• minimalin

Korttids???

Jag ska prata med nån LSS tant på kommunen om korttidsboende för min son... frågor:

- Hur gamla måste de va för att man ska få lämna bort barnet?
    - Sjunker VB om man lämnar bort barnet?
    - Hur är det på korttids?? Vilka erfarenheter har ni??

Liv och John
  • Svar på tråden Korttids???
  • minimalin

ingen som har sitt barn på korttids??

Liv och John
  • AnnBrittS

Jodå vi har vår tjej på korttids,fast nu när hon är tolv heter det gästis.
    Hon stormtrivs.Hon åkte dit idag och det är fem barn(ungdomar) där.
    Vår tjej är där 1 gång i månaden.Vet ej hur gamla de ska vara för att få vara på korttids,men vet de som varit 3-4 år.
    Kanske det går med yngre barn om man har en avlastningsfamilj,hör dig för med kommunen.

• anne h
    minimalin skrev 2008-07-18 09:57:49 följande:
    Jag ska prata med nån LSS tant på kommunen om korttidsboende för min son... frågor:- Hur gamla måste de va för att man ska få lämna bort barnet?- Sjunker VB om man lämnar bort barnet?- Hur är det på korttids?? Vilka erfarenheter har ni??
    Vet en familj som lämnade sin 2-månaders bebis på kortis, så det är nog efter vad föräldrarna behöver.

Hur gammalt är ert barn?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • mamman i skogen

Vi har kortis sen sonen var ungefär 2 år han har haft varannan helg fredag till måndag men numer har vi bara en helg i månaden sen vi fått assistans. För oss har kortids vart en livlina haft toppen personal där och kännt oss jättetrygga. Nu är det tyvärr lite struligare sen några ordinarie slutat. Var jobbig mamma och ställ frågor och krav och svar var tydlig och ta reda på hur bemanningen ser ut hur många barn per personal under olika tider på dygnet etc. Med ett bra kortis så är det räddningen och barnets ålder spelar ju ingen roll bara du är trygg  at lämna ditt barn själv tycker jagb att det var skönt at ta inskolning innn riktiga 3 års trotsen slog tilll och sonen älskar kortis.
    VB kan väl bli påverkat om man har för mycket avlastning men inte av ett par dagars kortis i månaden.
    Det ja kan känna at jag skulle vilja är att personalen jobbade mer pedagogistk typ som förskolan eller skolan många av våra speciella barn behöver ju det.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • mini79

Har jobbat på kortids men även boende för så gravt handikappade/sjuka barn att de inte kan vara hemma alls (förlägning av sjukhusvård) och på ett elevhem för skolungdomar med handikapp.

Vårt jobb har varit att se efter barnens behov och hälpa och stötta dom när barnen är där. Men framför allt se till att ungarna har kul och möjlighet att vara med andra i samma situation. Jag hoppas att föräldrarna tyckte att vi gjorde ett bra jobb, för barnen som var där verkade trivas...

• minimalin

Tack för svaren.. trodde ingen hade sina ungar på korttids där ett tag, trodde min son skulle bli ensam där *hehe*

Min son är 6 mån gammal, och vill inte lämna bort honom riktigt än, men i takt med att han börjar på dagis när han är 1 år kanske så skulle jag vilja lämna bort honom åtminstone en eller två nätter i månaden... ska skicka iväg min dotter samtidigt då till en kontaktfamilj...

Det är mest för att jag ska kunna vara bara jag ibland, och jag har funderat på kontaktfamilj via soc, men jag litar inte på folk utan utbildning... förutom min familj då, men de bor 50 mil bort.

Men är det någon som vet om de tar emot på kortids, typ som dagis över en dag? Eller är det bara på helger och nätter?

Liv och John
  • anne h

så liten.. jag skulle inte fixa att lämna bort min bebis, men det är jag det.

Behöver du avlastning på dagtid så finns ju förskolan, de kommer förmodligen hänvisa dig dit direkt.

Nu vet jag inget om dina barn, så jag frågar; varför behöver ni avlastning för båda två?

• minimalin
    anne h skrev 2008-07-18 21:28:52 följande:
    så liten.. jag skulle inte fixa att lämna bort min bebis, men det är jag det. Behöver du avlastning på dagtid så finns ju förskolan, de kommer förmodligen hänvisa dig dit direkt.Nu vet jag inget om dina barn, så jag frågar; varför behöver ni avlastning för båda två?
    Jag är ensam med båda mina barn...
    Pluggar heltid också, så det är därför jag undrar om man kan lämna på dagtid... kan ju vara något som underlättar för mig ibland om jag har någon obligatorisk lektion mm.
    Bara en tanke..
    Tycker du inte det är ok om jag lämnar bort min son när han är ett år eller?Det är ju inte så att jag tycker det är kul direkt, varken att vara själv med allt eller min sons sjukdomar, men jag måste ju få vila jag ibland också...
    Liv och John
  • tretösersmamsen

Vet inte hur gamla barnen ska vara för att få vara på kortids. VB har inte påverkats av att vi har avlastning. Vi har en familj som Linnea är hos och det har hon varit sen hon var dryga 2 år gammal. Vi fortsätter med det så länge familjen vill, men så småningom blir det nog kortids för henne också. Hon har flera kompisar som är där och dom har jättekul tillsammans. Självklart ska du ha avlastning om du känner att du behöver det. Man ska orka med att vara förälder också. Vi är två föräldrar men har ändå haft behovet samt att syskonen behöver få uppmärksamhet helt och hållet ibland också. Hoppas att det ordnar sig för dig.

• anne h
    minimalin skrev 2008-07-18 21:32:39 följande:
    Jag är ensam med båda mina barn... Pluggar heltid också, så det är därför jag undrar om man kan lämna på dagtid... kan ju vara något som underlättar för mig ibland om jag har någon obligatorisk lektion mm. Bara en tanke.. Tycker du inte det är ok om jag lämnar bort min son när han är ett år eller?Det är ju inte så att jag tycker det är kul direkt, varken att vara själv med allt eller min sons sjukdomar, men jag måste ju få vila jag ibland också...
    om jag tycker det är ok? Det är inte upp till mig att avgöra, att säga varesig bu eller bä..
    Men som sagt; varför inte ha förskola, om du behöver dagtid?

Jag är ensamstående med fyra sedan 12 år, så jag vet hur det kan vara..
Svar på tråden Korttids???