• minimalin

Korttids???

Jag ska prata med nån LSS tant på kommunen om korttidsboende för min son... frågor:

- Hur gamla måste de va för att man ska få lämna bort barnet?
    - Sjunker VB om man lämnar bort barnet?
    - Hur är det på korttids?? Vilka erfarenheter har ni??

Liv och John
  • Svar på tråden Korttids???
  • tretösersmamsen
    minimalin skrev 2008-07-19 08:58:05 följande:
    Hur ofta är hon på avlastning då?
    Hon är hos sin familj 2 helger av 5 och 1 vecka på sommaren. Min make arbetar skift och det är både förmiddagar, eftermiddagar och nätter och då känns det som om jag skulle vara ensamstående eftersom han inte är tillgänglig. Linnea är alltid borta den helg som han arbetar natt för att underlätta för mig. Jag tycker att det är bättre att börja med kortis eller liknande när barnet är mindre. Jag vet dom som börjar när barnet kommit upp i 11-12 års ålder och då har det inte gått att lämna det alls. Och dom har fått vara utan avlastning sen. Inte bra det heller.
  • anne h
    minimalin skrev 2008-07-19 12:24:22 följande:
    Jag har frågat fröknarna men de sa att de inte tog emot under 1 år i Uppsala... men kan ju dubbelkolla med chefen...Ja, då hade jag gjort som jag måste göra nu, ta med honom eller stanna hemma... Han är gravt synskadad och har en hypofys underfunktion som gör att han medicinerat 4ggr om dagen...
    Fråga inte, skicka in en komplett ansökan som de måste behandla.

Här är det många som _muntligt_  efterfrågar nattomsorg, men när de får nej skickar de aldrig in någon ansökan och därmed finns det ju inte heller något "behov" av nattis, hävdar kommunen..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • ulricaa
    minimalin skrev 2008-07-19 08:54:28 följande:
    Ja, om man inte får plugga eller jobba samtidigt som man har barnet på korttids så får jag nog inte den hjälpen nu i höst antar jag?? Asså jag tänkte kolla om man fick ha korttids vid några tillfällen i månaden så jag kan gå på skolan på obligatoriska lektioner... korttids är den enda lösningen jag kan komma på just nu eftersom han inte får dagis förens han är ett år.

Jodå, det du får jobba eller plugga! Kortis har ju inte med att göra vad du pysslar med när barnet är där! Tidigare jobbade jag torsdagar, men jag bytte dag just för att få en hel dag alldeles för mig själv (vi har assistenter i hemmet). Den dagen är verkligen min samla-kraftdag!

Vad gäller förskolan tycker jag som anne h att du ska skicka in en ansökan. Den är de tvungna att behandla och fatta beslut om, men det är svårt att överklaga vissa beslut vad gäller barnomsorg för våra barn.

Liam går på resursdagis. När han skulle börja var det fullt (i januari) och han skulle ev få en plats till hösten. Han fick 2x3  timmar/vecka och det kunde jag inte överklaga. jag ringde dock barnomsorgschefen och han lovade att fixa barnomsorg i form av privat dagmamma till dess det blev ledigt. I slutändan visade det sig dock att det blev en plats ledig i mars, så då bad jag bara om längre f-ledighet, för att slippa skola in på två ställen!

Om inte annat, kan avlösarservice i hemmet fungera?

Hoppas det löser sig för er!

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • mamman i skogen

Så olika det är som vanligt Ulrica här i kommunen så får vi inte jobba då vi har kortids då förlorar vi de timmarna iofs struntar jag blankt i det då jag är helt säkerpå  att det inte håller juridiskt. När vi fick lillasyster så ville vi ha lösning med kortis eller dagis utöver de 15 timmarna båda sa tvär nej dagis hänvisade till att jag var föräldraledig och skulle få hjälp från LSS och LSS hänisade till sitt regelverk att de inte kan ge insats på barnomsorgstid det slutade med att de fick kompromissa lss köpte platsen på dagis för de utökade timmarna. Krångligt så det räcker och detta kom fram först efter att jag höll på att bryta ihop och inte klarade att ta hand om ngn av ungarna.

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • pcalma

Jag har avlastning för min lilla tös o det igenom barnomsorgen, dagtid. Har även fått beviljat 15 timmar i veckan för lillebrodern, trots att jag "går hemma", pga vår situatuion..

