• minimalin

Korttids???

Jag ska prata med nån LSS tant på kommunen om korttidsboende för min son... frågor:

- Hur gamla måste de va för att man ska få lämna bort barnet?
    - Sjunker VB om man lämnar bort barnet?
    - Hur är det på korttids?? Vilka erfarenheter har ni??

Liv och John
  • Svar på tråden Korttids???
  • ulricaa

Du kan ha kortis även dagtid! Jag blev erbjuden det samt nätter när min son var strax under 1,5 år. Vi hade inskolning några timmar om dagen ett tag, men jag kände att det blev för mycket när vi började inskolning på förskolan.
    Vi återvände ett år senare och då funkade det bättre, inte minst pga att Liam mådde så mycket bättre! Han var lite över tre när han sov över första gången. Då hade han egen assistent med sig. Nu sover han där själv, men enbart de nätter när de har personal som känner honom väl (annars är han hemma, alt. bara där på dagen).
    Liam var länge yngst på kortis, men nu finns en kille som började när han var runt 1 år.

Lycka till! Bra att du söker hjälp! Som mamma ska man ju orka hela livet och oj, vilken energi man får när man får vila lite från allt runt omkring!!!

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • mamman i skogen
    ulricaa skrev 2008-07-18 23:36:04 följande:
    Du kan ha kortis även dagtid! Jag blev erbjuden det samt nätter när min son var strax under 1,5 år. Vi hade inskolning några timmar om dagen ett tag, men jag kände att det blev för mycket när vi började inskolning på förskolan. Vi återvände ett år senare och då funkade det bättre, inte minst pga att Liam mådde så mycket bättre! Han var lite över tre när han sov över första gången. Då hade han egen assistent med sig. Nu sover han där själv, men enbart de nätter när de har personal som känner honom väl (annars är han hemma, alt. bara där på dagen).Liam var länge yngst på kortis, men nu finns en kille som började när han var runt 1 år. Lycka till! Bra att du söker hjälp! Som mamma ska man ju orka hela livet och oj, vilken energi man får när man får vila lite från allt runt omkring!!!
    Verkar vara olika i kommunerna i vår kommun får vi ha kotids dagtid på helgen annars hänvisar de till barnomsorgen. Självklart tycker jag att det är ok att lämna bort ett "så litet barn" et är familjesituationen som bestämmer och för mig känns det som en mamma som orkar är bättre än en mamma som inte gör det. Många behöver avlastningen av kortids vi är en av de familjerna och är glada att möjligheten finns.
    varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • ulricaa
    adams family skrev 2008-07-19 00:57:55 följande:
    Verkar vara olika i kommunerna i vår kommun får vi ha kotids dagtid på helgen annars hänvisar de till barnomsorgen. Självklart tycker jag att det är ok att lämna bort ett "så litet barn" et är familjesituationen som bestämmer och för mig känns det som en mamma som orkar är bättre än en mamma som inte gör det. Många behöver avlastningen av kortids vi är en av de familjerna och är glada att möjligheten finns.

Märkligt, eftersom barnomsorg ska man ju ha när man arbetar; kortis är ju en avlastning för familjen...

Liam är på kortis på en eftermiddag i veckan; då åker han från förskolan kl 13 direkt till kortis och jag hämtar kl 18. Han får inte gå längre på förskolan den dagen eftersom jag inte arbetar på torsdagar.
    Hos oss finns en restriktion om att barnen inte ska vara på förskolan de dagar de är beviljade kortis. Alltså, om Liam skulle vara på kortis en hel vecka skulle han inte få åka till förskolan den veckan.

