• minimalin

Korttids???

Jag ska prata med nån LSS tant på kommunen om korttidsboende för min son... frågor:

- Hur gamla måste de va för att man ska få lämna bort barnet?
    - Sjunker VB om man lämnar bort barnet?
    - Hur är det på korttids?? Vilka erfarenheter har ni??

Liv och John
  • Svar på tråden Korttids???
  • minimalin

Det kommer vi aldrig få!

USK skrev 2008-08-22 14:02:41 följande:
    Har du provat att söka personlig assistent?
  • minimalin
    Svar på #38
    Ja, men jag är ju hans mamma liksom! Jag tycker det är skillnad på att ha gett honom medicin varje dag i 7 månader och att ha en utbildning och medicinera enligt schema än att ge medicinkorgen till en främmande person och säga "Här, ge min son medicin dom här tiderna... så här gör man", och sen gå. Hur tror du jag ska kunna slappna av då?? En vanlig människa kan glömma, det har jag till och med varit på väg att göra, men går du enligt schema så lär risken vara minimal att du glömmer bort att ge medicin.
    Ok, vad har de för personal på korttids då?
    Jag kan inte ta med min son på skolan längre för att vi ska göra laborationer som innebär att jag ska disikera hjärtan och annat obarnvänligt, och nej, jag kan inte göra studieuppehåll eftersom min utbildning lägger ner. Har även frågat om distans men det går inte. Jag har också fått avslag om dagisomsorg, så LSS var liksom mitt sista hopp, men det verkar ju inte heller beviljas. Så ja, jag får väl lösa mitt problem på något annat sätt helt enkelt.
  • minimalin

Jo, jag skulle helst vilja att min son var hos en stödfamilj, men det känns ändå inte lika säkert som på korttids. Vad får ert barn för medicin då?

ulricaa skrev 2008-08-22 16:31:31 följande:
    Det är inte så att LSS-handläggaren menar att det vore bättre för barnet att vistas hos stödfamilj? Så skulle nog jag resonera: bättre att få vara i lugn hemmamiljö ist f på kortis där det ibland kan vara ganska stökigt! Familjen kan också bättre lära känna honom och hans behov. På kortis är det ju mycket personal. Jag önskar att jag kunde ha stödfamilj till min son, men han har så grav funktionsnedsättning att det är svårt att hitta en familj som är villig att ta sig an honom! Vad gäller medicinering så har vi lärt upp både förskole- och kortispersonal och personliga assistenter. Delegering är ju faktiskt inget annat än ett papper! Det är vi som talat om när och hur medicinen ska ges! På kortis har de krävt en medicinlista från läkaren!
  • ulricaa

Han har tre ep-mediciner, 2-3 för astma, 1 för magen, 1 infektionshämmande, laxermedel plus 3 behovsmediciner. Han matas dessutom med pump via knapp. Det är ett mycket stort ansvar att ta hand om honom, att kunna se och behandla kramper, kommunikation, träning och sjukgymnastik etc. Av alla de som tar hand om min son är det kortispersonalen som ger mig mest oro!

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • minimalin

Låter inte som något bra korttids??

ulricaa skrev 2008-08-22 20:02:22 följande:
    Han har tre ep-mediciner, 2-3 för astma, 1 för magen, 1 infektionshämmande, laxermedel plus 3 behovsmediciner. Han matas dessutom med pump via knapp. Det är ett mycket stort ansvar att ta hand om honom, att kunna se och behandla kramper, kommunikation, träning och sjukgymnastik etc. Av alla de som tar hand om min son är det kortispersonalen som ger mig mest oro!
  • anne h
    minimalin skrev 2008-08-22 19:25:25 följande:
    Det kommer vi aldrig få!
    Har ni testat? Anser du att det är så mycket arbete/mertid med er son så torde ni få PA.
    minimalin skrev 2008-08-22 19:32:05 följande:
     Jag har också fått avslag om dagisomsorg, så LSS var liksom mitt sista hopp, men det verkar ju inte heller beviljas.
    Har du fått det avslaget skriftligt? Vad angav du för skäl till varför han skulle börja i förtid?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • AnnBrittS

Vår dotter är hjärtopererad och innan operationen så var det en massa olika mediciner.
    Vi gjorde ett schema som vi använde oss av hemma för att inte glömma bort, så det måste ju gå och göra om barnet är hos stödfamilj.Det är bara att signera när man gett medicinen precis som de gör på kortids.
    Vår dotter är på korttids och vi får fylla i en lista för mediciner som ska ges, med klockslag och mängd,sen signerar de när de gett henne det.Det måste ju gå att göra lika hos en stödfamilj.

• ulricaa

Eller så har jag så himla bra personal runt honom i övrigt !

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • anne h
    minimalin skrev 2008-08-22 19:32:05 följande:
    Svar på #38Ja, men jag är ju hans mamma liksom! Jag tycker det är skillnad på att ha gett honom medicin varje dag i 7 månader och att ha en utbildning och medicinera enligt schema än att ge medicinkorgen till en främmande person och säga "Här, ge min son medicin dom här tiderna... så här gör man", och sen gå. Hur tror du jag ska kunna slappna av då?? En vanlig människa kan glömma, det har jag till och med varit på väg att göra, men går du enligt schema så lär risken vara minimal att du glömmer bort att ge medicin. Ok, vad har de för personal på korttids då? Jag kan inte ta med min son på skolan längre för att vi ska göra laborationer som innebär att jag ska disikera hjärtan och annat obarnvänligt, och nej, jag kan inte göra studieuppehåll eftersom min utbildning lägger ner. Har även frågat om distans men det går inte. Jag har också fått avslag om dagisomsorg, så LSS var liksom mitt sista hopp, men det verkar ju inte heller beviljas. Så ja, jag får väl lösa mitt problem på något annat sätt helt enkelt.
    Du var nybörjare en gång du också, förmodar jag?
    Slappna av får du lära dig att göra oavsett, för det kommer alltid finnas personal kring din son som inte är exakt vad du vill de ska vara.

Personal på kortis: Det kan vara allt från nybörjare, direkt från grundskolan som inte får annat jobb till gamla rävar som arbetat där i 40 år.. Vad som är bäst? Torde vara något mitt emellan.. Det krävs liksom ingen egentlig utbildning, inte för den usla lön de får där...
  • anne h

Förresten; på vilket vis ges medicinen? Oralt eller via spruta eller sond, knapp, osv?

Svar på tråden Korttids???