Stockholmare är...?
Om jag säger "stockholmare", vad säger du då?
Om jag säger "stockholmare", vad säger du då?
En person som bor i Stockholm.
Och med Stockholm menar jag främst kommunen men även vissa närliggande kommuner som Solna och Sumpan. Vi bor i Österåker och är inte Stockholmare, men 08-or
Som göteborgare inflyttad för 5 år sen till sthlm så har jag enbart gott att säga om sthlmarna över lag. Alla är så otroligt gulliga o vänliga. Jag har inte mött några som helst motgångar när dom hör min göteborgsdialekt, för den är kvar.
Det som jag upptäckte och som förvånade mig dock - är allt jag fick höra om stockholmarna INNAN flytten upp. Känns nu i efterhand som om göteborgarna är en aning fientliga mot stockholmarna, men inte vice versa. Jag jobbar i hemtjänsten och träffar mycket folk hela tiden, och deras reaktion när dom träffar mig är att 'göteborgare som är så goa/snälla/trevliga'' osv... men varför är inte göteborgarna lika gulliga tillbaka?
Det är något jag inte förstår.....
Stockholmare är vana (= mer ganska toleranta) mot männsikor som inte passar in i svensson-rollen
Stockholmare = oftast inflyttade från andra delar av Sverige. ...eller invandrare som så gärna vill residera i storstaden.
Haha,då är jag en sån:en invandarare(knepigt iom att jag är född här) som residerar storstaden.
Tycker aldrig riktigt att det blev någon fart i fördomarna i den här tråden, vad kan det bero på? Sitter alla Stockholmshatare ute i myggsvärmarna och dricker hemkört med lingondricka
Det måste väl göra någon indignerad nog att börja hacka på oss "drygisar"