minimalin skrev 2008-07-19 08:54:28 följande:
Ja, om man inte får plugga eller jobba samtidigt som man har barnet på korttids så får jag nog inte den hjälpen nu i höst antar jag?? Asså jag tänkte kolla om man fick ha korttids vid några tillfällen i månaden så jag kan gå på skolan på obligatoriska lektioner... korttids är den enda lösningen jag kan komma på just nu eftersom han inte får dagis förens han är ett år.
Jodå, det du får jobba eller plugga! Kortis har ju inte med att göra vad du pysslar med när barnet är där! Tidigare jobbade jag torsdagar, men jag bytte dag just för att få en hel dag alldeles för mig själv (vi har assistenter i hemmet). Den dagen är verkligen min samla-kraftdag!
Vad gäller förskolan tycker jag som anne h att du ska skicka in en ansökan. Den är de tvungna att behandla och fatta beslut om, men det är svårt att överklaga vissa beslut vad gäller barnomsorg för våra barn.
Liam går på resursdagis. När han skulle börja var det fullt (i januari) och han skulle ev få en plats till hösten. Han fick 2x3 timmar/vecka och det kunde jag inte överklaga. jag ringde dock barnomsorgschefen och han lovade att fixa barnomsorg i form av privat dagmamma till dess det blev ledigt. I slutändan visade det sig dock att det blev en plats ledig i mars, så då bad jag bara om längre f-ledighet, för att slippa skola in på två ställen!
Om inte annat, kan avlösarservice i hemmet fungera?
Hoppas det löser sig för er!