• pindile

brännmärke på min son

min son föddes för snart tre år sedan i v29. låg på neo i 5 veckor innan vi kom hem. väl hemma upptäckte vi ett brännmärke på hans rygg som kommit av de små mätgrejerna som fästs på sidan av ryggen.....
    kändes sååå jobbigt, det syns än idag som ett ljust märke, ett ärr för livet.
    och allt beror på att sköterskorna missat att byta plats på dessa varma grejer.( vet inte vad de kallas)
    om jag ändå vetat....
    han måste ju fått ONT....tycker än idag att detta e jobbigt.
    nån mer som råkat ut för samma sak??

• Svar på tråden brännmärke på min son
  • Trubbsla

kolla vad jag skrivit här nedan för er som är intresserade....

Trubbsla skrev 2008-07-22 01:24:51 följande:
    Hej, det du beskriver är transcutan mätning som mäter barnets koldioxidansamling bland annat.Kort och gott något som är viktigt att mäta på de små nyfödda, framförallt om barnet ligger i cpap/ tränar ur cpap. Värmen som alstras ur denna mäter 43.5 grad, och ska inte sitta på mer än 1,5 timme åt gången innan nytt ställe ska uppsökas för placering. Tyvärr så finns det risk för brännskador om barnet är väldigt prematurt. Det är hemskt att det ska behöva vara så (min personliga åsikt är att transcutanmätningarna ska kunna minska inom vården istället för att sitta på ofta så skulle man kunna pressa ned tiden till en timme ett par gånger om dagen och försöka satsa mer på att ta venösa blodprover istället *blodgas, som ger det exakta värdet* En transcutanmätning är inte alltid så tillförlitlig.Nåja....vad jag ville säga var att tyvärr så blir det brännskador ibland fast sköterskorna har gått efter konstens alla regler.Nu läste jag att du pratat med dem redan och att de sagt att de glömt att byta ställe *vilket i mina öron låter hemskt* tänk er att er denna tunna hud en prematur har, och tänk er kontinuerlig värme på 43.5 grad i mer än 1.5 timme *rysa*
  • Kaffekopp
    Trubbsla skrev 2008-07-23 02:06:58 följande:
    kolla vad jag skrivit här nedan för er som är intresserade....
    Ibland är den på 40 grader och ibland på 44 grader. På många ställen är max-tid 30 minuter (det varierar vilket Neo man ligger på) och brukar tas bort efter ca 20 minuter för att inte sitta på för länge :)
    Det görs oftast 3 gånger per dygn men ibland 6 gånger per dygn (2 gånger per pass).... men att man bara använder en "kopp" och har den på i 1.5 timme åt gången låter skrämmande...
  • camillajo
    Svar på #41
    Hej igen!
    Vill absolut inte vara värst med någonting (mina barn!!) utan bara berätta att det finns fler små liv med ärr. För min son kanske mätningen inte var direkt livsavgörande men ändå otroligt viktig för hans välmående. Måste människor hänga upp sig på saker och ting? Alla tycker och tänker olika och vill oftast bara väl. Vad gäller trankutanmätningar som min son hade väldigt ofta de första månaderna så upplevde jag borttagandet av "sugkoppen" som det värsta momentet i den fasen. Oj, vad min lilla moses skrek när den skulle bort, satt fast som berget på den tunna huden.
    Lider med "pindile" och hoppas att att du har fått svar på dina frågor. Klart att man vill ha klarhet i saker som känns jobbigt.

Sköt om er!
    /Camilla
  • Trubbsla

Där jag jobbar är minimum tiden 30 minuter oavsett barn. För att minska stressen på barnet så byter man då inte kopp under den tiden. Som standard har vi 1 timme innan kopp byte beroende på vilket skick barnet är i och alltid 43.5 grad.
    Det där med hur ofta vi ska köra mätningarna är ju jätte olika från barn till barn och beroende på måendet. Men en del kör vi tyvärr kontinuerligt på dvs 24 timmar, viktigt för oss där då är att byta plats en gång i timmen. De flesta av oss i personalen tycker det är vansinne att köra kont. eftersom det alltid tillkommer blodgaser (blodprov) som mäter det mer exakta värdet.
    Men som sagt var, det är olika från olika sjukhus. Senaste sjukhuset jag var och körde utbildning för hade inte använt en enda trancutan mätning på 2 år, de körde bara blodgaser, på gott och ont.
    Men som jag sa ovan en del bebisar får tyvärr brännskador ändå fast personalen har gjort allt enligt regelboken, det beror också på hur pass väl huden hunnit utveckla sig.