Mamma till 2 underbara pojkar och 2 underbara flickor (med NPF)
  • minimalin
    ulricaa skrev 2008-07-19 20:21:55 följande:
    Jodå, det du får jobba eller plugga! Kortis har ju inte med att göra vad du pysslar med när barnet är där! Tidigare jobbade jag torsdagar, men jag bytte dag just för att få en hel dag alldeles för mig själv (vi har assistenter i hemmet). Den dagen är verkligen min samla-kraftdag! Vad gäller förskolan tycker jag som anne h att du ska skicka in en ansökan. Den är de tvungna att behandla och fatta beslut om, men det är svårt att överklaga vissa beslut vad gäller barnomsorg för våra barn. Liam går på resursdagis. När han skulle börja var det fullt (i januari) och han skulle ev få en plats till hösten. Han fick 2x3  timmar/vecka och det kunde jag inte överklaga. jag ringde dock barnomsorgschefen och han lovade att fixa barnomsorg i form av privat dagmamma till dess det blev ledigt. I slutändan visade det sig dock att det blev en plats ledig i mars, så då bad jag bara om längre f-ledighet, för att slippa skola in på två ställen!Om inte annat, kan avlösarservice i hemmet fungera? Hoppas det löser sig för er!
    Kan dom komma hem till mig och ta hand om min son också?

Så här skrev jag till kommunen:

"Jag har tidigare skickat in en ansökan för John från och med då han fyller ett år, och den ansökan står kvar! Jag är nu dock ensamstående med både Liv och John och då jag studerar heltid och har obligatoriska lektioner så har det inte löst sig med barnomsorg eller barnvakt för min del, så jag riskerar att inte bli godkänd på mina kurser. Jag vet inte vilka möjligheter som finns för John via LSS att jag får hjälp och stöd att klara av mina studier, men jag gör en ansökan till er också. John blir 8 månader i september så det blir därför aktuellt för honom att gå på dagis eller vara på någon annan sorts dagisomsorgsverksamhet från 8mån - 1 års ålder. Det handlar om att han är på dagis isåfall i några timmar, några gånger i månaden. Jag har inte obligatoriska lektioner eller tentor så ofta, men kan tyvärr inte ta med John på dessa tillfällen och den enda möjligheten jag har till barnvakt är om min familj åker tåg 50 mil hit och tar hand om John - och det funkar inte. Vill så fort som det bara går få besked om det på något sätt går att lösa detta."
    Liv och John
  • minimalin
    adams family skrev 2008-07-19 21:57:54 följande:
    Så olika det är som vanligt Ulrica här i kommunen så får vi inte jobba då vi har kortids då förlorar vi de timmarna iofs struntar jag blankt i det då jag är helt säkerpå  att det inte håller juridiskt. När vi fick lillasyster så ville vi ha lösning med kortis eller dagis utöver de 15 timmarna båda sa tvär nej dagis hänvisade till att jag var föräldraledig och skulle få hjälp från LSS och LSS hänisade till sitt regelverk att de inte kan ge insats på barnomsorgstid det slutade med att de fick kompromissa lss köpte platsen på dagis för de utökade timmarna. Krångligt så det räcker och detta kom fram först efter att jag höll på att bryta ihop och inte klarade att ta hand om ngn av ungarna.
    Mmm, sånt är ju bara sjukt.. man tycker ju att de borde va frikostiga med LSS stöd när man har en diagnos.. men de behandlar ju en som att man är girig typ..
    Liv och John
  • minimalin
    anne h skrev 2008-07-19 18:51:07 följande:
    Fråga inte, skicka in en komplett ansökan som de måste behandla.Här är det många som _muntligt_  efterfrågar nattomsorg, men när de får nej skickar de aldrig in någon ansökan och därmed finns det ju inte heller något "behov" av nattis, hävdar kommunen..
    Mmm, har gjort det nu.
    Liv och John
  • minimalin

Nu har jag varit och pratat med handläggaren, men hon lät inte så positiv så jag tror inte jag kommer få så mycket avlastning. Korttids var ju inget dagis enligt henne och det lät inte som om min son var tillräckligt sjuk. :/
    Ansökte om 1 dygn/månad till en början så får vi se om jag blir beviljad det då. Så kanske man kan utöka med något dygn till om man har tur.

• amasonas

Men varför tar du inte ut fp & tar ett uppehåll i studierna tills han är året? Han var väl bara ett ½år........eller kan inte pappan vara med honom de få gångerna du måste gå på föreläsningar?

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
Svar på tråden Korttids???