• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • Lequisha
    fillie skrev 2008-07-29 10:27:58 följande:
    viben är 3 eller 4 cm bredare än sporten, men lättare...skiljer kanske nåt kg, sporten väger 10 ca. Båda är ju smala och smidiga så det är väl mest en smaksak... viben är rymligare och enklare...lätt att bara knäppa på och av syskonsits och ändra läge, man kan ha kvar syskonsitsen bak när man fäller ihop vagnen och det är handbroms! (bara att trycka på en knapp) sportens broms som sitter nere vid hjulen är tung tycker jag och har ofta fått hjälpa till med handen för det gör ont i foten av att trycka upp och ner den, men den ska väl bli lättare ju mer man har i och ur bromsen ofta...
    Vilket bra svar, tack Ska nog kolla på en Vibe då.
  • MinaMirakel
    Har inte funderat så mycket innan,men nu när vi ska ha bebis så undrar jag en sak.När man har en ganska litet syskon upptill i syskonsitsen...hur funkar det med viloläge osv?Hon kommer inte ens vara 1½år när bebis kommer...
  • fillie
    MinaMirakel skrev 2008-07-29 20:30:21 följande:
    Har inte funderat så mycket innan,men nu när vi ska ha bebis så undrar jag en sak.När man har en ganska litet syskon upptill i syskonsitsen...hur funkar det med viloläge osv?Hon kommer inte ens vara 1½år när bebis kommer...
    oj min neo är 11 mån när lillen kommer det är ju lite viloläge på syskonsitsen om man vill...men neo sover inte så mkt i vagnen längre iof.....men när han gör det så sover han bra sittandes oxå..han har en kudde att luta sig mot, så det blir nog inga problem!
    ~Neos mamma~
  • S u s s

Lequisha - Det bästa är om du går till en affär och ber att få provköra vagnen utanför! Alla vagnar verkar superbra inne på slätt golv eller heltäckningsmatta.
    Kör lite fram och tillbaka utanför affären så känner du vad du gillar stötdämpningen. Det är så olika vad man tycker.

Jag var på Babyland och försökte köpa UV-skydd idag igen, förgäves. De hade bara med kardborrband, och när jag försökte beställa in ett, så visste de inte vad jag menade när jag berättade att det fanns olika. Som tur var kunde jag visa för de hade en v1:a inne...
    Hon skulle skriva ett "specialmeddelande" på beställningen, tsss, som att inte P&T själva vet att V1 och V2 ser olika ut... hehe.

• Lequisha

S u s s skrev 2008-07-29 20:51:27 följande:

Lequisha - Det bästa är om du går till en affär och ber att få provköra vagnen utanför! Alla vagnar verkar superbra inne på slätt golv eller heltäckningsmatta.Kör lite fram och tillbaka utanför affären så känner du vad du gillar stötdämpningen. Det är så olika vad man tycker.Jag var på Babyland och försökte köpa UV-skydd idag igen, förgäves. De hade bara med kardborrband, och när jag försökte beställa in ett, så visste de inte vad jag menade när jag berättade att det fanns olika. Som tur var kunde jag visa för de hade en v1:a inne... Hon skulle skriva ett "specialmeddelande" på beställningen, tsss, som att inte P&T själva vet att V1 och V2 ser olika ut... hehe.
    Där är problemet, jag kan inte testa den

Här i Portugal finns inte P&T alls så jag har aldrig ens sett en på riktigt. Kommer heller inte få möjlighet att göra det, utan blir tvungen att beställa vagn osedd. Detta oavsett vilken vagn och märke jag än väljer, eftersom de märken ( ytterst få ) som finns här i butiker är skitfula, dåliga och dyra
    Jag har INTE samma smak som portugiser vad gäller vagn uppenbarligen.
  • 1 tu 3
    AnetteGunnarsson skrev 2008-07-29 13:20:46 följande:
    Någon som nyligen beställt singel Solskydd från fritidsportalen som vet om den lilla biten bak är med öglor eller karbordeband??Skall ha med öglor.
    Hm.. har precis beställt UV-skydd från dem, men tänkte inte på att det kunde vara olika. Ska ha med kardborreband och får ju nu hoppas att det är det som jag får.
  • Lokatt

1 tu 3 skrev 2008-07-29 21:10:35 följande:

Hm.. har precis beställt UV-skydd från dem, men tänkte inte på att det kunde vara olika. Ska ha med kardborreband och får ju nu hoppas att det är det som jag får.
    tror kardborre är det man vanligast får, öglorna är ju ganska nya.

För övrigt jätte dumt av dom att byta fästen på dom när modellen fortfarande heter sport.
  • 1 tu 3

Har haft min vagn nu i en vecka och den känns bra, förutom att lillkillen verkar avsky att vara vaken och ligga i bebisläget . Han somnar bra där, men i vaket tillstånd kan kan verkligen gallskrika. vet inte om det är för trångt eller för varmt. Jag satte honom en liten stund uppe i syskonsitsen så fick han sitta och kolla in storesyrran när hon lekte

Tycker det är lite svårt att ta i och ur bebis, men det är väl en vane sak det också. Vagnen är ju supersmidig när vi ska iväg, men ja tror ändå att detta är en vagn som jag måste lära mig att trivas med.

imorgon tror jag att mina beställda varor från fritidsportalen kommer. Köpte hangbag, pannierbags och singel UV-skydd.

• Lokatt

1 tu 3 skrev 2008-07-29 21:18:12 följande:

Har haft min vagn nu i en vecka och den känns bra, förutom att lillkillen verkar avsky att vara vaken och ligga i bebisläget. Han somnar bra där, men i vaket tillstånd kan kan verkligen gallskrika. vet inte om det är för trångt eller för varmt. Jag satte honom en liten stund uppe i syskonsitsen så fick han sitta och kolla in storesyrran när hon lekteTycker det är lite svårt att ta i och ur bebis, men det är väl en vane sak det också. Vagnen är ju supersmidig när vi ska iväg, men ja tror ändå att detta är en vagn som jag måste lära mig att trivas med.imorgon tror jag att mina beställda varor från fritidsportalen kommer. Köpte hangbag, pannierbags och singel UV-skydd.
    vissa bebisar gillar ju inte att åka vagn, särskilt liggandes. jag har en av dom
    Hur gammal är han?
  • S u s s

Nä vår lilla tjej hatade att ligga i vagn (en vanlig ligg-) när hon var liten, så jag förväntar mig nästan en bärfis till. Vi har garderat med sjal denna gång. Lite mer närhet och trygghet för en så liten är ju inte precis fel.

Så vårt köp av P&T känns bra hursomhelst, oavsett hur syskonet blir.

Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11