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • minimalin
    anne h skrev 2008-07-18 22:09:31 följande:
    om jag tycker det är ok? Det är inte upp till mig att avgöra, att säga varesig bu eller bä..Men som sagt; varför inte ha förskola, om du behöver dagtid?Jag är ensamstående med fyra sedan 12 år, så jag vet hur det kan vara..
    Okej, tänkte bara eftersom du sa att du inte skulle lämna bort ett så litet barn...
    För att dagis tar bara emot från ett år, och min son är inte ett förens i januari nästa år, men jag har ju skola nu i höst också.
    Liv och John
  • minimalin
    ulricaa skrev 2008-07-19 07:33:05 följande:
    Märkligt, eftersom barnomsorg ska man ju ha när man arbetar; kortis är ju en avlastning för familjen... Liam är på kortis på en eftermiddag i veckan; då åker han från förskolan kl 13 direkt till kortis och jag hämtar kl 18. Han får inte gå längre på förskolan den dagen eftersom jag inte arbetar på torsdagar.Hos oss finns en restriktion om att barnen inte ska vara på förskolan de dagar de är beviljade kortis. Alltså, om Liam skulle vara på kortis en hel vecka skulle han inte få åka till förskolan den veckan.
    Ja, om man inte får plugga eller jobba samtidigt som man har barnet på korttids så får jag nog inte den hjälpen nu i höst antar jag?? Asså jag tänkte kolla om man fick ha korttids vid några tillfällen i månaden så jag kan gå på skolan på obligatoriska lektioner... korttids är den enda lösningen jag kan komma på just nu eftersom han inte får dagis förens han är ett år.
    Liv och John
  • minimalin

Att ha korttids några timmar per dag vid några tillfällen i månaden kan ju vara bra inskolning också tills han ska börja sova där isåfall?

Liv och John
  • minimalin
    tretösersmamsen skrev 2008-07-18 21:54:01 följande:
    Vet inte hur gamla barnen ska vara för att få vara på kortids. VB har inte påverkats av att vi har avlastning. Vi har en familj som Linnea är hos och det har hon varit sen hon var dryga 2 år gammal. Vi fortsätter med det så länge familjen vill, men så småningom blir det nog kortids för henne också. Hon har flera kompisar som är där och dom har jättekul tillsammans. Självklart ska du ha avlastning om du känner att du behöver det. Man ska orka med att vara förälder också. Vi är två föräldrar men har ändå haft behovet samt att syskonen behöver få uppmärksamhet helt och hållet ibland också. Hoppas att det ordnar sig för dig.
    Hur ofta är hon på avlastning då?
    Liv och John
  • anne h
    minimalin skrev 2008-07-19 08:48:20 följande:
    Okej, tänkte bara eftersom du sa att du inte skulle lämna bort ett så litet barn... För att dagis tar bara emot från ett år, och min son är inte ett förens i januari nästa år, men jag har ju skola nu i höst också.
    Jag sa att jag inte skulle fixa (dvs klara av, känslomässigt) att lämna bort min bebis

Barnomsorgen tar visst emot barn före 1 års ålder om barnet/föräldrarna behöver det. Men då ska det inte vara typ "jag vill inte vara hemma"-grej utan det ska "mer" till.
    Det är upp till varje kommun att avgöra om/vilka barn som de tar emot före 1 års ålder.

Hur skulle du gjort till hösten om barnet inte haft särskilda behov?
    (vad har barnet för särskilda behov, förresten? har inte uppfattat det riktigt)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • minimalin
    anne h skrev 2008-07-19 10:02:24 följande:
    Jag sa att jag inte skulle fixa (dvs klara av, känslomässigt) att lämna bort min bebis Barnomsorgen tar visst emot barn före 1 års ålder om barnet/föräldrarna behöver det. Men då ska det inte vara typ "jag vill inte vara hemma"-grej utan det ska "mer" till.Det är upp till varje kommun att avgöra om/vilka barn som de tar emot före 1 års ålder. Hur skulle du gjort till hösten om barnet inte haft särskilda behov? (vad har barnet för särskilda behov, förresten? har inte uppfattat det riktigt)
    Jag har frågat fröknarna men de sa att de inte tog emot under 1 år i Uppsala... men kan ju dubbelkolla med chefen...
    Ja, då hade jag gjort som jag måste göra nu, ta med honom eller stanna hemma...
    Han är gravt synskadad och har en hypofys underfunktion som gör att han medicinerat 4ggr om dagen...
    Liv och John
  • AnnBrittS

Ta och gå efter dina och barnets behov.
    Här är det så att jag tycker det är jätteskönt när tjejen åker till Gästis eller är med sin ledsagare,men däremot sambon tycker att det är jobbigt att lämna henne.
    Vi är ju så olika så inte ska du lyssna så mycket på oss andra vad vi tycker om åldrar, utan måste man så måste man.
    En del har ju mor o farföräldrar eller andra närstående som kan ta barnen ibland, men det har vi aldrig haft och har man inte det så är kortids eller avlastningsfamilj ett bra alternativ.

Svar på tråden Korttids???