikeln tål inte syrebrist särskilt länge. Ett besök hos läkaren är att rekommendera.

• Anonym (lycka till)

ringt eller varit hos läkaren än? :) hoppas de gick bra?

• Bling1975

Min man hade småont från och till under en tid, trodde oftast att den hade "hamnat lite snett" och det gick ofta över efter nån/några dagar. Men sedan började det göra mer ont så vi åkte in till akuten och gick därifrån med en cancerdiagnos och operationstid samma vecka. Som tur var så upptäktes den i tid och operationen verkar ha få bort allt.

Nu behöver det inte vara så, men jag skulle aldrig chansa. Testikelcancer drabbar främst unga män mellan 20-40.

Hoppas du fick med honom till doktorn.

Stitch längtar efter Lilo
  • Anonym (Blåklint)

Min man hade också ont och ville inte gå iväg till läkare. Men efter mycket prat så gick han. Tyvärr fick han diagnosen testikelcancer blev opererad, men det hade även spridit sig till buken. Blev en lång och tuff cellgiftbehandling.

Hoppas verkligen inte att din sambo har detta. Men jag tycker verkligen att han ska gå och undersöka sig. Kan ju vara något helt ofarligt men det är bättre att kolla det.

Lycka till.

• Anonym (sammasak)

Hur gick det med detta? Några år sedan men jag är en kille som får plötslig smärta i ena testikeln ibland. Varar i upp till någon timme eller två men sen går det över. Känns som att jag får en spark i pungen när det händer :(

• GeTillbaka

Hejsan, själv suttit och googlat runt och läst massa liknande trådar när jag själv fått ont och börjat bli orolig vad som hänt, Så nu tänkte jag ge tillbaka efter mina händelser kring ont i pung/testikel/magen och hoppas kunna ge svar och hjälpa andra i samma sits som jag har haft. Jag är 25 år,  åkt på de ena och de andra i skador främst från fotbollen, sen har jag min pung eller närmare sagt testiklar. Dessa små rackare är som vi killar vet väldigt ömtåliga och något i smärtväg obeskrivligt. Tandvärk eller extrem huvudvärk kan relateras lite till de, du kan inte tänka eller röra dig, smärtan är olidlig. Första gångerna jag började få ont i min testikel (Sådär så de drar upp i ena sidan av magen) var för några år sedan. De kom smygandes och började kännas mer och mer och var en liten men ihållande smärta. Härda ut tänker man. Ofta är de kanske inte något, vi vill tro att de alltid ska gå över, lättast så.

Men de fortsatte så, kom kanske en gång var tredje månad (väldigt olika) och jag hade vant mig vid detta lag att de gick över efter kanske 2-6 timmar. Sedan kom de en dag för 3 år sedan, men denna gång gick inte smärtan ner utan tilltog. Jag brukade kunna röra mig och gå när jag fått ont i pungen men denna gång var de omöjligt, smärtan var enorm. Bara jag satt still eller låg ner så liksom drog sig sidan av magen, och tänka på att röra testikeln hade varit slutet för en. Jag var på jobbet denna dag och som tur var så vågade jag tillslut berätta vad mitt fel var. Direkt satte de mig i en bil och åkte ner direkt till akuten. Känslan när de väl är något fel, de känner man. Smärtan ligger där hela tiden, illamående börjar komma. Väl på akuten går de rätt snabbt, de känner på testikeln och frågar lite frågor för att se om de kan vara klamydia eller liknande. I mitt fall gjordes tester och sedan när de känt och kollat testerna utan att veta görs ett ultraljudstest på pungen. I mitt fall hade jag fått bitestikelinflammation. Fick smärtstillande och antibiotika som skulle tas 2 eller om de var 3 veckor så detta skulle gå över. Smärtan gick över efter några timmar men problem för mig fortsatte. 

Jag fortsatte få ont lite då och då men som de frågade på sjukhuset så var den smärtan 9/10 och nu endast kanske 5/10, men ändå väldigt jobbigt då de hindrar från att kunna göra något klokt. Jag gick till vårdcentralen för detta 2-3 gånger men fick aldrig några riktigt kloka svar. De kändes jobbigt. Minns att de sa "de är naturligt, nerver kan kommer i lås" Jobbiga var ju att de bara hände mig av alla de jag kände. Sen nu för 1 vecka sedan kom de när jag låg i soffan vid 18-tiden, smög på mer och mer. Denna gång var de dock igen väldigt ömmande, vid 22 tiden tänkte jag att jag sover bort smärtan, icke. Smärtan hade blivit enorm. Jag googlade mig runt, ringde sjukvårdsupplysningen och visste vad de skulle säga, åk direkt till akuten. strax innan midnatt kom jag och smärtan var 9/10 igen. De gjordes tester och ultraljud igen. Denna gång var de akut, jag hade fått en testikelvridning. Direkt in på operation och här sitter jag i skrivandes stund en vecka efter med en lyckad operation. Hade jag inte åkt in på natten utan väntat till morgonen hade jag troligtvis inte haft en testikel då blodtillförseln stryps vid en testikelvridning och testikeln dör tillslut. Jag är mycket glad att jag tog mig till sjukhuset och hoppas nu att mina pungproblem kommer vara över för en gångs skull. Hade läst på något forum om väldigt liknande de jag varit med om och denna person hade aldrig haft ont igen sporadiskt, slippa de är något alla killar vill.

