• minimalin

Korttids???

Jag ska prata med nån LSS tant på kommunen om korttidsboende för min son... frågor:

- Hur gamla måste de va för att man ska få lämna bort barnet?
    - Sjunker VB om man lämnar bort barnet?
    - Hur är det på korttids?? Vilka erfarenheter har ni??

Liv och John
  • Svar på tråden Korttids???
  • Lika C

vi har tydligen rättigheter att ha Zeth på kortids 2 av 4 veckor i månaden. Nu har vi inte det än men planen lutar ditåt. LSS-handläggare och hab samarbetar ut detta på nåt sätt. Ochvi jobbar precis som vanligt!

• mulena
    minimalin skrev 2008-08-22 11:38:25 följande:
    Nu har jag varit och pratat med handläggaren, men hon lät inte så positiv så jag tror inte jag kommer få så mycket avlastning. Korttids var ju inget dagis enligt henne och det lät inte som om min son var tillräckligt sjuk. :/Ansökte om 1 dygn/månad till en början så får vi se om jag blir beviljad det då. Så kanske man kan utöka med något dygn till om man har tur.
    du kan också fråga om avlösare i hemmet. Det kan vara till stor hjälp. fråga LSS-handläggaren om det.
  • minimalin

Hon sa bara kvällar och helger. Så jag kan inte få avlösarservice t.ex om jag måste på ett möte eller på skolan osv. Bara när jag har "fritid".

mulena skrev 2008-08-22 12:31:09 följande:
    du kan också fråga om avlösare i hemmet. Det kan vara till stor hjälp. fråga LSS-handläggaren om det.
  • minimalin

För att min utbildning lägger ner så det går inte att komplettera lika lätt då. Nej, han är ute ur bilden helt.

amasonas skrev 2008-08-22 11:51:17 följande:
    Men varför tar du inte ut fp & tar ett uppehåll i studierna tills han är året? Han var väl bara ett ½år........eller kan inte pappan vara med honom de få gångerna du måste gå på föreläsningar?
  • minimalin

Varför har ni den rättigheten?

Lika C skrev 2008-08-22 11:56:21 följande:

vi har tydligen rättigheter att ha Zeth på kortids 2 av 4 veckor i månaden. Nu har vi inte det än men planen lutar ditåt. LSS-handläggare och hab samarbetar ut detta på nåt sätt. Ochvi jobbar precis som vanligt!
  • minimalin

Vilka sjukdomar har era barn som är beviljade korttids??

För min son var tydligen inte tillräckligt handikappad.
    Ändå så är han gravtsynskadad och medicinerar 4 ggr om dagen. Det verkar som om de tycker jag ska lämna honom till en vanlig stödfamilj som jag ska lära upp att medicinera, men hans medicinering och sjukdom är lite väl "farlig" för att lägga det ansvaret på någon "vanlig" person. Jag vill ha personal som ger medicin på schema liksom.

Någon som har erfarenhet av att man kan få beviljat att
    distriktsköterskan kommer och ger medicin? Typ som hemtjänst?

• USK

Har du provat att söka personlig assistent?

• anne h
    minimalin skrev 2008-08-22 13:54:57 följande:
    Vilka sjukdomar har era barn som är beviljade korttids??För min son var tydligen inte tillräckligt handikappad. Ändå så är han gravtsynskadad och medicinerar 4 ggr om dagen. Det verkar som om de tycker jag ska lämna honom till en vanlig stödfamilj som jag ska lära upp att medicinera, men hans medicinering och sjukdom är lite väl "farlig" för att lägga det ansvaret på någon "vanlig" person. Jag vill ha personal som ger medicin på schema liksom. Någon som har erfarenhet av att man kan få beviljat att distriktsköterskan kommer och ger medicin? Typ som hemtjänst?
    Men du själv är väl en "vanlig" person eller har du vårdutbildning eftersom du anser att dessa mediciner inte kan ges utan det?
    på kortis har de oftast inte vårdutbildad personal så det blir knappast bättre på det viset där.
    minimalin skrev 2008-08-22 13:51:33 följande:
    För att min utbildning lägger ner så det går inte att komplettera lika lätt då. Nej, han är ute ur bilden helt. amasonas skrev 2008-08-22 11:51:17 följande:
    Du skrev tidigare att om din son INTE haft sitt funktionshinder så skulle du tagit med honom eller stannat hemma, varför går det plötsligt inte att stanna hemma nu?
    De flesta utbildningar brukar gå att göra uppehåll i, eller läsa på distans om man har särskilda skäl och det verkar du ha..?

Vad svarade kommunens placeringsassistent när du skickade in skriftlig ansökan om barnomsorg före 1 års ålder?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • oxe79

Receptbelagd medicin får inte personal ge utan deligering från distriktan. Alltså ej från förälder eller annan personal. Den räcker ett år och måste sedan göras om, även om medicinen är oförändrad.
    Det borde ju oxå gälla i kontaktfamilj.

• ulricaa
    minimalin skrev 2008-08-22 13:54:57 följande:
    Vilka sjukdomar har era barn som är beviljade korttids??För min son var tydligen inte tillräckligt handikappad. Ändå så är han gravtsynskadad och medicinerar 4 ggr om dagen. Det verkar som om de tycker jag ska lämna honom till en vanlig stödfamilj som jag ska lära upp att medicinera, men hans medicinering och sjukdom är lite väl "farlig" för att lägga det ansvaret på någon "vanlig" person. Jag vill ha personal som ger medicin på schema liksom. Någon som har erfarenhet av att man kan få beviljat att distriktsköterskan kommer och ger medicin? Typ som hemtjänst?
    Det är inte så att LSS-handläggaren menar att det vore bättre för barnet att vistas hos stödfamilj? Så skulle nog jag resonera: bättre att få vara i lugn hemmamiljö ist f på kortis där det ibland kan vara ganska stökigt! Familjen kan också bättre lära känna honom och hans behov. På kortis är det ju mycket personal.
    Jag önskar att jag kunde ha stödfamilj till min son, men han har så grav funktionsnedsättning att det är svårt att hitta en familj som är villig att ta sig an honom!

Vad gäller medicinering så har vi lärt upp både förskole- och kortispersonal och personliga assistenter. Delegering är ju faktiskt inget annat än ett papper!
    Det är vi som talat om när och hur medicinen ska ges! På kortis har de krävt en medicinlista från läkaren!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
Svar på tråden Korttids???