Hejsan, själv suttit och googlat runt och läst massa liknande trådar när jag själv fått ont och börjat bli orolig vad som hänt, Så nu tänkte jag ge tillbaka efter mina händelser kring ont i pung/testikel/magen och hoppas kunna ge svar och hjälpa andra i samma sits som jag har haft. Jag är 25 år, åkt på de ena och de andra i skador främst från fotbollen, sen har jag min pung eller närmare sagt testiklar. Dessa små rackare är som vi killar vet väldigt ömtåliga och något i smärtväg obeskrivligt. Tandvärk eller extrem huvudvärk kan relateras lite till de, du kan inte tänka eller röra dig, smärtan är olidlig. Första gångerna jag började få ont i min testikel (Sådär så de drar upp i ena sidan av magen) var för några år sedan. De kom smygandes och började kännas mer och mer och var en liten men ihållande smärta. Härda ut tänker man. Ofta är de kanske inte något, vi vill tro att de alltid ska gå över, lättast så.
Men de fortsatte så, kom kanske en gång var tredje månad (väldigt olika) och jag hade vant mig vid detta lag att de gick över efter kanske 2-6 timmar. Sedan kom de en dag för 3 år sedan, men denna gång gick inte smärtan ner utan tilltog. Jag brukade kunna röra mig och gå när jag fått ont i pungen men denna gång var de omöjligt, smärtan var enorm. Bara jag satt still eller låg ner så liksom drog sig sidan av magen, och tänka på att röra testikeln hade varit slutet för en. Jag var på jobbet denna dag och som tur var så vågade jag tillslut berätta vad mitt fel var. Direkt satte de mig i en bil och åkte ner direkt till akuten. Känslan när de väl är något fel, de känner man. Smärtan ligger där hela tiden, illamående börjar komma. Väl på akuten går de rätt snabbt, de känner på testikeln och frågar lite frågor för att se om de kan vara klamydia eller liknande. I mitt fall gjordes tester och sedan när de känt och kollat testerna utan att veta görs ett ultraljudstest på pungen. I mitt fall hade jag fått bitestikelinflammation. Fick smärtstillande och antibiotika som skulle tas 2 eller om de var 3 veckor så detta skulle gå över. Smärtan gick över efter några timmar men problem för mig fortsatte.
Jag fortsatte få ont lite då och då men som de frågade på sjukhuset så var den smärtan 9/10 och nu endast kanske 5/10, men ändå väldigt jobbigt då de hindrar från att kunna göra något klokt. Jag gick till vårdcentralen för detta 2-3 gånger men fick aldrig några riktigt kloka svar. De kändes jobbigt. Minns att de sa "de är naturligt, nerver kan kommer i lås" Jobbiga var ju att de bara hände mig av alla de jag kände. Sen nu för 1 vecka sedan kom de när jag låg i soffan vid 18-tiden, smög på mer och mer. Denna gång var de dock igen väldigt ömmande, vid 22 tiden tänkte jag att jag sover bort smärtan, icke. Smärtan hade blivit enorm. Jag googlade mig runt, ringde sjukvårdsupplysningen och visste vad de skulle säga, åk direkt till akuten. strax innan midnatt kom jag och smärtan var 9/10 igen. De gjordes tester och ultraljud igen. Denna gång var de akut, jag hade fått en testikelvridning. Direkt in på operation och här sitter jag i skrivandes stund en vecka efter med en lyckad operation. Hade jag inte åkt in på natten utan väntat till morgonen hade jag troligtvis inte haft en testikel då blodtillförseln stryps vid en testikelvridning och testikeln dör tillslut. Jag är mycket glad att jag tog mig till sjukhuset och hoppas nu att mina pungproblem kommer vara över för en gångs skull. Hade läst på något forum om väldigt liknande de jag varit med om och denna person hade aldrig haft ont igen sporadiskt, slippa de är något alla killar vill.
Jag hoppas min text kan vara till hjälp för någon där ute som har eller haft ont själva. Har du lite ont någon gång så kolla upp de på vårdcentralen och var mer ihärdig än var jag var, försök få ett svar på vad de kan vara. Jag tror inte på att de skall vara normalt. Får du eller en vän extremt ont så tveka inte utan åk direkt till akuten. De finns massor utav saker de kan vara som orsakat de och våra testiklar är något vi alla vill ha kvar och inte behöva ha ont i.