Jag hoppas min text kan vara till hjälp för någon där ute som har eller haft ont själva. Har du lite ont någon gång så kolla upp de på vårdcentralen och var mer ihärdig än var jag var, försök få ett svar på vad de kan vara. Jag tror inte på att de skall vara normalt. Får du eller en vän extremt ont så tveka inte utan åk direkt till akuten. De finns massor utav saker de kan vara som orsakat de och våra testiklar är något vi alla vill ha kvar och inte behöva ha ont i.

• klyban
    GeTillbaka skrev 2016-03-01 13:29:49 följande:
    ..Hade jag inte åkt in på natten utan väntat till morgonen hade jag troligtvis inte haft en testikel då blodtillförseln stryps vid en testikelvridning och testikeln dör tillslut....

Pungvred/testikelvred går oerhört snabbt när det väl blir skarpt läge.
    "Som tur är" så är det extremt smärtsamt, så det går inte ignorera bort.
    För mig man pratar om 6-8h, sen är risken för testikeln dör rätt stor.

Och man vill ju inte bli kallad för Einstein Flört

• Anonym (viktigt att gå till läkaren)

Den här tråden är förvisso väldigt gammal men jag tror orsaken bakom varför det gör ont kan vara åderbråck(det liknar det efter också beskrivning av symtomen, exempelvis en testikel hänger längre ner)

• Vattumankillen

Det är viktigt att alltid gå till läkaren och det är inget man ska skämmas för om man har ont i pungen.

Det är ett viktigt organ som påverkar testosteron värderna och hur fertil man är.

Jag hade ont i pungen när jag var 11 år och gick inte till läkaren itid vilket har gjort att jag kommer få lida av det resten av mitt liv. Jag fick pungbråck i ena testikel som inte utvecklades normalt och jag utvecklades inte normalt i puberteten eftersom mina testosteronvärder hade sjunkit extremt lågt pågrund av pungbråcket. Min penis utvecklades inte som den skulle och jag har 2017 lågt testosteron värden.

Jag är nu 22 år men reagerade dåligt som sagt när jag var 11 år.

• Vattumankillen
    lejonetDaniel skrev 2017-04-16 16:21:13 följande:

Det är viktigt att alltid gå till läkaren och det är inget man ska skämmas för om man har ont i pungen.

Det är ett viktigt organ som påverkar testosteron värderna och hur fertil man är.

Jag hade ont i pungen när jag var 11 år och gick inte till läkaren itid vilket har gjort att jag kommer få lida av det resten av mitt liv. Jag fick pungbråck i ena testikel som inte utvecklades normalt och jag utvecklades inte normalt i puberteten eftersom mina testosteronvärder hade sjunkit extremt lågt pågrund av pungbråcket. Min penis utvecklades inte som den skulle och jag har 2017 lågt testosteron värden.

Jag är nu 22 år men reagerade dåligt som sagt när jag var 11 år.

Det är konstigt att samhällets åsikter att män som har problem med underlivet typ är att de inte är några män. Det är väldigt vanligt att män och pojkar inte vågar gå till läkaren och itid. Glömde tilläga att jag skämdes extremt mycket och visste inte eller vad det var för något och jag borde ha gått till läkaren itid.
  • Vattumankillen

Det känns som det råder stor okunskap hos läkarna för sjukdomar och skador i pungen och testiklaena. Bara princip genom Internet har jag förstått mina problem. Till och med sjukvårdsguiden hävdar att man ska opereras för pungbråck/varicocele då testikel inte kanske utvecklas normalt om man får det tidigt i puberteten. Problemet för mig var att jag fick varicocele så tidigt i vänster testikel och varicocele kan påverka båda testiklarna. Är till 99 procent säkert det som ligger bakom att jag har lågt testosteronvärden idag plus att min penis inte utvecklades normalt. Min penis var inte alls liten jämfört med andra killar innan jag fick pungbråcket. Något måste ha gått fel och det finns typ inget annat som talar för att något annat skulle ligga bakom mina låga testosteronvärden plus att min penis inte utvecklades som den skulle.

Även om läkarna skulle hypotetiskt ha bra koll så hade det inte det spelar någon roll eftersom jag gick till läkaren för sent. Har ni någon erfarenhet av pungproblem och vad läkarna gjorde?

Svar på tråden Ont i pungen....