Kaffekopp skrev 2008-07-23 20:34:36 följande:
    Ibland är den på 40 grader och ibland på 44 grader. På många ställen är max-tid 30 minuter (det varierar vilket Neo man ligger på) och brukar tas bort efter ca 20 minuter för att inte sitta på för länge :)Det görs oftast 3 gånger per dygn men ibland 6 gånger per dygn (2 gånger per pass).... men att man bara använder en "kopp" och har den på i 1.5 timme åt gången låter skrämmande...
  • Proletariatet
    Svar på #53
    camillajo: Ja, min dotter gjorde såna mätningar i fyra månader så jag vet exakt vad det handlar om, men om du läst inlägget jag citerat så kanske du förstår vad jag menar.
  • tinaw

Alltså, jag kan tycka det är jobbigt nog att se operationsärren efter dränen på min dotter (född 30, hon fick pneumothorax), och där handlade det ju om ren överlevnad, inte om slarv. Om ärren dessutom kommit till pga vanvård hade det nog varit ännu jobbigare tänker jag mig.

Att operationerna räddade livet på henne hjälper inte mig ett dyft! Vad har det med saken att göra, i en perfekt värld hade hon inte fötts 10 veckor tidigt och inte behövt opereras. Det handlar inte alls om känslor som går att balansera mot varandra som inkomster och utgifter. Jag mår illa för att ärren påminner mig om något som var otroligt jobbigt. Att hon överlevde är naturligtvis härligt, men en helt annan fråga.

• ruffe4
    tinaw skrev 2008-08-05 01:01:35 följande:
    Alltså, jag kan tycka det är jobbigt nog att se operationsärren efter dränen på min dotter (född 30, hon fick pneumothorax), och där handlade det ju om ren överlevnad, inte om slarv. Om ärren dessutom kommit till pga vanvård hade det nog varit ännu jobbigare tänker jag mig.Att operationerna räddade livet på henne hjälper inte mig ett dyft! Vad har det med saken att göra, i en perfekt värld hade hon inte fötts 10 veckor tidigt och inte behövt opereras. Det handlar inte alls om känslor som går att balansera mot varandra som inkomster och utgifter. Jag mår illa för att ärren påminner mig om något som var otroligt jobbigt. Att hon överlevde är naturligtvis härligt, men en helt annan fråga.
    Men du skulle säkert må bättre av att inse att om hon inte hade ärr i en perfekt värld så skulle hon inte levt. Acceptera hennes ärr istället, dvs hela henne.
  • pindile

ruffe4: får jag fråga om du har barn själv som kommit för tidigt?? tror det e svårt annars att sätta sig in i den sitsen,
    tinaw menade knappast inte att hon inte accepterar ärren, bara att det e så jobbigt att ständigt bli påmind om den tiden som var såååå jobbig, att varje dag leva i ovisshet om morgondagen istället som alla andra som fått sina små, kunna njuta av att blivit fräldrar och åka hem efter ett par timmar med sin lilla.

jag har själv fått en för tidigt och en normalt, med den första fick jag leva dygnet runt med syrgas, mätmaskiner, sondmatning (även efter vi kommit hem) osv....i 7 veckor....
    o med den andra åkte jag hem 6 timmar efter förlossningen...
    går inte att jämföra dessa upplevelser, alltid underbart att bli mamma, men inte fullt så underbart om man inte vet om ens lilla bebis kommer leva tills imorgon........

• Skosa

Har en dotter född i v 26 och hon har också ett ärr tillföljd av slarv. Hennes ärr sitter på näsan synligt och det stör mig.
    Slangarna hon hade i näsan har tryckt mot mellanväggen så den ser inte normal ut utan hon har ett avtryck som av en slang. Än har hon inte sagt något om det (går i skolan nu) men det kommer väl. Där har någon helt enkelt misst att slangen satt fel och tryckte så hårt

• ruffe4
    pindile skrev 2008-08-05 09:36:36 följande:
    ruffe4: får jag fråga om du har barn själv som kommit för tidigt?? tror det e svårt annars att sätta sig in i den sitsen, tinaw menade knappast inte att hon inte accepterar ärren, bara att det e så jobbigt att ständigt bli påmind om den tiden som var såååå jobbig, att varje dag leva i ovisshet om morgondagen istället som alla andra som fått sina små, kunna njuta av att blivit fräldrar och åka hem efter ett par timmar med sin lilla.jag har själv fått en för tidigt och en normalt, med den första fick jag leva dygnet runt med syrgas, mätmaskiner, sondmatning (även efter vi kommit hem) osv....i 7 veckor....o med den andra åkte jag hem 6 timmar efter förlossningen...går inte att jämföra dessa upplevelser, alltid underbart att bli mamma, men inte fullt så underbart om man inte vet om ens lilla bebis kommer leva tills imorgon........
    Jag kan visst sätta mig in i situationen.. Inte för tidigt född, men liknande situation, min dotter var svårt sjuk i 7 veckor och hon har en mängd ärr över kroppen från slangar (ännu inte frisk) CVK i halsen osv, ärren är där för det hon gått igenom. Visst påminner ärren, men dom finns ju där för att uppehålla henne vid liv.. Alltså stör jag mig inte på ärren. Påmind hit o dit, det är ju en situation man gått igenom oavsett ärr el inte!
Svar på tråden brännmärke på min son