• Trandansen

Stockholmare är...?

Om jag säger "stockholmare", vad säger du då?

• Svar på tråden Stockholmare är...?
  • Miss Lau

En person som bor i Stockholm.

• Miss Lau

Och med Stockholm menar jag främst kommunen men även vissa närliggande kommuner som Solna och Sumpan. Vi bor i Österåker och är inte Stockholmare, men 08-or

• L jung

Som göteborgare inflyttad för 5 år sen till sthlm så har jag enbart gott att säga om sthlmarna över lag.  Alla är så otroligt gulliga o vänliga.  Jag har inte mött några som helst motgångar när dom hör min göteborgsdialekt, för den är kvar.

Det som jag upptäckte och som förvånade mig dock - är allt jag fick höra om stockholmarna INNAN flytten upp.  Känns nu i efterhand som om göteborgarna är en aning fientliga mot stockholmarna, men inte vice versa.  Jag jobbar i hemtjänsten och träffar mycket folk hela tiden, och deras reaktion när dom träffar mig är att 'göteborgare som är så goa/snälla/trevliga'' osv... men varför är inte göteborgarna lika gulliga tillbaka?

Det är något jag inte förstår.....

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Leva livet, nu ska jag leva livet! ♥´¯)¸.♥´¯)
  • Trandansen
    L jung skrev 2008-07-19 19:15:13 följande:
    Som göteborgare inflyttad för 5 år sen till sthlm så har jag enbart gott att säga om sthlmarna över lag.  Alla är så otroligt gulliga o vänliga.  Jag har inte mött några som helst motgångar när dom hör min göteborgsdialekt, för den är kvar.Det som jag upptäckte och som förvånade mig dock - är allt jag fick höra om stockholmarna INNAN flytten upp.  Känns nu i efterhand som om göteborgarna är en aning fientliga mot stockholmarna, men inte vice versa.  Jag jobbar i hemtjänsten och träffar mycket folk hela tiden, och deras reaktion när dom träffar mig är att 'göteborgare som är så goa/snälla/trevliga'' osv... men varför är inte göteborgarna lika gulliga tillbaka?Det är något jag inte förstår.....
    Ja du, intressant iakttagelse! Min uppfattning är att stockholmare och göteborgare är precis samma människor även om jag personligen blir tryggare av en stockholmsdialekt i min närhet eftersom jag är uppvuxen med mkt Astrid Lindgren, Kalles klätterträd o.s.v. där de pratar just stockholmska. Göteborgska för mig är en person med göteborgsdialekt som hatar allt vad 08:or är och heter.. men det har ju mer med personen att göra än göteborgare generellt (vill jag tro )
  • Hadiyah

Stockholmare är vana (= mer ganska toleranta) mot männsikor som inte passar in i svensson-rollen

• Schnauser

Stockholmare = oftast inflyttade från andra delar av Sverige. ...eller invandrare som så gärna vill residera i storstaden.

Jag har fått JOBB! Är så himla glad! Fre 30/5 - Första arbetsdag.
  • Tant Greta

Haha,då är jag en sån:en invandarare(knepigt iom att jag är född här) som residerar storstaden.

Schnauser skrev 2008-07-20 15:03:07 följande:
    Stockholmare = oftast inflyttade från andra delar av Sverige. ...eller invandrare som så gärna vill residera i storstaden.
  • Schnauser
    Tant Greta skrev 2008-07-20 16:39:38 följande:
    Haha,då är jag en sån:en invandarare(knepigt iom att jag är född här) som residerar storstaden.
    Du blir aldrig en "riktig" Stockholmare för mig.
    Jag har fått JOBB! Är så himla glad! Fre 30/5 - Första arbetsdag.
  • Fjuppan
    Tecken skrev 2008-07-19 17:12:47 följande:
    Stockholmare är = har bott minst tre generationer inom tull. Förstår inte riktigt vad TS fiskar efter...?
    Man måste inte bo inom tullarna i sthlm för att räknas till (den dryga? )skaran....det finns ett helt gäng förorter som också tillhör Stockholm.

För mig som sthlmare boende i gbg är sthlmare: vänner!
  • Minnie69

Tycker aldrig riktigt att det blev någon fart i fördomarna i den här tråden, vad kan det bero på? Sitter alla Stockholmshatare ute i myggsvärmarna och dricker hemkört med lingondricka

• Fjuppan
    Minnie69 skrev 2008-07-21 21:56:49 följande:
    Tycker aldrig riktigt att det blev någon fart i fördomarna i den här tråden, vad kan det bero på? Sitter alla Stockholmshatare ute i myggsvärmarna och dricker hemkört med lingondricka
  • Minnie69

Det måste väl göra någon indignerad nog att börja hacka på oss "drygisar"

• klemenza
    Minnie69 skrev 2008-07-21 21:58:34 följande:
    Det måste väl göra någon indignerad nog att börja hacka på oss "drygisar"
    Det är nog inga som bryr sig?
  • Minnie69
    klemenza skrev 2008-07-22 12:14:27 följande:
    Det är nog inga som bryr sig?
    Överraskande nog verkar det faktiskt så. Lustigt med tanke på hur ofta det skrivs om alla dessa fördomar i tidningarna, undrar var de får allt ifrån?
  • Tecken
    Minnie69 skrev 2008-07-21 21:56:49 följande:
    Jag tror att det beror på att TS (som jag påpekat i ett annat inlägg) inte definierat sin fråga. Jag förstod först inte om TS var ute efter en definition av vad en Stockholmare är för någonting, eller någonting annat.

Själv tycker jag att det är fjantigt att tillskriva någon en viss egenskap för att den bor i en viss stad - såvida inte tråden ligger i Sandlådan
  • Tecken
    Fjuppan skrev 2008-07-21 21:52:08 följande:
    Man måste inte bo inom tullarna i sthlm för att räknas till (den dryga?)skaran....det finns ett helt gäng förorter som också tillhör Stockholm. För mig som sthlmare boende i gbg är sthlmare: vänner!
    Nej, självklart måste man inte vara dryg för att bo inom/utom tull - men det var ju inte det jag skrev heller. Jag trodde TS var ute efter en definition på vad en Stockholmare är för någonting.
  • Fjuppan
    Tecken skrev 2008-07-23 09:30:47 följande:
    Nej, självklart måste man inte vara dryg för att bo inom/utom tull - men det var ju inte det jag skrev heller. Jag trodde TS var ute efter en definition på vad en Stockholmare är för någonting.
    Ok, sorry...då var jag ute och cyklade då!
Svar på tråden Stockholmare är...?