• Trandansen

Stockholmare är...?

Om jag säger "stockholmare", vad säger du då?

• Svar på tråden Stockholmare är...?
  • Minnie69
    Minnie69 skrev 2008-07-19 04:05:34 följande:
    Två kom iaf. Med allergimedicin på fickan
    Av de 4 allergikerna menar jag ju naturligtvis. Icke-allergikerna var inget problem :-9
  • Trandansen
    Minnie69 skrev 2008-07-19 03:52:39 följande:
    Apropå fördomar, är det inte göteborgarna som är de riktiga stockholmshatarna ?
    Det kan man lugnt säga... Därför blev jag inte så populär när jag som 17-åring beslöt mig för att lämna staden där det alltid regnar, och förflytta mig norrut. Det fanns t.om. unga killar som gick runt med T-shirts med texten "Stockholm? Nej, tack!"

Sen flyttade jag inte förrän jag var nitton men har aldrig mer varit så säker på ett beslut. Här vill jag stanna!

Så, ja, du har rätt...
  • non compos mentis

Stockholmare är....snygga(re)

• Tecken

Stockholmare är = har bott minst tre generationer inom tull. Förstår inte riktigt vad TS fiskar efter...?

• Trandansen
    Tecken skrev 2008-07-19 17:12:47 följande:
    Stockholmare är = har bott minst tre generationer inom tull. Förstår inte riktigt vad TS fiskar efter...?
    Nåt gemensamt personlighetsdrag, antar jag? Typ försöka få vissa fördomar bekräftade? Men alla bidrag är välkomna...
  • Tecken
    Trandansen skrev 2008-07-19 17:18:36 följande:
    Nåt gemensamt personlighetsdrag, antar jag? Typ försöka få vissa fördomar bekräftade? Men alla bidrag är välkomna...
    Frågan är ju omöjlig att svara på, utan att du ger oss din definition av vad en Stockholmare är för någonting.
  • Trandansen
    Tecken skrev 2008-07-19 18:08:23 följande:
    Frågan är ju omöjlig att svara på, utan att du ger oss din definition av vad en Stockholmare är för någonting.
    Jag skulle vilja svara "en person som är bosatt i Stockholm" men antar det är fler saker som kan spela in: dialekt, födelsestad o.s.v.

Ville mer se hur många som anser att man är dryg bara för att man bor eller är född i Stockholm.
  • Tecken
    Trandansen skrev 2008-07-19 18:11:19 följande:
    Jag skulle vilja svara "en person som är bosatt i Stockholm" men antar det är fler saker som kan spela in: dialekt, födelsestad o.s.v.Ville mer se hur många som anser att man är dryg bara för att man bor eller är född i Stockholm.
    I så fall borde du väl snarare ställa frågan: "Stockholmare är för mig någon som är bosatt i Stockholm. Finns det något personlighetsdrag som är gemensamt för stockholmare, i så fall vilket/vilka?". För som det är nu, så tolkade jag det som att du var ute efter en definition på själva ordet "stockholmare". Du kanske också skulle definiera vad som faktiskt _är_ Stockholm? Du vet, en del tror att t ex Solna, Södertälje och Norrtälje tillhör Stockholm...
  • Trandansen
    Tecken skrev 2008-07-19 18:15:51 följande:
    I så fall borde du väl snarare ställa frågan: "Stockholmare är för mig någon som är bosatt i Stockholm. Finns det något personlighetsdrag som är gemensamt för stockholmare, i så fall vilket/vilka?". För som det är nu, så tolkade jag det som att du var ute efter en definition på själva ordet "stockholmare". Du kanske också skulle definiera vad som faktiskt _är_ Stockholm? Du vet, en del tror att t ex Solna, Södertälje och Norrtälje tillhör Stockholm...
    Det kanske jag borde ha gjort men jag lät det bli en tolkningsfråga istället, men men...
    För mig är en Solnabo stockholmare eftersom AIK uppfattas som ett stockholmslag men jag vet att det råder delade meningar om det där. Södertälje och Norrtälje uppfattar jag dock inte som kommuner/orter i Stockholm.
  • Love4cats

Hade du frågat mig för en så där 10år sedan hade jag ev kunnat närma mig ordet dryg men de flesta jag träffat är som vanligt folk, vänligt sinnade och ytterst ödmjuka. Frågar någon mig vad jag känner för en del i de djupa norrländska skogarna numera hade du kunnat få ett färgglatt svar eftersom jag är less . Hälsningar från en som vill flytta till Skåne inom en snar framtid. Nu fick du halvkryptiska fördomar .

Man kan inte äga en katt. I bästa fall kan man bli hans sambo
Svar på tråden Stockholmare är...?